Märklin sporskifte kortslutter

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Søren
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin sporskifte kortslutter

Indlæg af Søren »

Frislev skrev:Som sagt er det K-skinner jeg har så det er bare vigtigt det fungerer sammen :-)
Mit råd vil være at skifte dem alle ud på sigt. Du har ingen glæde af et 3-skinne-sporsystem når du kører 2-skinne.

K-sporets højde er desuden Code 100, som er meget grov i det. De fleste andre systemer, med undtagelse af PIKO, er Code 83. Du vil opleve små bump ved overgangenge mellem Code 100 og Code 83 spor. Bevares, man kan købe specielle overgangslasker, og man kan file. Men der er ingen grund til at bruge tid på det, når du kan købe ting der passer sammen fra starten.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Frislev
Trafikelev
Digital: Nej
Skinnesystem: Märklin K

Indlæg af Frislev »

Hej Klaus

Har ledt og ledt efter noget info omkring det med at lave dem om men synes ikke at finde noget.
Da jeg har rigtigt mange k-skinner må det lige blive ved det et stykke tid :-)...derfor ærgerligt med de sporskifte...kunne være godt hvis de kunne ændres...så al info omkring det er velkommen ;-)

Hilsen
Claus
moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Hej Claus

Jeg kan ikke huske, hvad vi gjorde. Men jeg kan kun anbefale dig at få skiftet det hele ud så hurtigt som muligt.
Med K-skinner vil du opleve at snavsede skinner kommer hurtigere end ved andre skinner, på grund af de rustfrie skinnestrenge. Du har også store hjertestykker der er isolerede, som vil gøre at tog strander der.
Desuden er sporskiftetrækkerne upålidelige!

Vi brugte lang tid på rengøring og udskiftning af sporskiftetrækkere inden vi skiftede til A-skinner på længdebanen.

Få dem solgt og køb noget ordentligt!

Skal det være billigt, så køb PIKO A-skinner, skal det være godt, køb Roco, skal det være med ballast, køb Trix C-skinner.

Klaus
Frislev
Trafikelev

Indlæg af Frislev »

Ok Klaus

Mange tak for de her informationer. Jeg vil gøre som i siger med udskiftning af det hele. Der kommer nok bare for mange ærgelser med det her :-)

Jeg vil gerne kunne køre digitalt på sigt så det er nok med at få startet rigtigt.
En CS 3 ville jo være sjov at få fat på sammen med WinDigipet med tiden :-)

Hilsen
Claus
Frislev
Trafikelev

Indlæg af Frislev »

Hej igen :-)

Ser ud til min vej går hen og bliver digital:-) så jeg er nu igang med at finde ud af hvordan tingene hænger sammen.
Som jeg kan se vil det være bedste start med en CS3Plus da den bla. kan køre s88'ere direkte.
Sporskifter kommer nok til at være med servo.

Hvor mon jeg kan finde lidt info om hvordan man tilslutter en s88 tilbagemelding ( ledning ) til PIKO A skinne.
Kan kun finde oplysning om hvordan det virker :-).
Findes der noget som ikke er så synligt.

/Claus
moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Du skal finde ud af, hvilket fabrikat s88 tilbagemelding du vil bruge. I brugsanvisningen til de fleste tilbagemeldingsmoduler er der vist, hvordan man tilslutter skinner ved toskinenedrift.

Du skriver at det ikke må kunne ses. Det er let nok, alt det kræver på skinnerne er to skæringer, med isolerende lasker og en ledning loddet på sporet.

Du kan læse lidt om sporbesatmelding her
http://baneforum.dk/viewtopic.php?t=1003

Og lidt om servo på A-skinner her
http://baneforum.dk/viewtopic.php?f=6&t=673

Klaus
Frislev
Trafikelev

Indlæg af Frislev »

Tak for info.

Tror umiddelbart jeg går efter Märkling s88.
Tænkte der måske var noget der var lavet for tilslutning på skinnen...men loddemetoden er jo ligetil og simpel :-)

/Claus
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Frislev skrev:Hvor mon jeg kan finde lidt info om hvordan man tilslutter en s88 tilbagemelding ( ledning ) til PIKO A skinne. Kan kun finde oplysning om hvordan det virker :-).
Ved tilbagemelding er en skinne en skinne, det er ligemeget hvem producenten er (i hvert fald når du kører 2-skinne-drift). Forbindelsen står beskrevet i manualen til Märklins S88 modul (60882). Du sender fælles retur for skinneafsnittet gennem S88 modulet så det kan måle om der er et strømforbrug. Det er egentlig meget simpelt.

Her er et udsnit fra manualen:
maerklin_60882.png
Bemærk at manualen beskriver at forbindelsen videreføres til skinneafsnittet ved siden af. Det er for at illustrere, at du skal forbinde fælles retur fra modulets stelforbindelse til et afsnit der ikke er under overvågning. Typisk vil du dog tilslutte det til hovedforsyningskablet der går under anlægget.

...og her er et link til produktet: http://www.maerklin.de/de/produkte/deta ... cle/60882/

Med venlig hilsen
Søren

Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Jeg beklager, det er en gammel vane at kigge i de tyske tekster. Her er beskrivelsen på dansk.
60882_dk.png

Med venlig hilsen
Søren

Frislev
Trafikelev

Indlæg af Frislev »

Super tak...

Hvilke servoer og dekodere vil i anbefale til sporskifte ( har til start kastet mig over lidt PIKO som i anbefaldede :-)

/Claus
Besvar