Mit modulanlæg

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af Søren »

moppe skrev:Spotter jeg en trainspotter i forgrunden?
Der står nemlig en tog-gombert og tager billeder. :-) Han ser i øvrigt ud til at lide af et svært tilfælde af Exoftalmus. :D

Jeg overvejer stadig om jeg skal udstyre ham med en smd, så han blitzer når toget kører forbi. Hehe!

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

gmmz
Lokomotivfører
Indlæg: 1465
Tilmeldt: 09 aug 2011, 11:34
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Tillig
Geografisk sted: Stilling

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af gmmz »

Hvis han skal bruge blitz for at fotografere tog,
så bliver det et dårligt billed når de kører..

Ang. en tømmer bil, så er det bare at søge på ordet Ladekran 1/87,
så skal de nok komme op i hobetal
mvh
Søren Andersen

medlem af fremo,Fremodern, H0 2 skinne digital
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af Søren »

gmmz skrev:Hvis han skal bruge blitz for at fotografere tog,
så bliver det et dårligt billed når de kører...
Ja, ja! Men hvad ved han om det? :D Det kan han finde ud af efter han har blitzet...

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af Søren »

Hej igen!

Så blev det weekend og dermed tid til at fortsætte lidt på modulerne. Jeg er i gang med fronten af de moduler der kommer til at huse mit sidespor til fabrikken og læsserampen.

Jeg har aldrig før bygget noget hvor der indgår vand, så nu skal det være. Jeg har købt et af de små udløbsrør fra NOCH, og vil bygge det ind i en lille scene, hvor der løber vand ned i en sø. Ideen er perfekt til kanten af mit modul.
udloeb.jpg
Jeg bygger hele scenen af flamingoplade, som jeg har købt i Jem og Fix. Jeg bruger min skumskærer til at skære det til i små "byggeklodser" som jeg bygger landskabet op med. Jeg synes det er et forfærdeligt svineri at file og bruge sandpapir på flamingo. Med en skumskærer sviner det overhovedet ikke.
luftfoto.jpg
Jeg har prøvet skumskærere fra både Proxxon og Woodland Scenics. Jeg synes den fra Woodland Scenics er ekstremt god. Proxxons udgave er lidt noget skrammel, men den har den fordel at tråden kan bøjes i form. Det har måske betydning for dit valg, men vær opmærksom på at den generelle kvalitet ikke er super god. Faktisk lidt skuffende, når jeg tænker på den generelt gode kvalitet på Proxxons produkter.

Woodland Scenics' skumskærer minder mest af alt af den type osteskærer man har i en osteforretning. Den er virkelig pengene værd - og endda billigere end Proxxons. Den har varenummer ST14401.

Når flamingoen er på plads, benytter jeg Foam Putty fra Woodland Scenics til at udjævne alle de grove kanter.

Foam Putty er et spændende produkt, der tørrer ind til samme konsistens som flamingo. Det er utrolig dejligt at arbejde med, og grundet dets fleksibilitet, giver det en god og solid overgang fra flamingo til modulrammen.

Foam Putty krakelerer ikke, og trykker du på det med en finger vil det blot give efter. Når du løfter fingeren igen genvinder det sin oprindelige form. Det gør også at modulet er mere modstandsdygtigt overfor rystelser. Foam Putty kan slibes med fint sandpapir så det får en glat og pæn overflade.

Herefter kan du sådan set begynde at male det, og bygge dit landskab på. Jeg vælger dog at give det et lag gips for yderligere stabilitet.
foam_putty.jpg
Mit udløbsrør er limet sammen af de forskellige små plader, der findes i pakken fra NOCH. Jeg har fjernet overgangene mellem pladerne med Plastic Putty fra Vallejo (70.400). Senere maler jeg det hele sort, og begynder patineringen der skal få det til at ligne sten. Derefter er kanterne mere eller mindre usynlige.
plastic_putty_70.400.jpg
Der skal også være plads til at køre lidt tog, så min Ludmilla kom forbi med et sæt stålruller. :-)
ludmilla_1.jpg
ludmilla_2.jpg

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Cargoman
Godsforvalter
Indlæg: 131
Tilmeldt: 27 apr 2015, 21:01
Digital: Nej
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Line
Geografisk sted: Devils Island
Kontakt:

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af Cargoman »

Som altid er det spændende at følge dit byggeri og dine eksperimenter.
På de to sidste billede har du, hvad jeg formoder er stablede plastikkasser i baggrunden. Jeg troede lige ved første øjekast at det var en ny bygning. Det kunne let ligne en etageejendom af den lidt mere moderne slags.
Med venlig hilsen
Rene
_____________________________________
Moderne tog på danske skinner
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af Søren »

Hej Rene

Tak for ordene. Ja, det ligner faktisk en bygning. :-) Det er mine kasser med reservedele og diverse småting.

Hvis vi beholder bygningsanalogien, kan vi sige at det er banetjenestens "højlager". Alt er jo relativt; men når man er 1/87 stor, så virker det formentlig højt.

På nederste etage er der reservedele til lokomotiver; anden etage er kabler, stik, isolatorer; tredje etage er hjulsæt til AC, DC og i forskellige størrelser; øverste etage er koblinger af forskellig karakter. Jeg benytter for det meste Rocos universalkoblinger, så det giver et kæmpe overskud af koblinger fra andre producenter. :-)

Jeg gemmer det meste i tilfælde af salg; dog ikke hjulsæt.

Det er lidt småt med moderne bygninger i H0; i hvert fald de store af slagsen. Jeg kunne f.eks. godt tænke mig Auhagens Baukastensystem til moderne lagerbygninger, fabrikshaller osv. Det kunne være et interessant koncept.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af Søren »

I går var jeg en tur i Flensburg på julehygge med familien. Det skal jo til. :-)

Jeg var forbi Brünning i gågaden og kigge lidt modeltog - for det skal der i hvert fald være plads til. Forretningen har ikke super meget tog, men de har da lidt. Hvis du samler på Märklin, så er forretningen absolut et besøg værd. De har også et kæmpe sortiment af tilbehør.

Her fandt jeg Tamiya klarlak mat. Jeg tænkte at jeg ville bruge det til at tage plastiklooket af C-skinnen. Det virker rigtig godt. Her er et par billeder.

Skinnen tættest på har fået med Tamiya spraydåsen, og skinne længst væk er ubehandlet. Det er måske svært at se på billedet, men i virkeligheden gør det en verden til forskel.
tamya_matlak_c_skinner_c_track.jpg
Tamiya lakken har varenummer TS-80 "Flat Clear". Den burde kunne købes hos enhver Tamiya forhandler.
tamya_matlak_c_skinner_c_track_b.jpg
Det er ikke kun på modeljernbanen at der bliver bygget i dag. På Århus Letbane har de taget søndagene i brug. Disse to var forbi i de tidlige morgentimer.

Denne kom forbi tidligt fyldt med betonklodser, og senere kom den tom retur.
aarhus_letbane_byggeri_a.jpg
Denne stoppede med jævne mellemrum og rodede i jorden. Jeg ved ikke hvad den lavede.
aarhus_letbane_byggeri_b.jpg

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

SteamPunkLolcat
Godsforvalter
Indlæg: 103
Tilmeldt: 02 okt 2011, 15:27
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Peco code 75
Geografisk sted: Haderslev

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af SteamPunkLolcat »

Søren skrev:
....

Det er lidt småt med moderne bygninger i H0; i hvert fald de store af slagsen. Jeg kunne f.eks. godt tænke mig Auhagens Baukastensystem til moderne lagerbygninger, fabrikshaller osv. Det kunne være et interessant koncept.
Amerikanske Pikestuff kunne måske være interessant for dig.

https://rixproducts.com/

MVH Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra '20 til '85. Råstoftransporter via jernbanen.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af Søren »

Hej Morten

Tak for info! Det er godt nok nogle lækre bygninger. Tak for linket! :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af Søren »

I de sidste par dage er jeg begyndt at opføre lagerbygningen. Jeg er nødt til at tage mig god tid når jeg samler bygninger, jeg synes altid at jeg når til det punkt hvor der skal sættes tagrender og småting på, og så går byggeriet som regel i stå. Det er lidt ærgerligt, for det er jo detaljerne der giver det sidste. Nuvel, nu prøver jeg med små skridt, og så ser jeg om ikke jeg når i mål. :-)

Rampen på pallefabrikken skal have den korrekte højde. Jeg har fundet frem til at der i Tyskland er standarder for den slags (selvfølgelig er der det). Højden på en godsrampe er 1,2 meter over skinnekanten. Det giver i H0 13,8 mm.

Tilfældigvis så passer det med at en Jem og Fix tynd flamingoplade, plus faller godsrampe, plus tynd plasticard som bygningen skal stå på, minus C-skinne giver: 14 mm! Hvor heldig har man lov til at være. :-)
Niveaufri adgang til godsvognen; hurra!
Niveaufri adgang til godsvognen; hurra!
Flamingopladerne bliver limet fast på modulet. Så er det også nemmere at fjerne igen, hvis jeg engang vil bygge om. Når først der kommer gips på, så bliver det hårdt som sten.
sidespor_b.jpg
Alle kasserne agerer vægtklodser så det kommer til at sidde ordentligt fast. Jeg er allergisk overfor gab under plader og bygninger!
sidespor_a.jpg

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar