En del af Ungarn ligger i Danmark.....

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
GySEV Fan
Stationsbetjent
Indlæg: 39
Tilmeldt: 07 maj 2015, 18:28
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Diverse pga dioramabygning.
Geografisk sted: Odder

Re: En del af Ungarn ligger i Danmark.....

Indlæg af GySEV Fan »

Hej

Et sjovt spørgsmål, som jeg vil forsøge at svare på.

Det startede i 1995 med en ferie til Ungarn for bl.a. at se på GM lokomotiver (MÁV M61). Ferien var god og året efter gik turen igen til Ungarn. Og det samme skete så igen og igen år efter år.... Tager afsted for 18. gang til sommer - 17. besøg i Sopron. Familien mener sjovt nok at vi snart skal et andet sted hen på ferie.....

Nå men tilbage til modeltoget. I de første mange år var modeltog billigt. En model af en ungarks vogn kostede ca. 60 kr, og et lokomotiv ca. 300 kr. Jeg var i lære som klejnsmed, så pengene var små i forhold til indkøb af modeltog. Men i Ungarn kunne jeg pludselig få en del for min lærlingløn. Håndbyggede messingmodeller kostede kun 1500 kr, så med årene kom også det til samlingen.

Hjemme i Danmark faldt interessen for dansk tog i takt med det hele blev mere kedeligt (mindre kørsel med godstog, mindre GM, mere de samme tog over alt osv.). På nettet kunne jeg følge med i hvad der skete i Ungarn hvor man stadig kørte med meget forskelligt tog. Og så blev interessen pludselig større og større. For nogle år siden tog jeg så den store beslutning om 100 % at satse på Ungarsk modeltog. Næsten alle danske jernbanebøger blev solgt (læste dem alligevel aldrig) og de danske modeller som jeg havde blev også solgt. Så i dag er der kun 2 danske modeller i huset - 2 privatbane C-vogne jeg selv har bygget, ejet af hver af mine børn.
Det der nok fanger mig mest er de muligheder som der er i Ungarn. ALT er muligt, både i virkeligheden og model. Ikke så mange regler eller andet - man kører bare. Samtidig har de også mange farverige tog, og selvom man forsøger at bruge samme farve hver gang, så lykkes det ikke altid.

Men hvorfor så lige GySEV???
Nu har jeg altid været vild med privatbaner og i min ungdom nok mest HHJ (man er vel fra Odder) og så OHJ fordi de havde en masse blandet materiel. GySEV er lidt deres svar på OHJ. En masse blandet materiel - nyt og gammelt, og i starten flere forskellige designs. I dag er designet blevet mere ensartet med grønne og gule farver, men alligevel malet på forskellige måder. I starten (1996) var der stadig køreklare damplokomotiv som blev brugt til udflugtstog. Masser af diesellokomotiver, ellokomotiver og motorvogne.
Og så var der en åbenhed over alt hvor man kom ved GySEV. Man kunne tage billeder af alt og gå over det hele.
I dag er det lidt mere besværligt, men hvis man først henvender sig og fortæller hvad med ønsker så kan det meste lade sig gøre.

Nogen er vild med et fodboldhold, jeg er vild med en privatbane i Ungarn!

Jeg glemmer aldrig engang jeg besøgte Mads Sjøner i Århus. En mand kommer ind i butikken og spørger lidt til modeltog da han er nybegynder. Manden spørger så Mads om alle kører med dansk modeltog? "Nej", siger Mads; "De fleste gør, enkelte kører tysk, men ham over i hjørnet han kører ungarsk", hvorefter Mads griner.
Mvh.
Søren B. A. Villumsen
Dioramabygning med GySEV-Raaberbahn som forbillede i H0, epoke 6 (2012 og frem)
henho
Lokomotivfører
Indlæg: 216
Tilmeldt: 16 jul 2012, 14:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A Peco Roco
Geografisk sted: Ringkøbing

Re: En del af Ungarn ligger i Danmark.....

Indlæg af henho »

Hvis man snakker sen epoke 3 og tidlig epoke 4, var GySEV nok den mest vidtfavnende og varierende jernbane forvaltning på denne jord.
Spændende fra loks fra det gamle kejserrige og frem til 'nymodens teknik' med en hulens masse materiel der imellem.

Læg dertil en speciel status på den grænseoverskridende trafik (FØR jerntæppet blev afskaffet), så forstår jeg godt interessen for selskabet :D

Der et par artikler i Modelbane Nyt omkring selskabet.
Med venlig hilsen

Henrik

2-skinne, medlem af SdMJK. Bruger Z21 på hjemmebanen.
GySEV Fan
Stationsbetjent
Indlæg: 39
Tilmeldt: 07 maj 2015, 18:28
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Diverse pga dioramabygning.
Geografisk sted: Odder

Re: En del af Ungarn ligger i Danmark.....

Indlæg af GySEV Fan »

Hej
Det er efterhånden mange måneder siden jeg sidst har skrevet herinde. Tiden er gået med at bygge endnu et diorama med GySEV og Sopron som tema.
Denne gang er det en mindre del af stationsbygningen, kontroltårnet og en del af perron 1 som jeg har bygget.
Stationen er "skåret igennem" så man kan se ind i den. I forbindelse med mit besøg ved GySEV i sommeren 2015 blev jeg vist rundt i stationsbygningen, så jeg havde et grundlag for at bygge dette diorama. Indretningen i stationen er derfor nogenlunde korrekt, da det ikke har været muligt at lave 100% de korrekte møbler mm.
Et besøg i kontroltårnet blev det også til, igen for at kunne lave en så korrekt indretning så muligt. Det er meget lidt jeg har kunnet købe færdigt, så meget er hjemmelavet eller ombygget så det passer med virkeligheden.
Byggetiden har været omkring 10 måneder, og jeg deltager med det i forbindelse med DMJU's diorama konkurrence om 14 dage.
Vedhæftede filer
Forbilledet i Sopron, Ungarn.
Forbilledet i Sopron, Ungarn.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Mvh.
Søren B. A. Villumsen
Dioramabygning med GySEV-Raaberbahn som forbillede i H0, epoke 6 (2012 og frem)
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: En del af Ungarn ligger i Danmark.....

Indlæg af moppe »

Årrrh, det er fedt da :-)

De andre skal godt nok stå tidligt op og lave noget helt exceptionelt, hvis ikke min stemme skal gå til dit diorama....


Klaus
gert
Lokomotivfører
Indlæg: 570
Tilmeldt: 30 jul 2011, 15:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Aalborg

Re: En del af Ungarn ligger i Danmark.....

Indlæg af gert »

Det er dælme flot - godt gået!

Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: En del af Ungarn ligger i Danmark.....

Indlæg af bygger01 »

Håber at du er medlem af en klub under DMJU, så du kan vise dit diorama og evt. vinde .....

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: En del af Ungarn ligger i Danmark.....

Indlæg af Søren »

Hejsa!

Super fedt diorama! Fedt med noget moderne stil - og bygninger! :-)
bygger01 skrev:Håber at du er medlem af en klub under DMJU, så du kan vise dit diorama og evt. vinde .....
@Jørgen: Der er ikke krav om klubmedlemsskab til DMJUs dioramakonkurrence. Jf. hjemmesiden: "Konkurrencen er åbent så alle kan deltage, såvel enkeltpersoner som klubber.". http://www.dmju.dk/?page_id=1555

Så det er bare om at gi' den gas! :-) :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

GySEV Fan
Stationsbetjent
Indlæg: 39
Tilmeldt: 07 maj 2015, 18:28
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Diverse pga dioramabygning.
Geografisk sted: Odder

Re: En del af Ungarn ligger i Danmark.....

Indlæg af GySEV Fan »

Tak for de positive tilbagemeldinger jeg har fået omkring mit diorama. Jeg ser meget frem til at vise det frem om 2 uger. Dog må jeg indrømme at der var været store overvejelser omkring om jeg skulle deltage eller ej i konkurrencen. Det er jo ikke dansk, ej heller fra et naboland, men fra et sted som de færreste nok kender. Alligevel tager jeg chancen og ser hvordan det går.

Jeg overvejer at der på sporet blot skal holde en vogn, helt til venstre, som den sidste vogn i en længere togstamme.
Modellen er lavet af en Ungarsk "køkkenbordsproducent" i kun 8 stk. Jeg har selv lavet vognen "færdig" med patina, fjernet NEM skakt, korrekt krogkobling og bremseslanger. Sæder m.m. indvendigt er også opmalet.
Vogntypen er nok ukendt for de fleste, selvom det er en tidligere tysk vogn, købt brugt af GySEV. Vognen er cykel og handicap vogn, med stort flexrum, stort toilet til kørestol og 2 kupeer. Bemærk at dørene ikke er ens i begge ender, hvilket skyldes skydedøren til kørestol.

Sidst men ikke mindst vil jeg lige oplyse at der på dette diorama IKKE indgår dioder eller lign., hvis nogen ved hvad jeg tænker på fra tidligere konkurrencer ;)
Vedhæftede filer
image.jpeg
image.jpeg
Mvh.
Søren B. A. Villumsen
Dioramabygning med GySEV-Raaberbahn som forbillede i H0, epoke 6 (2012 og frem)
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: En del af Ungarn ligger i Danmark.....

Indlæg af moppe »

Så fik jeg ser det i Real life, det ser bare godt ud!

Klaus
Vedhæftede filer
image.jpg
GySEV Fan
Stationsbetjent
Indlæg: 39
Tilmeldt: 07 maj 2015, 18:28
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Diverse pga dioramabygning.
Geografisk sted: Odder

Re: En del af Ungarn ligger i Danmark.....

Indlæg af GySEV Fan »

Tak Klaus for de positive ord, samt kommentarer da vi mødtes i dag :)
Mvh.
Søren B. A. Villumsen
Dioramabygning med GySEV-Raaberbahn som forbillede i H0, epoke 6 (2012 og frem)
Besvar