BR 472, Hamburg S-bahn

Har du spørgsmål angående forbilledet for din modeljernbane, så stil dem i dette forum.
Besvar
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

BR 472, Hamburg S-bahn

Indlæg af moppe »

Mellem 1974 og 1984 fik S-banen i Hamborg leveret 62 togsæt af typen 472. Behovet for de nye tog opstod, da S-togsnettet i Hamborg blev udvidet og fik strækninger med op til 40 promille stigning, hvilket fordrede togsæt med træk på alle aksler.

De blev leveret i oceanblå/beige farver, med et desgin der lå tæt op af "POP-lakeringen" som DB havde gennemført på passagervogne.
HEr et billede af toget i den oprindelige bemaling:
S-Bahn_Hamburg_BR_472.jpg
Fra 1996 og frem til 2005 blev samtlige tog moderniseret med nye farver, indretning og destinationsskilt, så de var meget lig efterfølgeren type 474.
Her et billede af et togsæt der er moderniseret:
Hamburg_S-Bahn-Baureihe_472_1970.jpg
I september måned i år dukkede der på S-togsnettet en "hybrid" op. I første ombæring mente flere at det var et reklamestunt fra Hamborg S-bane, men nej, det var ren grafitti:
SBahn_472_Graffiti_Retroon-730x487.jpg
Omend jeg ikke er tilhænger af grafitti, så vil jeg sige at det er imponerende malerarbejde der er udført der!

Togsættet blev efter kort tid "rengjort", men der er taget mange billeder af den særegne bemaling, så det er bevaret for eftertiden.

Alle togsæt af typen 472 udrangeres her til årsskiftet.


Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: BR 472, Hamburg S-bahn

Indlæg af Søren »

Grafitti er heller ikke mig, men det er meget godt lavet det der.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar