Farve på damp

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
BGP
Godsforvalter
Indlæg: 141
Tilmeldt: 10 okt 2013, 13:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PECO + Elektrofrog + Traincontroller Gold
Geografisk sted: Odense

Farve på damp

Indlæg af BGP »

Kan man i grunden ikke få farve på væsken man benytter som røg i modeltog. Det ville være rart med lidt mørkere røg. Jeg tænker at til modelfly kan man få mange forskellige farver grå, gul, blå, sort o.s.v som kan benyttes som "hale" når der flyves.
Til modeltog er der kun en farve.

m.v.h.
Bjarne Grønholdt Pedersen

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Farve på damp

Indlæg af Søren »

Mig bekendt kan man ikke det. Det er formentlig en anden slags "røg" til modelfly.

Hvis det var muligt at farve dampen, på en sikker måde vel at mærke, så var det gjort for længst. Så jeg er sikker på, at det ikke er muligt.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Farve på damp

Indlæg af moppe »

Til modeltog er der kun "damphvid".
Begynder man med farvet røg, skal man huske at farvepartiklerne ender et sted - på skinnerne og sørger for er slemt strømoptag. Der findes i forvejen masser af forskellig røgolie på markedet.

Det bedste er det fra ESU, som ikke sviner og efterlader en fedtet hinde på dine tog. Til gengæld virker det noget fesent, når ens Class 66 giver den fuld gas og så kommer der grå røg op af skorstenen. En EMD 745 totaktsmotor ryger ... sort når den virkeligt har noget at lave
Billede

Eller i det mindste gråblå
Billede

Klaus
BGP
Godsforvalter
Indlæg: 141
Tilmeldt: 10 okt 2013, 13:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PECO + Elektrofrog + Traincontroller Gold
Geografisk sted: Odense

Re: Farve på damp

Indlæg af BGP »

Det kan jo lade sig gøre, hvordan ved jeg ikke, men gansk naturligt ser det ud, mere mørk end normale dampgeneratorer.

m.v.h.
Bjarne Grønholdt Pedersen

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Farve på damp

Indlæg af moppe »

Umiddelbart er røgen i den video ikke mørkere end den sædvanlige. Der er bare så meget af den at lyset dæmpes gennem den og den derfor virker mørk.

Den damper for øvrigt alt for meget røg/damp i forhold til hastighed/cylindre/dampslag.


Klaus
Besvar