Ideer

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
magnusmyggen
Stationsforstander
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Peco
Geografisk sted: Gestelev

Ideer

Indlæg af magnusmyggen »

Hej alle

Er der nogen der kunne give mig nogle forslag til hvad jeg eventuelt kunne bruge en PLC til i forbindelse med togbanen.
Jeg vil ikke bruge den til blokstyring (måske) da det er mig der er lokofører og ikke teknikken samt vil jeg undgå at togene stopper med det samme. Jeg har selv tænkt på:
Start og stop af tilfældige ting på banen, såsom lys, husbrand, vindmølle, vejarbejde osv.
Måske noget automatisk afvikling af en skyggebanegård hvor der kommer et tilfældig tog op efter jeg har sendt en ned. Kræver at den stopper et sted hvor jeg overtager.
Jeg har leget lidt med den tanke da jeg lige har haft programmering på skolen og har en plc liggende. Kunne være lærerigt at pusle med det på en testbane og derefter implementere det i et anlæg.
Jeg råder over 48 inputs og 32 outputs lige nu. Tror vi har lidt flere moduler liggende på arbejde jeg måtte tage.
-Skala N
-Peco
-Multi Maus
Masser af ideer men for lidt plads. De bedste tog hilsner.
moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Ideer

Indlæg af moppe »

Du kan bruge en PLC til maser af ting - masser. Det er kun dig selv der sætter begrænsningen.

I forbindelse med modelbanen i Hadsten har jeg programmeret PLC til følgende ting:
Tivoli - En PLC læser trykknapper og tænder for de forskellige attraktioner i en given td, samt lyset over det hele, så længe en attraktion er i gang.
Vinterbane nummer 1 - PLC styrer både tog (automatik) og lys, banen er bygget oprindeligt til en udstilling i den gamle by.
VInterbane nummer 2 - PLC styrer både tog, signaler og lys.
Skala N anlæg - PLC styrer tog der sættes i gang ved hjælp af trykknapper.
Stor H0 bane - PLC styrer møntindkast, tog, forskellig bevægelige attraktioner og lys, både i hus og montrer.
Lys over den store bane - PLC styrer lysdæmpning, blå pærer til nattebelysning og alt lys monteret på selve banen.
Sidstnævnte her jeg ikke selv programmeret, gjorde det i samarbejde med en tidligere "modeltogstosse".

Tidligere projekter:
Længdebane - Komplet blokstyring af hele banen.

Kommende projekter:
Lys over den store bane - Har en S7-1200 med nok moduler (den nuværende er en ældre Melsec/Mitsubishi vi ikke har programmeringsværktøj til!). Lys (over banen) skal styres i flere sektioner, lys på selve bane styres i mange små grupper, så dagen eller natten kan "rulle" hen over anlægget, samt timerstyring, så dag/nat automatiseres, frem for ved en kontakt som i dag.
"Vivaldibanen" - nyt modulanlæg, der ud over at skulle kunne tages med på udstillinger og køres digitalt (manuelt), måske også skal kunne udlejes med tilhørende automatisk drift (måske analog drift?). Ved udlejning kommer automatikken ganske givet til at være PLC styret.

Har brugt Omron CPM1, Siemens S7-S200, Siemens Logo, Siemens S7-1200 til de projekter jeg selv har lavet.

Klaus
magnusmyggen
Stationsforstander

Indlæg af magnusmyggen »

Tak for det Klaus.
Der er mange gode ideer du er kommet med. Havde selv tænkt på aktiviteter ved hjælp af knapper eller timer fra plc'en eller kombineret.
Den blokstyring du lavede var det med digital tog? Her tænker jeg på hvordan men evt kan beholde bremse egenskaberne på togene når den er styret af en plc, hvis dette kunne lade sig gøre?
-Skala N
-Peco
-Multi Maus
moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

magnusmyggen skrev:Den blokstyring du lavede var det med digital tog? Her tænker jeg på hvordan men evt kan beholde bremse egenskaberne på togene når den er styret af en plc, hvis dette kunne lade sig gøre?
Ja, det var digitalt.

Mange dekodere forstår "brems på DC", altså sender du en jævnspænding ud i sporet, vil tog bremse ned på "digital vis". En del moderne dekodere forstår ABS brems, der skærer noget af digitalsignalet, når der skal bremses. Selve bremsemodulet er dybest set kun 4 dioder og skal der ikek bremses kortslutter man dioderne med et relæ.

Klaus
magnusmyggen
Stationsforstander

Indlæg af magnusmyggen »

Tak Klaus har nu noget jeg kan arbejde videre med. Planlægger at få PLC til at stå så centralt som muligt sådan at der bliver minimal af kabel længde. Jeg må også se at få investeret i nogle Sub D stik sådan at det bliver nemmere at skille modulerne af hvis dette skulle blive nødvendigt.
-Skala N
-Peco
-Multi Maus
Besvar