Anmeldelse: PIKO BR 245

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
Besvar
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Anmeldelse: PIKO BR 245

Indlæg af Søren »

Hejsa

Turen sydpå bød kun på én modeljernbanebutik. Det er næsten uhørt, men vi havde valgt at holde ferie i et område fattigt på hobbybutikker.

Anyway, som så ofte gjorde vi holdt i Nürnberg på vej hjem, og her ligger Eisenbahn Dörfler som er en meget velassorteret butik. Her fandt jeg også et par ting som skulle med hjem. Begge passer godt ind i mit sydtyske tema, nemlig to Südostbayernbahn modeller. Den ene er et togsæt med tre "Rotlinge" (tyske n-vogne) og 245 011, det andet er en model af 245 012. Begge lokomotiver tilhørende Südostbayernbahn. 245 012 er med SOB logo på siden.
Eisenbahn Dörfler i Nürnberg.
Eisenbahn Dörfler i Nürnberg.

Modellerne er fra PIKOs Expert serie og særdeles flotte. Når man tager prisen i betragtning er der virkelig meget at få for pengene. 970 kr. (PIKO vejl. udsalgspris) for lokomotivet og 1935 kr. for togsættet (lokomotiv + 3 N-vogne).

Her er nogle billeder af modellerne.

245 011

PIKOs BR 245 bliver leveret forberedt for lyd og uden dekoder (2-skinne-versionen). 3-skinne-versionen har en dekoder indbygget (Uhlenbrock). Jeg har påsat huskoblingen til passagertog, som hos mig er Märklins kortkobling.

PIKOs n-vogne stammer fra en tidligere Hobby-serie og kobler ikke supertæt, derfor er en god kortkobling en god idé. Med Märklins kortkobling er der ca. 1,5 - 2 mm mellem gummivulsterne. Det er ikke det bedste, men det er acceptabelt. Jeg så helst, at der var 0 mm.

Nyere passagervogne fra PIKO kobler supertæt. En kortkoblingskulisse jo ikke meget værd, hvis man ikke kan benytte en kortkobling.
Alle håndbøjler er påsatte. Bortset fra grebene ved førerstanden.
Alle håndbøjler er påsatte. Bortset fra grebene ved førerstanden.

Lokomotivet kobler selvfølgelig supertæt, og kan uden problemer benytte alle gængse kortkoblinger. Præcis som jeg forventer, når der nu er kortkoblingskulisse på lokomotivet. Super!

Med n-vognen er der ca. 1 mm mellem pufferne. N-vognens lidt større koblingsafstand spiller en rolle her.
Der kobles tæt; uden problemer selvfølgelig!
Der kobles tæt; uden problemer selvfølgelig!

Lokomotivet er fyldt med små detaljer som f.eks. gennemkig til udluftningen. Gitrene er påsatte metaldele.
Frit kig ned til ventilationen.
Frit kig ned til ventilationen.

Påskrifterne er trykt knivskarpt og de rigtige steder. Der er flere små påskrifter som, hos mig, skal læses under en lup.

Bemærk desuden at bremseskiverne på hjulene er i relief. Dette er en ændring fra tidligere PIKO modeller hvor bremseskiverne var trykt på siden. PIKOs kommende opgradering af Siemens Vectron kommer også til at have relief på hjulene. Man kan købe et opgraderingssæt til eksisterende modeller, hvis man skulle ønske lidt flere detaljer.
Bremseskiverne er nu i relief og ikke længere påtrykt hjulskiven.
Bremseskiverne er nu i relief og ikke længere påtrykt hjulskiven.

En anden detalje ved taget er skridmåtterne over førerstanden. De er her trykt ekstremt sorte, men et kig på prototypen viser at det faktisk ser sådan ud. Der er korrekt et lille og et stort horn, samt tre små antenner. Forbilledet kan her variere alt efter udstyrsniveau. PIKO har ikke valgt at afspejle variationerne på deres model. Så vidt jeg kan se, er alle deres versioner af BR 245 ens.

Hvis jeg skal være jævnt pernitten, så har SOB forbilledet kun én antenne, hvor PIKO modellen har tre. På SOBs 245 er de to pladser til antenner lukket af med et dæksel. Dækslet er så også hvidt, så i sidste ende ser man det måske ikke.
Næsten korrekt version af tagudrustningen.
Næsten korrekt version af tagudrustningen.

Samtlige håndbøjler er påsatte og af tilgivende bøjeligt plastik (de knækker ikke, hvis du trykker på dem). De store luftgitre er af metal og de små er støbt ind i overdelen.
Udluftningsgitre af metal.
Udluftningsgitre af metal.

