ris og ros til sporplan

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
Holm
Trafikelev
Indlæg: 21
Tilmeldt: 27 feb 2017, 16:56
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Dansk anlæg med damp diesel el på Märklin C

Re: ris og ros til sporplan

Indlæg af Holm »

Tak for alle jeres forslag. Der er meget at tage højde for i sådan en startprocess.
Jeg kan godt lide ideen for lige lange spor på den store skjulte banegård og sporskiftet virker også mere elegant på den lille. Så snupper lige den ide .
Og ja bredden på anlægget skal da vist revideres lidt rundt omkring. Jeres erfaring har overtalt mig
Jeg har med vilje brugt mange R1 og R2 da jeg har flere af dem liggende fra div startsæt. Men ja vil da en dag prøve at lege med programmet hvor antal R1 minimeres. Så gang i geometrien . Og få lidt længere spor på banegården. Så længe jeg ikk er startet med at bygge anlæg har jeg jo frie hænder. Så en stor banegård i den ene side og en lidt mindre modsat.
Jeg kan godt li de slanke sporskift. Syntes de giver et pænere billede på anlægget .
Jeg startede med at købe modeltog da C skinnerne kom frem. En blandet landhandel Af det jeg kunne li. Heljan Märklin Hobbytrade . Den gang var der ikk meget dansk. Det er der nu. Så planen er helt klart med tiden et dansk anlæg med damp diesel gods passagerer og el tog så altså en bane uden epoke . helt klart en bane der kan leges med.
Området ved remis med alle sporskift er tiltænkt min containerterminal ( Heljan) og vand/tankeområde med måske havnekant. Og så er planen med tiden at Faller Car system også skal være med.
hilsen Henrik
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: ris og ros til sporplan

Indlæg af bygger01 »

Man kan bruge sporskifter lidt anderledes, end du bruger dem.

Prøv at gå ind på denne hjemmeside:

http://hoexbroe.tripod.com/train/id36.html

Under tips & tricks kan du se, at du kan spare en længde skinne ved at placere sporskiftet "omvendt":

Se under:

Go to Tips & Tricks page 2

Den tanke kunne på den lille station give dig mindst et par standard sporlængder, og i mine øjne et pænere sporforløb, da du undgå S kurverne .......

Og den store station kunne også undgå S kurver, hvis du prøver at lave det lidt anderledes !

Skyggebanegården med nedkørsel under remisen med dens sporskifter, synes jeg også er noget "juks", da kræver en masse kontrol for at det fungerer.

Du arbejder med dobbeltspor uden at få den fulde glæde af det !

Har valgt denne måde at svare på, da jeg ikke - for sat være ærlig - gider at sætte mig ind i Scarm, da jeg har Wintrack !

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Holm
Trafikelev
Indlæg: 21
Tilmeldt: 27 feb 2017, 16:56
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Dansk anlæg med damp diesel el på Märklin C

Re: ris og ros til sporplan

Indlæg af Holm »

Tak for din henvisning til hvordan sporskifterne kan og burde sammensættes. Kan godt se nogle ændringer og muligheder i det du siger ang sporplan og placering af skift. Hvis sporskift tæt på remis vil give mig problemer må det jo bare sløjfes . Ligenu er det jo kun en skitse som sikkert bliver ændret igen og igen.
Nej vi har ikk alle samme smag. Heldigvis for det. Ellers kom der jo ingen debat. Jeg valgte blot scarm fordi en anden modelbanebygger selv har brugt det. Og så var det til fri download på nettet.
hilsen Henrik
Holm
Trafikelev
Indlæg: 21
Tilmeldt: 27 feb 2017, 16:56
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Dansk anlæg med damp diesel el på Märklin C

Re: ris og ros til sporplan

Indlæg af Holm »

Davs :-)
revideret forslag til synlig sporplan. Kom frisk med bud
Med hensyn til den skjulte banegård holder jeg mig til Sørens ide med lige lange spor.
jeg kan stadig ikk indsætte billeder i tekst. øv øv. Er der en der vil hjælpe med et screenshot ?
Vedhæftede filer
bane2bc.scarm
(56.37 KiB) Downloadet 201 gange
hilsen Henrik
Holm
Trafikelev
Indlæg: 21
Tilmeldt: 27 feb 2017, 16:56
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Dansk anlæg med damp diesel el på Märklin C

Re: ris og ros til sporplan

Indlæg af Holm »

Vedhæftede filer
Udklip.JPG
hilsen Henrik
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: ris og ros til sporplan

Indlæg af bygger01 »

Den store station:
Når man kører venstre om ( mod uret ) kan man komme ind på alle 6 spor, men den anden vej er det kun 4. Nogle krydsspor ville hjælpe ......

Og så ville jeg skubbe remisen nedad mod syd, for vinde plads til de 2 spor, der skal nedenunder .....

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Holm
Trafikelev
Indlæg: 21
Tilmeldt: 27 feb 2017, 16:56
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Dansk anlæg med damp diesel el på Märklin C

Re: ris og ros til sporplan

Indlæg af Holm »

Vedhæftede filer
Udklip2.JPG
Udklip1.JPG
hilsen Henrik
Holm
Trafikelev
Indlæg: 21
Tilmeldt: 27 feb 2017, 16:56
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Dansk anlæg med damp diesel el på Märklin C

Re: ris og ros til sporplan

Indlæg af Holm »

Ny revideret sporplan :-)
hilsen Henrik
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: ris og ros til sporplan

Indlæg af Søren »

Nu synes jeg den begynder at være lidt fed. :-)

Jeg tænker umiddelbart én ting: Jeg elsker når skinnerne ikke er helt lige i forhold til grundpladen. Er det sådan at din store station kunne komme til at ligge en lille smule på skrå? Alternativt, kan du jo også skære grundpladen skæv. :-)

Jeg synes det giver et visuelt bedre indtryk, hvis det ikke er snorlige.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Holm
Trafikelev
Indlæg: 21
Tilmeldt: 27 feb 2017, 16:56
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Dansk anlæg med damp diesel el på Märklin C

Re: ris og ros til sporplan

Indlæg af Holm »

😊 til info. Ja grundfladen bliver skåret ind de steder det tillades
hilsen Henrik
Besvar