Se hvad jeg kom forbi forleden..
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 4555
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Se hvad jeg kom forbi forleden..
Klaus
Mine sider: http://www.modelbaneeuropa.dk og http://www.moppe.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 5266
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: Se hvad jeg kom forbi forleden..
Den er lidt smalsporet...
Flot og velholdt lokomotiv. :-)
Flot og velholdt lokomotiv. :-)
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 4555
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Re: Se hvad jeg kom forbi forleden..
Da vi i søndags ankom på vores destination (Hassröder ferienpark) var der på skranken følgende plakat.
Helt tilfældigt var der tre pladser tilbage og det passede jo meget godt til min lille familie :-)
Så mandag formiddag startede med en tur til Westerntor Bhf. og ind på værkstedet.
Efter gennemgang af værksted gik vi en tur på sporarealet omkring værkstedet, hvor der blandt andet stod 2 "Harzkameler". Knægten poserer her foran en af dem: Det skal lige siges at Junior har sådan en maskine derhjemme (det har jeg sådan set også), i normalsporet udgave, men samme farvesætning.
Det er egentligt nogle solide og velkørende maskiner, de er bare ikke vellidte blandt HSB personalet.
For det første er det ombyggede "Øst V100", hvor man har fjernet den normale skruekobling og puffere fra lokomotivrammen. Hernæst har man placeret midterpuffer og koblinger på bogierammen i stedet. Det gør at alle kræfter der skal bruges til at trække toget, overføres gennem centertappen (lodret rund pind, der forbinder bogie med chassis), som risikerer at knække af - hvilket de har oplevet.
For det andet, har de stadig de originale motorer i, som er noget forslugne, når det drejer sig om brændstof.
For det tredje er de lidt store i det, i forhold til vognene de normalt kører med, så det harmonerer ikke helt.
Det ses ret tydeligt her:
https://youtu.be/StXxtg-6J34?t=1m26s
Værkstedsbesøget sluttede af med en tur til Drei Anne Hohne med et af de normale tog, hvor der var reserveret en vogn til os der harvde været med på værkstedet. Det var først dagen efter, hvor vi var på vandreur gennem Elendstal, på strækningen mellem Elend og Schierke (har et billede fra turen) at vi kom forbi mallet maskinen der var "parkeret" på Drei Annen Hohne.
En lille detaljer fra lokomotivet. Det er selvfølgelig de originaler lamper på den, med "mekanikken" til den gamle lysform. Øverst i lampen, er der så nænsomt boret et hul og lavet plads til en almindelig elpære, ned oveni røret der normal indeholdt vægen og flammen til lyset. Klaus
Helt tilfældigt var der tre pladser tilbage og det passede jo meget godt til min lille familie :-)
Så mandag formiddag startede med en tur til Westerntor Bhf. og ind på værkstedet.
Efter gennemgang af værksted gik vi en tur på sporarealet omkring værkstedet, hvor der blandt andet stod 2 "Harzkameler". Knægten poserer her foran en af dem: Det skal lige siges at Junior har sådan en maskine derhjemme (det har jeg sådan set også), i normalsporet udgave, men samme farvesætning.
Det er egentligt nogle solide og velkørende maskiner, de er bare ikke vellidte blandt HSB personalet.
For det første er det ombyggede "Øst V100", hvor man har fjernet den normale skruekobling og puffere fra lokomotivrammen. Hernæst har man placeret midterpuffer og koblinger på bogierammen i stedet. Det gør at alle kræfter der skal bruges til at trække toget, overføres gennem centertappen (lodret rund pind, der forbinder bogie med chassis), som risikerer at knække af - hvilket de har oplevet.
For det andet, har de stadig de originale motorer i, som er noget forslugne, når det drejer sig om brændstof.
For det tredje er de lidt store i det, i forhold til vognene de normalt kører med, så det harmonerer ikke helt.
Det ses ret tydeligt her:
https://youtu.be/StXxtg-6J34?t=1m26s
Værkstedsbesøget sluttede af med en tur til Drei Anne Hohne med et af de normale tog, hvor der var reserveret en vogn til os der harvde været med på værkstedet. Det var først dagen efter, hvor vi var på vandreur gennem Elendstal, på strækningen mellem Elend og Schierke (har et billede fra turen) at vi kom forbi mallet maskinen der var "parkeret" på Drei Annen Hohne.
En lille detaljer fra lokomotivet. Det er selvfølgelig de originaler lamper på den, med "mekanikken" til den gamle lysform. Øverst i lampen, er der så nænsomt boret et hul og lavet plads til en almindelig elpære, ned oveni røret der normal indeholdt vægen og flammen til lyset. Klaus
Mine sider: http://www.modelbaneeuropa.dk og http://www.moppe.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 570
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 15:22
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Aalborg
Re: Se hvad jeg kom forbi forleden..
Man kan blive ved med at besøge HSB og opleve hele denne specielle atmosfære som dampdrift giver. Som at rejse tilbage i tiden. Alt sammen i det naturskønne Harzen.
Jeg tager derned et par dage senere på sommeren!
Deres gamle Mallet lokomotiver er så flotte og imponerende. En fryd at se på.
Gert
Jeg tager derned et par dage senere på sommeren!
Deres gamle Mallet lokomotiver er så flotte og imponerende. En fryd at se på.
Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
deltag i DMJUs konkurrencer!
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 216
- Tilmeldt: 16 jul 2012, 14:02
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: PIKO A Peco Roco
- Geografisk sted: Ringkøbing
Re: Se hvad jeg kom forbi forleden..
Dejlige billeder :-)
Med venlig hilsen
Henrik
2-skinne, medlem af SdMJK. Bruger Z21 på hjemmebanen.
Henrik
2-skinne, medlem af SdMJK. Bruger Z21 på hjemmebanen.