Viessmann bremsemodul og ESU dekodere

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
jhcn
Lokomotivfører
Indlæg: 287
Tilmeldt: 31 aug 2011, 09:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lystrup, nord for Århus

Viessmann bremsemodul og ESU dekodere

Indlæg af jhcn »

For et års tid siden kæmpede jeg en sej kamp omkring at få mine lokomotiver med ESU dekodere til at bremse pænt ned vha et Viessmann bremsemodul.
Det lykkedes aldrig at få det til at fungerer til trods for masser af god hjælp her i dette forum. Til sidst gav jeg op, og har ikke fulgt op på sagen siden. Eller sagt på en anden måde - det lykkedes mig aldrig at finde den rette CV-indstilling, fx CV50=0 og CV27=24 eller CV50=0 og CV51=1

Nu er jeg så startet igen, helt præcist med at at købe et par ESU LokPilot v4.0 multiprotokol (54610)

Første forsøgslokomotiv er en Heljan EG hvor jeg fra starten, da den blev købt hos Mads/Trinbrættet skiftede Uhlenbrock dekoderen ud med en ESU, men nok kun en v3.0. Det har jeg desværre ikke noteret, og jeg kan ikke se det direkte på dekoderen.

Dette lokomotiv kan nu godt - :) - lave den pæne nedbremsning, så den nemme løsning er at ofre ca. 200 kr. på alle de andre lokomotiver med samme fejl..... Det drejer sig desværre bare om lidt for mange!

Desværre hjælper det jo ikke meget til de lokomotiver med lyd, som er baseret på ESU dekoder v3.5. Her slipper jeg langt fra med 200 kr hvis jeg skal opgradere dekoderen.....

Så jeg er stadig interesseret i respons. Hvordan indstiller jeg en ESU v3.5 dekoder (med lyd) så den forstår et Viessmann bremsemodul? Ville jo fx gerne have min A.C.M.E. EA'er til at stoppe pænt op :D

På forhånd tak for input!
Henrik

Kører digitalt med en CS2, 3-skinne, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk. Mangler plads - og penge - til en opstillet bane...
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Viessmann bremsemodul og ESU dekodere

Indlæg af moppe »

Pak lokomotiver, digitalstation og bremsemodul i en taske (sammen med 8 Roco DC aksler) og kom til Hadsten i morgen. Mit bud er at efter et par timer virker det hele. ;-)

Klaus
(Der så tager PC og lokprogrammer med)
jhcn
Lokomotivfører
Indlæg: 287
Tilmeldt: 31 aug 2011, 09:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lystrup, nord for Århus

Re: Viessmann bremsemodul og ESU dekodere

Indlæg af jhcn »

moppe skrev: 16 sep 2017, 16:36 Pak lokomotiver, digitalstation og bremsemodul i en taske (sammen med 8 Roco DC aksler) og kom til Hadsten i morgen. Mit bud er at efter et par timer virker det hele. ;-)

Klaus
(Der så tager PC og lokprogrammer med)
Hvad med mandag?
Henrik

Kører digitalt med en CS2, 3-skinne, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk. Mangler plads - og penge - til en opstillet bane...
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Viessmann bremsemodul og ESU dekodere

Indlæg af moppe »

Det er også en mulighed....

Klaus
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Viessmann bremsemodul og ESU dekodere

Indlæg af moppe »

moppe skrev: 16 sep 2017, 16:36 Pak lokomotiver, digitalstation og bremsemodul i en taske (sammen med 8 Roco DC aksler) og kom til Hadsten i morgen. Mit bud er at efter et par timer virker det hele. ;-
Halvanden time.......
Så var der gang i alt med ESU dekodere :-)

Jeg kan fortælle at tricket er at slukke for analog DC og AC og tænde for Lenz bremsemodus (sidstnævnte er CV51=8)


Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Viessmann bremsemodul og ESU dekodere

Indlæg af Søren »

moppe skrev: 18 sep 2017, 20:35Jeg kan fortælle at tricket er at slukke for analog DC og AC og tænde for Lenz bremsemodus (sidstnævnte er CV51=8)
Det første havde jeg også tænkt på. At Lenz ABC brems skulle være slået til forekommer mig en anelse ulogisk. Er det en generel "accepter bremsesignal" indstilling?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Viessmann bremsemodul og ESU dekodere

Indlæg af moppe »

Nej, det er en af fire muligheder med lokpilot/loksound v3.5

Märklin brems (hvilket det vitterligt er med brems på DC) fungerer fint - altså så længe man bruger MM format (yes, det testede vi også), men ved DCC, hedder det åbenbart Lenz - og det har intet med ABC bremsning at gøre.
De to sidste hedder Zimo (HLU) og Trix.

Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Viessmann bremsemodul og ESU dekodere

Indlæg af Søren »

moppe skrev: 18 sep 2017, 23:22...men ved DCC, hedder det åbenbart Lenz - og det har intet med ABC bremsning at gøre.
Spøjst, eftersom det netop er ABC brems man forstår ved "Lenz".

For hvad er så ABC brems i dekoderen?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

jhcn
Lokomotivfører
Indlæg: 287
Tilmeldt: 31 aug 2011, 09:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lystrup, nord for Århus

Re: Viessmann bremsemodul og ESU dekodere

Indlæg af jhcn »

Søren skrev: 19 sep 2017, 05:08
moppe skrev: 18 sep 2017, 23:22...men ved DCC, hedder det åbenbart Lenz - og det har intet med ABC bremsning at gøre.
Spøjst, eftersom det netop er ABC brems man forstår ved "Lenz".

For hvad er så ABC brems i dekoderen?
Og netop det er spændende. Jeg har en kammerat som kæmper med lige den problemstilling og hans Lenz BM1, BM2 og BM3 moduler. Det virker som om den opsætning er noget mere indviklet
Henrik

Kører digitalt med en CS2, 3-skinne, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk. Mangler plads - og penge - til en opstillet bane...
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Viessmann bremsemodul og ESU dekodere

Indlæg af moppe »

Søren skrev: 19 sep 2017, 05:08 Spøjst, eftersom det netop er ABC brems man forstår ved "Lenz".

For hvad er så ABC brems i dekoderen?
Vi taler om loksound V3, der kom på markedet i 2004 - et år før Lenz introducerede ABC brems.

Så hvad der er tænkt (der henvises til DCC normen i dekodermanualen, men har ikke læst om Lenz brems i DCC normen) aner jeg ikke.

ABC brems kom først med Loksound V4 i 2011 (yes, 6 år siden, Loksound V5 må snart være på vej!!!).


Klaus
Besvar