meldeklokker

Har du spørgsmål angående forbilledet for din modeljernbane, så stil dem i dette forum.
gert
Lokomotivfører
Indlæg: 570
Tilmeldt: 30 jul 2011, 15:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Aalborg

meldeklokker

Indlæg af gert »

Tidligere anvendte man en masse meldeklokker ved DSB. Havde man noget tilsvarende ved nogle privatbaner?

Gert
Vedhæftede filer
DSB meldeklokke på Handest station. Placerringen på stationen er sket i nyere tid.
DSB meldeklokke på Handest station. Placerringen på stationen er sket i nyere tid.
003 small meldeklokke.jpg (107.99 KiB) Vist 6589 gange
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5231
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: meldeklokker

Indlæg af Søren »

gert skrev:Tidligere anvendte man en masse meldeklokker ved DSB. Havde man noget tilsvarende ved nogle privatbaner?
Hvilket formål tjener en meldeklokke?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

gert
Lokomotivfører
Indlæg: 570
Tilmeldt: 30 jul 2011, 15:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Aalborg

Re: meldeklokker

Indlæg af gert »

Meldeklokker blev brugt til at fortælle, når et tog forlod en station. meldeklokkerne bimlede så på strækningen til næste station. Så vidste ledvogtere, signalhuse og den næste station, at nu er næste tog på vej. Der har givetvis været forskellige former for meldinger lavet ved at bimle på forskellige måder.

Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
Erik Olsen
Lokomotivfører
Indlæg: 266
Tilmeldt: 05 aug 2011, 13:48
Digital: Ja
Scale: N
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

Re: meldeklokker

Indlæg af Erik Olsen »

gert skrev:Meldeklokker blev brugt til at fortælle, når et tog forlod en station. meldeklokkerne bimlede så på strækningen til næste station. Så vidste ledvogtere, signalhuse og den næste station, at nu er næste tog på vej. Der har givetvis været forskellige former for meldinger lavet ved at bimle på forskellige måder.
Som udgangspunkt fem dobbeltslag for afmelding af tog den ene retning og to gange fem dobbeltslag for afmelding af tog i den anden retning. Jeg kan bare ikke huske hvad der var lige og ulige tognumre. Desuden var der nogle særlige meldinger. Jeg kan prøve at checke lidt senere, jeg mener jeg har et reglement hvor det indgår.
gert
Lokomotivfører
Indlæg: 570
Tilmeldt: 30 jul 2011, 15:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Aalborg

Re: meldeklokker

Indlæg af gert »

Erik Olsen skrev: Som udgangspunkt fem dobbeltslag for afmelding af tog den ene retning og to gange fem dobbeltslag for afmelding af tog i den anden retning. Jeg kan bare ikke huske hvad der var lige og ulige tognumre. Desuden var der nogle særlige meldinger. Jeg kan prøve at checke lidt senere, jeg mener jeg har et reglement hvor det indgår.

Lyder spændende!

Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
Skovsøekspressen
Godsforvalter
Indlæg: 136
Tilmeldt: 03 aug 2011, 09:37
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Geografisk sted: Silkeborg

Re: meldeklokker

Indlæg af Skovsøekspressen »

I bøgerne fra Bane Bøger "I lyntogets førerrum", "Tog mod Gedser perron 1" osv. er der nogen beskrivelser af meldelklokkens funktion hos *DSB. Men da der endnu ikke er lavet en bog omhandlende privatbanerne, svarer det ikke på spørgsmålet.

Men mener at kunne huske at der står en meldeklokke i dag oppe i Græsted. Om det er ensbetydende med at privatbanen har brugt dem eller det blot er veteranbanen der har sat den op for miljøets skyld, skal jeg ikke kunne sige. Men prøv at skriv en mail til Nordsjællands Veterantog.

Mvh
Claus
Erik Olsen
Lokomotivfører
Indlæg: 266
Tilmeldt: 05 aug 2011, 13:48
Digital: Ja
Scale: N
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

Re: meldeklokker

Indlæg af Erik Olsen »

Skovsøekspressen skrev:Men mener at kunne huske at der står en meldeklokke i dag oppe i Græsted. Om det er ensbetydende med at privatbanen har brugt dem eller det blot er veteranbanen der har sat den op for miljøets skyld, skal jeg ikke kunne sige.
Den er anbragt der af Nordsjællands Veterantog.
Erik Olsen
Lokomotivfører
Indlæg: 266
Tilmeldt: 05 aug 2011, 13:48
Digital: Ja
Scale: N
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

Re: meldeklokker

Indlæg af Erik Olsen »

Erik Olsen skrev:Jeg kan prøve at checke lidt senere, jeg mener jeg har et reglement hvor det indgår.
SIR 1944
X. Klokkesignaler
Nr. 49. "Meldingssignal for tog med ulige tognummer"
1 gang 5 slag
Nr. 50. "Meldingssignal for tog med lige tognummer"
2 gange 5 slag
Nr. 54. "Alarmsignal"
6 eller flere gange 5 slag
Forklaring:
Signalerne afgives med klokkeværker.
Klokkesignalerne gives som enkeltslag, dobbeltslag eller tredobbeltslag.
Signalerne afgives således, at der imellem hver afgivelse af 5 slag (enkelte, dobbelte eller tredobbelte) gives et ophold på ca. 1/4 minut.

Jeg har kun hørt klokkeværker som afgiver dobbeltslag.
Skovsøekspressen
Godsforvalter
Indlæg: 136
Tilmeldt: 03 aug 2011, 09:37
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Geografisk sted: Silkeborg

Re: meldeklokker

Indlæg af Skovsøekspressen »

Ved et rent og skært held er det lige lykkedes mig at få fat på bogen "De danske jernbaners signaler". Deri fremgår det bl.a. at privatbanerne havde et meget mere enkelt og ofte ret primitivt sikkerhedsanlæg, i forhold til DSB. Der var ikke så store midler og ressourcer at have med at gøre. Der har givetvis været et eller andet system, men nok ikke med store meldeklokker. Synes heller ikke at være faldet over fotos med det i jernbanelitteraturen. Så skulle det da lige være hos de store private selskaber som LJ og SFJ.

I Bandholm er der i øvrigt også en meldeklokke så vidt jeg husker det. Men det kan naturligvis også her være sådanne, at Museumsbanen har sat den op for miljøets skyld.

Mvh
Claus
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4488
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: meldeklokker

Indlæg af moppe »

Skovsøekspressen skrev: I Bandholm er der i øvrigt også en meldeklokke så vidt jeg husker det. Men det kan naturligvis også her være sådanne, at Museumsbanen har sat den op for miljøets skyld.
Nok det samme som den i Mariager....

Klaus
Besvar