Hej gode modelbanefolk.
Jeg søger hjælp til placering af vingesignaler og de signaler, som anvendes i den periode, hvor vingesignaler anvendes.
Hvilke hovedsignaler, forsignaler, udkørselssignaler og signaler til og fra rangerområder kan/bør jeg anvende for at der er sammenhæng i tingene?
Jeg forsøger at køre epoke 3 og 4 efter tysk forbillede.
Jeg kører digital og med Windigipet (WDP).
Derfor skal signalerne gerne kunne indgå og fungere i WDP.
Jeg har lavet en skitse over en tænkt station. Et hovedspor, et spor som kører forbi stationsbygningen og et rangerområde. Vedlagt.
På forhånd tak for hjælpen.
Hilsen
Jørgen L.
Placering af vingesignaler mm
-
- Lokomotivfører
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: Placering af vingesignaler mm
Hej Jørgen
Tyske signaler er meget simple. De samme koncepter gælder stort set for dagslyssignaler som med vingesignaler.
Grundlæggende har du tre signalbilleder, som du skal forholde dig til.
HP0 = Stop (Rød)
HP1 = Kør (Grøn)
HP2 = Kør, men med nedsat hastighed. (Grøn og gul)
Når en togvej kan stilles henover et afvigende sporskifte, skal signalet altid kunne vise HP2. Hvis togvejen på ingen måde kan undgå at lede henover et afvigende sporskifte, så må signalet aldrig kunne vise HP1. Normalt sikrer man dette ved at låse signalet til enten at kunne vise HP0 eller HP2. I digitalsystemet kan du typisk angive dette forhold når du opsætter din togvej.
På din station skal du bruge 4 udkørselssignaler. Hvoraf de to af dem kun skal kunne vise HP2, de to resterende skal kun kunne vise HP1.
HP2 angives med to vinger. Signaler med HP1 viser kun én vinge.
Her er to eksempler:
Indkørselssignaler skal ligeledes kunne vise indkørsel med nedsat hastighed (da man skal kunne passere et afvigende sporskifte). Her skal du bruge to signaler med to vinger ved hver indkørsel til stationen. Jf. tysk reglement er indkørslen til stationen ved det første sporskifte. Typisk står indkørselssignalet dog lidt ude på strækningen.
Alternativt, og afhængig af din station og dens placering, kan du også bygge et kombineret udkørselssignal. Det er et signal som er sat i forbindelse med et sporspærresignal.
En sporspærre er et lille sort signal, som kan vise signalbillederne:
SH1 = Kør
SH0 = Stop
Hvis du kombinerer de to signaler, så har du et udkørselssignal ved forgreningen og et sporspærresignal ved hvert spor, der leder til forgreningen. Når du sætter udkørselssignalet på HP1, så sætter du samtidig sporspærren for det tog der skal køre på SH1. Kombinationen ses typisk ved mindre traffikerede strækninger.
Rangerområdet
Til alle dine små rangerspor kan du vælge to ting: En sporspærre (SH0, SH1) eller et ventesignal (Ra 11) (Wartesignal) (kendetegnet ved et skilt med et stort "W"). Ventesignalet betyder at man skal have tilladelse over radioen fra rangerlederen før man må køre.
Her er et eksempel på et sporspærresignal:
Et ventesignal:
Hvis du ønsker lidt variation kan du også kombinere ventesignalet med et sporspærresignal. Jf. reglementet skal man ved ventesignalet (Ra 11) afvente tilladelse til at passere. En tilladelse kan komme i form af en mundtlig tilkendegivelse eller i form af Sh1 fra tilhørende sporspærresignal.
Læs mere
Her kan du læse mere om samme emne: http://baneforum.dk/viewtopic.php?f=6&t=1665
Tyske signaler har numre efter hvor de står, og der er en vis logik i numrene. Her kan du læse om nummerering af tyske signaler: http://baneforum.dk/viewtopic.php?f=7&t=1785
Tyske signaler er meget simple. De samme koncepter gælder stort set for dagslyssignaler som med vingesignaler.
Grundlæggende har du tre signalbilleder, som du skal forholde dig til.
HP0 = Stop (Rød)
HP1 = Kør (Grøn)
HP2 = Kør, men med nedsat hastighed. (Grøn og gul)
Når en togvej kan stilles henover et afvigende sporskifte, skal signalet altid kunne vise HP2. Hvis togvejen på ingen måde kan undgå at lede henover et afvigende sporskifte, så må signalet aldrig kunne vise HP1. Normalt sikrer man dette ved at låse signalet til enten at kunne vise HP0 eller HP2. I digitalsystemet kan du typisk angive dette forhold når du opsætter din togvej.
På din station skal du bruge 4 udkørselssignaler. Hvoraf de to af dem kun skal kunne vise HP2, de to resterende skal kun kunne vise HP1.
HP2 angives med to vinger. Signaler med HP1 viser kun én vinge.
Her er to eksempler:
Indkørselssignaler skal ligeledes kunne vise indkørsel med nedsat hastighed (da man skal kunne passere et afvigende sporskifte). Her skal du bruge to signaler med to vinger ved hver indkørsel til stationen. Jf. tysk reglement er indkørslen til stationen ved det første sporskifte. Typisk står indkørselssignalet dog lidt ude på strækningen.
Alternativt, og afhængig af din station og dens placering, kan du også bygge et kombineret udkørselssignal. Det er et signal som er sat i forbindelse med et sporspærresignal.
En sporspærre er et lille sort signal, som kan vise signalbillederne:
SH1 = Kør
SH0 = Stop
Hvis du kombinerer de to signaler, så har du et udkørselssignal ved forgreningen og et sporspærresignal ved hvert spor, der leder til forgreningen. Når du sætter udkørselssignalet på HP1, så sætter du samtidig sporspærren for det tog der skal køre på SH1. Kombinationen ses typisk ved mindre traffikerede strækninger.
