Side 1 af 1

Trafikstyrelsen advarer mod brug af lommevogne

: 07 jan 2019, 13:59
af Søren
Trafikstyrelsen advarer, som konsekvens af ulykken på Storebæltsbroen i sidste uge, nu mod brugen af lommevogne. Det sker pp baggrund af en foreløbig melding fra Havarikommissionen.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/efter ... -godsvogne

Advarslen kan læses her:
http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Presse ... aadet.aspx

Re: Trafikstyrelsen advarer mod brug af lommevogne

: 08 jan 2019, 09:56
af gmmz
Jeg synes det er tragisk og voldsom ulykke, med mange ekstremer..
Og det rører mig en del, da jeg selv sidder forrest i toget, i jobbet som Lokomotivfører..
Desværre døde der 8 mennesker og der er 8 for mange.. endnu flere blev skadet..

Men at Trafikstyrelsen fraråder brugen af lommevogne, som kører rundt over hele Europa
Synes jeg er noget populistisk ..., ja der er sket en ulykke..
Men hver dag kommer der folk til skade i trafikken, deraf ca 150 med dødelig udgang om året..
men derfor frarådes det ikke, at vi stopper med at bevæge os ud i trafikken
Mandag den 7. Jan taber en lastvogn en 11 tons tung betonklods, som ryger ned i ydersporet
på motorvejen og videre gennem autoværnet i midten og lægger sig i ydersporet i modsatte køreretning
Heldigvis dog uden at nogen kommer til skade,
https://ekstrabladet.dk/112/faerdselsuh ... en/7463382
men det får jo ikke trafikstyrelsen til at fraråde lastvogne på motorvejen,
tværtimod,
så vil trafikministeren jo heller end gerne afskaffe jernbanen og få det hele over på gummihjul

Jeg synes heller man skal se på, om trailerne kan sikres med et par kæder,
Samt om vindgrænsen for hvornår de trailer må køre skal revurderes
I ulykken var der en grænse på 21 meter i sekundet målt over 10 min..
Så skulle godstoget nedsætte hastigheden til 80km/t..
og vinden var på 20,9 meter i sekundet

Re: Trafikstyrelsen advarer mod brug af lommevogne

: 08 jan 2019, 10:15
af Søren
Jeg studsede også noget over udmeldingen. Vogntypen og forgængere har kørt i mange år og, så vidt jeg ved, har der aldrig været en lignende ulykke.

Jeg tænker mere det skal ses som en "vær opmærksom på at sætte godset ordentligt fast"-advarsel end en decideret advarsel mod vogntypen og dens design.

Jeg tror konsekvensen bliver ændringer i hvornår et godstog må passere Storebælt i blæst. Spørgsmålet er om nedsat hastighed havde forhindret ulykken i at ske.

Jeg kunne læse at lokomotivføren havde "set en genstand hænge fra siden af godstoget" og derfor valgte at bremse. Baseret på det udsagn tænker jeg umiddelbart at traileren ikke væltede ved mødet med passagertoget, men allerede var væltet tidligere. Traileren ville have ramt passagertoget uanset om de mødtes på broen eller engang derefter. En nedsat hastighed havde måske ikke forhindret traileren i at vælte, hvorved ulykken stadig ville være sket. Omfanget ville formentlig være mindre. Måske kan passagertoget nå at standse yderligere, men det er vel ikke muligt for lokomotivføreren i godstoget at vide at hans gods skaber problemer før han rammer noget? Eller er det? Jeg tænker bare: Der er jo ingen spejle.

Nu ved jeg ikke hvor bred tunellen er, men godstoget var vel næppe kommet gennem tunellen med en hængende trailer. Så traileren er formentlig væltet et sted mellem tunellen og kort før ulykkesstedet.

Re: Trafikstyrelsen advarer mod brug af lommevogne

: 08 jan 2019, 10:31
af gmmz
Traileren er væltet efter passage at tunnelen.. der er kameraer i tunnellen,
som vil reagere hvis godset er profil overskridende, som i det her tilfælde

Eg har spejle, men hvor langt tilbage man se i mørke og usigtbar vejr, kan jeg ikke huske
Jeg mener 185’erne kameraer, men igen hvor langt kan der ses i mørke og usigtbart vejr?