Alt i alt en lækker model, som på mange måder er den mest perfekte (pris, detaljer, teknik) model af BR 245 jeg har set. For 970 kr. får du virkelig en god model!
245_011-IMG_20170802_093921790.jpg

245 012
Der er ingen grund til at genfotografere hele lokomotivet, for det er i bund og grund den samme model. Forskellen er SOBs logo på siden.
245 012 har Südostbayernbahn logo på siden.
245 012 har Südostbayernbahn logo på siden.

Bemærk at destinationsskiltet er "slukket". Det er praktisk, da man så selv kan bestemme sin destination. Her kan man f.eks. benytte decals. Der følger dog ingen med lokomotivet. Måske det var en idé til fremtiden.
Destinationsskiltet leveres "slukket" på begge modeller.
Destinationsskiltet leveres "slukket" på begge modeller.

N-vognene
PIKOs n-vogne er flotte. Vognene er forberedt for indvendig belysning og skilles ad ved at klipse overdelen af undervognen.

Den indvendige belysning kan installeres med en af de mange lysstave fra de forskellige producenter. F.eks. ESUs lysstav med indbygget dekoder. PIKO leverer et strømoptag som nemt klipses op under boggien; reservedel ET53000-153 (strømoptag) og ET53000-152 (klips til at holde strømoptag). Der er ingen grund til at bøvle med selv at bygge et strømoptag. Det er virkelig gennemtænkt.

Som før nævnt, så kobler vognene ikke super tæt. Det er nok min eneste anke. Detaljemæssigt fremstår vognene flotte og til prisen (325 kr.) efterlade de ikke meget at ønske.
Den røde farve er lidt mørkere end tidligere.
Den røde farve er lidt mørkere end tidligere.

To af vognene er en model af typen Bnrz 724.1. Bnrz betyder "(B) 2. klasse, (n) Nærtrafikvogn, (r) trykluftbremse og (z) forsyning over forsyningskablet (Zugsammelschiene). Dette betyder også at vognen ikke benytter en akselgenerator. På PIKOs model er dog monteret en akselgenerator. Jeg ved ikke om forbilledet kørte med disse, selvom de ikke blev benyttet eller om de blev fjernet. Jeg har ikke kunne finde billeder der be- eller afkræfter dette. Akselgeneratoren er dog kun klipset fast, så den kan fjernes, hvis man ikke vil køre med den.

Det todelte glas i dørene er heller ikke at finde på forbilledet.
Rotling med Südostbayernbahn logo på siden.
Rotling med Südostbayernbahn logo på siden.

Det er anden gang at PIKO udgiver et sæt moderne regionaltogsvogne af n-vognstypen. Jeg har begge sæt og de tager sig virkelig godt ud. Den trafikrøde farve på de nye vogne er dog pænere rød end på de gamle versioner. Så der er lidt forskel på dem.
Flot ser en krydsning ud!
Flot ser en krydsning ud!

Alt i alt synes jeg det er en super lækker togpakke, og jeg synes jeg har fået meget for mine penge. Hvis du kører efter tysk forbillede kan jeg helt klart anbefale at kigge nærmere på disse modeller.

Teknik

BR 245. Lokomotivet er udstyret med en 5-polet motor med svinghjul. Der er træk på alle 4 aksler. Dekoderstikket er Plux22. Lokomotivet er forberedt til lyd (indbygget plads til højttaler). Under digital drift kan de røde slutlys slukkes uafhængigt af frontlyset. NEM-skakt og kulisseføring. Belysning i førerrummet.

N-vogne ABnrz 724.1 og Bnrz 724.1. Længde pr. vogn over puffer 303 mm (1:87). NEM skakt og kulisseføring. Forberedt for indvendig belysning via reservedel og en lysstav.

Dekoder
PIKO har målt alle deres motorer og anbefaler følgende indstillinger for optimal udnyttelse af ESU LokPilot / LokSound 4.0 og motoren i BR 245:

CV 51: 16
CV 52: 40
CV 53: 76
CV 54: 50
CV 55: 60
CV 56: 255

Hvis du køber BR 245 lyddekoderen fra PIKO (det er en ESU LokSound 4.0), bliver den leveret med ovenstående indstillinger fra fabrikken. Bemærk! Har du en anden PIKO model og køber en PIKO lyddekoder til den model, vil dekoderens fabriksindstillinger matche modellens motor.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Ksn1205
Ledvogter
Indlæg: 173
Tilmeldt: 15 apr 2017, 09:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Anmeldelse: PIKO BR 245

Indlæg af Ksn1205 »

De ser fine ud.
Har du prøvet dem med lyd?. Om hvordan den er??

Hvordan med ders ac modeller køre de lige så godt som Märklin modeller rundt i de forskellige skifte spor?? For har ikke fundet nogen lokomotiver der gør det lige så godt har prøvet esu, roco, men de har lidt ud fordringer i de forsklige spor skifter..
Besvar