Rundvisning på NOCHs fabrik i Wangen

Mangler du noget til din modeljernbane? Ønsker du at sælge noget fra din modeljernbane? Har du spørgsmål angående en modeljernbaneforhandler? Stil dit spøgrsmål her. Vi tillader også indlæg fra forretninger, der ønsker at gøre opmærksom på et godt tilbud.
Forumregler
Forretninger må gerne lægge indlæg ind med tilbud, men forsøg at begræns det til en fornuftig frekvens. F.eks. et nyhedsbrev engang i måneden.
Besvar
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Rundvisning på NOCHs fabrik i Wangen

Indlæg af Søren »

Den 1. december havde NOCH en rundvisning på deres fabrik, hvor publikum fra hele verden kunne følge med direkte via Facebook. Det kom der følgende video ud af.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Carsten B. Thomsen
Ledvogter
Indlæg: 165
Tilmeldt: 18 jul 2012, 12:30
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Tillig Elite og Roco Line
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: Rundvisning på NOCHs fabrik i Wangen

Indlæg af Carsten B. Thomsen »

Tak for linket, Søren.

Det kunne have været spændende at se lidt fra deres produktion af 3D printede modeller og deres figurproduktion.
Hos en verdenskendt plasticsprøjtestøbningsvirksomhed i Billund bliver nye figurdele fremstillet pr. håndkraft i f.eks. skala 3:1 eller 4:1, enten i skum eller ler, og derefter scannet i 3D og omarbejdet til de rigtige mål i 3D CAD, hvorefter der kan fremstilles støbeforme ved hjælp af f.eks. gnistforsænkning.
Ved 3D print kan man i stedet gå direkte fra 3D CAD til færdig model - lur mig om ikke teknikken indenfor få år når til et niveau, hvor overfladekvaliteten og stykprisen begynder at matche ditto for sprøjtestøbte emner.
Indtil da har Noch allerede oparbejdet erfaring med 3D-modellering af emner, ved fremstillingen af deres 3D Minis (Link: https://www.noch.de/de/produkt-kategori ... nbahn.html).
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Medlem af Fremo, H0 2-skinne digital
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Rundvisning på NOCHs fabrik i Wangen

Indlæg af Søren »

Jeg er stadig der, hvor jeg ikke helt ved om jeg kan lide lasercut eller ej. Jeg har købt et par af Nochs bygninger som jeg er ved at samle. Det er meget nemt at have med at gøre, men det er til tider også sværere, da den "pasform" som plastikbyggesæt giver ikke rigtig findes ved lasercut.

Jeg er også udfordret på patineringen af bygninger, da jeg skal lære mig selv nye teknikker. Alle mine patineringsteknikker er "våde" på den ene eller anden måde og det harmonerer ikke specielt godt med pap og papir. Jeg har ladet mig fortælle at pulver er en god start.

Jeg synes Nochs bygninger er meget pænere og mere detaljerede i deres tekstur end f.eks. de sæt vi ser fra Epoke Modeller og andre. Disse sæt er meget "paphus" agtige, hvor Nochs sæt har flotte prepatinerede tagsten, pudset murværk osv. Personligt synes jeg at det er meget pænere.

Tiden vil vise, hvad jeg finder frem til. Ind til videre så foretrækker jeg dog stadig plastikbyggesæt. Det er nok mest fordi "at det kender jeg".

Jeg kunne mægtig godt tænke mig at se den fabrik, jeg synes det er spændende at se hvordan ting bliver produceret. Derudover er deres butik efter sigende også et besøg værd. Selv om man nok ikke skal køre langt for det, men hvis man alligevel er i området. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar