PIKOs modeller af BR 146.2 og BR 185.2 fra deres Expert serie er nogle fantastiske modeller. De har gode detaljer, de kører godt og prisen ligger på omkring 800 kr. for en DC model.
Modellen har 5-polet motor, kulisseføring til kortkobling, LED lys og er forberedt for lyd. Den siger intet når den kører, og den kører rigtig godt!
Desværre så er modellen uden evner til at slukke de røde slutlys. Det har dog vist sig at være et absolut non-issue, da PIKO har designet modellen så dette kan laves nemt. Bundkortet har ledige loddeøer der muliggør flytning af funktioner. PIKO har endda en vejledning på deres hjemmeside.
Så langt så godt, Moppe og jeg fik hurtigt konverteret et eksemplar. Når ombygningen har fundet sted fungerer lyset således (ESU LokPilot standardindstillinger):
- F0 (normalt lys): Tænder frontlyset i aktuelle retning. Skifter med kørselsretningen.
- F1: Tænder slutlys ved kabine 2.
- F2: Tænder slutlys ved kabine 1.
Det er op til "lokomotivføreren" at huske at tænde slutlysene selv. Når man kører styrevognstog, så skal man huske at slukke frontlyset mod vognene, og man skal huske at tænde de røde slutlys bagerst på toget.
Det er muligt at funktionsmappe sig ud af placering af funktioner, eller lodde det anderledes og få en anden opførsel af lys. Det er måske en idé så slutlysets funktion passer med kabine-nummeret. Men da min Vectron fra PIKO gør det på samme måde fra fabrikken, så vælger jeg at have det ens.
Med det er min eneste anke mod PIKOs modeller af BR 185.2 og BR 146.2 væk! Det skulle da lige være at bremseskiverne er malet på hjulene, men alle nye PIKO modeller har ikke længere det problem. Så det er et spørgsmål om tid før der dukker en reservedel op, så man kan opgradere sin TRAXX 2 model.
Her er før og efter billeder af printet:
Den gule ledning til højre føres over og kobles på den dobbelte loddeø, her kobles også den lilla ledning fra LokPilot dekoderen. Den hvide ledning til venstre, flyttes én plads ned.
Her er en tegning af ændringen (fra PIKOs guide, som du finder her: http://www.piko-shop.de/index.php?vw_ty ... w_id=15709)
Det er dejligt med så simpelt et styreprint, så man kan få mere ud af sin model uden nævneværdige problemer. :-) I min verden er det også kvalitet!
Slukke røde slutlys på PIKO BR 185.2 eller 146.2
-
Søren
- Lokomotivfører
- Indlæg: 5451
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Slukke røde slutlys på PIKO BR 185.2 eller 146.2
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
moppe
- Lokomotivfører
- Indlæg: 4829
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Re: Slukke røde slutlys på PIKO BR 185.2 eller 146.2
Lækkert.
Med en lille ændring i funktionsmapping kan man lave følgende:
F0 = Frontlys og slutlys, automatisk skiftende med kørselsretningen.
F1 = Sluk lys ved førerstand 1 (vogne koblet til ved førerstand 1)
F2 = Sluk lys ved førerstand 2 (vogne koblet til ved førerstand 2)
Klaus
Med en lille ændring i funktionsmapping kan man lave følgende:
F0 = Frontlys og slutlys, automatisk skiftende med kørselsretningen.
F1 = Sluk lys ved førerstand 1 (vogne koblet til ved førerstand 1)
F2 = Sluk lys ved førerstand 2 (vogne koblet til ved førerstand 2)
Klaus
Mine sider: http://www.modelbaneeuropa.dk og http://www.moppe.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
-
Søren
- Lokomotivfører
- Indlæg: 5451
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: Slukke røde slutlys på PIKO BR 185.2 eller 146.2
Af en eller anden funny årsag, så er det samme opførsel på de færdigbyggede fra fabrikken. F1 = Kabine 2, F2 = Kabine 1. Men jo, det er nemt at lave om.
Jeg synes det er så sejt, at man kan opnå så fede detaljer med så få ændringer. Det er super godt, at PIKO lader dekoderen styre mapningen og ikke, som vi ser det hos bl.a. BRAWA eller LS, at lade det være op til styreprintet. Det er så møw irriterende.
Jeg synes det er så sejt, at man kan opnå så fede detaljer med så få ændringer. Det er super godt, at PIKO lader dekoderen styre mapningen og ikke, som vi ser det hos bl.a. BRAWA eller LS, at lade det være op til styreprintet. Det er så møw irriterende.
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/