Rangerområdet
Til alle dine små rangerspor kan du vælge to ting: En sporspærre (SH0, SH1) eller et ventesignal (Ra 11) (Wartesignal) (kendetegnet ved et skilt med et stort "W"). Ventesignalet betyder at man skal have tilladelse over radioen fra rangerlederen før man må køre.
Her er et eksempel på et sporspærresignal:
Et ventesignal:
Hvis du ønsker lidt variation kan du også kombinere ventesignalet med et sporspærresignal. Jf. reglementet skal man ved ventesignalet (Ra 11) afvente tilladelse til at passere. En tilladelse kan komme i form af en mundtlig tilkendegivelse eller i form af Sh1 fra tilhørende sporspærresignal.
Læs mere
Her kan du læse mere om samme emne: http://baneforum.dk/viewtopic.php?f=6&t=1665
Tyske signaler har numre efter hvor de står, og der er en vis logik i numrene. Her kan du læse om nummerering af tyske signaler: http://baneforum.dk/viewtopic.php?f=7&t=1785
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
Mange tak for din redegørelse.
Den er god.
Jeg vil sikre mig at jeg har forstået:
1. spørgsmål.
Udklip - 2 grøn.
Jeg vil køre i pilens retning for at holde på en af rangersporene.
Jeg tænker: Skal jeg ikke have et "kør" signal specielt for udkørsel til rangerområdet? I givet fald hvor skal det placeres? (Hp0Hp2 er jo for udkørsel til hovedsporet).
Blå markering: Er spærsignalet placeret rigtigt foran forgreningen? - (Så lokoføreren ser den, når han kører mod forgreningen).
2. spørgsmål.
Kan jeg - om jeg synes - placere spærsignal Sh0/Sh1 ved både udgangssignalerne Hp0Hp1 og Hp0Hp2? (det du kalder et kombineret udkørselssignal)
3. spørgsmål:
Udklip - 3 rød.
Hvis jeg befinder mig inde i rangerområdet og vil ud på banegårdsporet, skal jeg så ikke have et signal for at måtte køre ud?
Hilsen
Jørgen L.
Den er god.
Jeg vil sikre mig at jeg har forstået:
1. spørgsmål.
Udklip - 2 grøn.
Jeg vil køre i pilens retning for at holde på en af rangersporene.
Jeg tænker: Skal jeg ikke have et "kør" signal specielt for udkørsel til rangerområdet? I givet fald hvor skal det placeres? (Hp0Hp2 er jo for udkørsel til hovedsporet).
Blå markering: Er spærsignalet placeret rigtigt foran forgreningen? - (Så lokoføreren ser den, når han kører mod forgreningen).
2. spørgsmål.
Kan jeg - om jeg synes - placere spærsignal Sh0/Sh1 ved både udgangssignalerne Hp0Hp1 og Hp0Hp2? (det du kalder et kombineret udkørselssignal)
3. spørgsmål:
Udklip - 3 rød.
Hvis jeg befinder mig inde i rangerområdet og vil ud på banegårdsporet, skal jeg så ikke have et signal for at måtte køre ud?
Hilsen
Jørgen L.
-
- Lokomotivfører
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Du behøver ingen signal fra hovedsporet ind på rangerområdet. Det afhænger meget af omstændighederne, men på din station vil jeg ikke vurdere at det er nødvendigt.lehnemann skrev:Jeg tænker: Skal jeg ikke have et "kør" signal specielt for udkørsel til rangerområdet? I givet fald hvor skal det placeres? (Hp0Hp2 er jo for udkørsel til hovedsporet).
Du kan overveje et sporspærresignal fra stiksporene tilbage til hovedsporet. Således skal en lokomotivfører have tilladelse af rangerlederen for at køre ud i hovedsporet. Igen, mange steder er det klaret med et skilt "Halt für rangierfahrten" (Ra 10). Skiltet signalerer, at ingen rangering er tilladt efter skiltet. Skiltet står typisk mellem rangerområde og banegården. Det afdækker fareområder mellem indkørselssignalet og områder, hvor tog fra hovedstrækningen kan køre igennem. Her er et billede: http://www.bahnbilder.de/bild/deutschla ... 10-im.html
For at overholde skiltet kræver det dog, at du har mulighed for at foretage den ønskede rangering inden for rangerområdet. Hvis ikke, så giver skiltet ikke rigtig mening der. Så er det nok bedre med et sporspærresignal.
Et kombineret udkørselssignal (Gruppenausfahrsignal) er ét udkørselssignal (HP0, HP1), som dækker over flere spor, hvor hvert spor har en sporspærre. Her er et billede af et Gruppenausfahrsignal: http://www.norbert-weise.de/news/storkow-1.jpg. Du kan se signalet i baggrunden, og sporspærren ud for hvert spor i forgrunden.lehnemann skrev:Kan jeg - om jeg synes - placere spærsignal Sh0/Sh1 ved både udgangssignalerne Hp0Hp1 og Hp0Hp2? (det du kalder et kombineret udkørselssignal)
Jeg håber det afklarer lidt. :-)
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
Det giver alt sammen god mening.
Og jeg har fået megen brugbar viden formidlet så også jeg kan forstå det.
Jeg har også mærket mig de mange gode links, du henviser til.
Jeg glæder mig til at komme i gang med signalplaceringerne.
Mange tak.
Hilsen
Jørgen L.
Og jeg har fået megen brugbar viden formidlet så også jeg kan forstå det.
Jeg har også mærket mig de mange gode links, du henviser til.
Jeg glæder mig til at komme i gang med signalplaceringerne.
Mange tak.
Hilsen
Jørgen L.