Re: Trafikstyrelsen advarer mod brug af lommevogne

: 08 jan 2019, 10:34
af Søren
Er det spejle og kameraer som lokomotivføreren aktivt benytter under kørsel? Sigtbarheden, især ved spejle, er selvfølgelig en udfordring.

Re: Trafikstyrelsen advarer mod brug af lommevogne

: 08 jan 2019, 13:12
af gmmz
Jeg ved ikke om spejle benyttes under kørsel, da vinden nok få det at vibrere,
de sidder normalt ind mod siden og kan slås ud efter behov..

Nye retningslinier, nu er det helt forbudt at benytte lommevogne i Danmark
Samt nye retningslinier for godstog, når det blæser..
https://www.dr.dk/nyheder/indland/trafi ... r_odcomrpa

Re: Trafikstyrelsen advarer mod brug af lommevogne

: 08 jan 2019, 13:47
af Søren
Jamen så kan jernbanen jo lige så godt lukke ned. Kører der overhovedet andet?

Re: Trafikstyrelsen advarer mod brug af lommevogne

: 09 jan 2019, 07:36
af danlake
Hvis man læser det medfølgende dokument et det mere af retning af et midlertidigt forbud indtil jernbane virksomheder kan dokumentere at de har implementeret nye sikkerhedsordninger der sikre at vognen er forsvarligt sikret.

Hvis de har overværet en test som viser at man pga af en menneskelig fejl kan risikere at laste vognen uden den er forsvarligt sikret, mener jeg de har taget den rette beslutning og forbyde brugen indtil videre.

Her er teksten der beskriver hvornår forbuddet kan ophæves:

Betingelser for ophævelse af forbuddet:
Til grund for styrelsens vurdering af hvorvidt forbuddet kan ophæves, skal [jernbanevirksomhed] fremsende følgende dokumentation:
1) Beskrivelse af kontrollen for korrekt montering og sikring af at ”kongetappen” er korrekt låst fast i skammel/saddel
2) Dokumentation for at en uvildig fagekspert har vurderet kontrolmetoden og fundet den tilstrækkelig for at sikre, at ”konge- tappen” er korrekt låst fast i skammel/saddel
3) Redegørelse for fagekspertens kompetencer
4) Dokumentation for hvordan kontrollen er indarbejdet i [jernba-
nevirksomhedens] sikkerhedsledelsessystem
Eller:

5) Beskrivelse af anden metode til sikker fastgørelse af sættevog- nen
6) Dokumentation for at en uvildig fagekspert har vurderet at me- toden er fundet tilstrækkelig til sikker fastgørelse af sættevog- nen
7) Redegørelse for fagekspertens kompetence
8) Dokumentation for hvordan metoden er indarbejdet i [jernba-
nevirksomhedens] sikkerhedsledelsessystem
Når styrelsen har vurderet, at det er tilstrækkeligt dokumenteret, vil forbuddet blive ophævet.

Med venlig hilsen
Lasse

Re: Trafikstyrelsen advarer mod brug af lommevogne

: 15 jan 2019, 11:30
af gmmz
Hectorrail har fået lov at transportere trailere igen i
lommevognen, de var klar igen efter 2 dage, men
reviderede sikkerprocedurer..

I dag genoptager DB Cargo så kørslen med øl, men kun i veksellad til at starte med..

CFL har også vidst også fået lov til, at køre med lommevogne igen..

Jeg synes det er fint, at man får gennemgået
vognene for fejl og mangler, men helt at forbyde
kørslen med dem, er en overreaktion..
Især når man ser på den lastvogn med hænger, som
lige skulle trodse naturkræfterne i går på Storebælt
og nær var endt nede i vandet, da forvognen vendte 180 grader omkring og vogntoget "knækkede"
sammen på midten..
Eller den kabeltromle som blev smidt på motorvejen ved Stilling, også i går.. Det er bare 3 lastvogn uheld på en uge.. Dog heldigvis uden nogen tilskadekomne eller døde..