Vippe/klapbro

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
Knuddi
Lokomotivfører
Digital: Nej
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Trix-C
Geografisk sted: Vandel

Vippe/klapbro

Indlæg af Knuddi »

Hejsa.

Kan man lave en vippe/klapbro på en 2 skinne system HO. (Med motor)

Mvh Knud
bqg
Ledvogter
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Vippe/klapbro

Indlæg af bqg »

Ja det kan man godt, prøv at gå ind på mjkhh.dk under bestyrelsen finder du Per Roed, send ham en e-mail

Han har lavet en af nogle gamle CD-drev.
20.jpg
21.jpg
Hans Kurt
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
PerR
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Re: Vippe/klapbro

Indlæg af PerR »

Hej,

såvidt jeg husker er det drev fra en B&O CD afspiller, vi har brugt. Det skulle vistnok være fra den model der hænger på væggen og som åbner ud af.
Jeg har ikke selv bygget drevene ind i broen, men har kun lavet styringen til drevene.
Da drevene åbnede og lukkede for hurtigt, så har jeg til hver motor brugt pulsbredde modulering for at få hastigheden ned uden at miste så meget moment. Jeg har anvendt en PIC12F629 mikroprocessor til hvert drev til at lave pulserne og en mere til at styre hvornår klapperne skal gå op og ned.

Broen på billedet er i øvrigt en model af Kronprins Frederiks bro over Roskilde fjord i Frederikssund og er lavet efter de originale tegninger fra da broen blev bygget i 1935.

I baggrunden ses jernbanebroen fra den Sjællandske Midtbane, men den blev pillet ned i 1936 da banen lukkede, og blev sejlet til Aalborg hvor den stadig bruges til jernbaneforbindelsen mellem Aalborg og Nørre Sundby.

I øjeblikket bygges der en ny vejbro længere mod syd, som skal hedde "Kronprinsesse Marys bro" (så vidt jeg ved). Det bliver en betalingsbro og det har skabt en del utilfredshed at Frederikssund Kommune deles af en betalingsbro.

Der er i øvrigt åbent for gæster hver den første onsdag i måneden, hvor man er velkommen til at se broen i funktion.
Modeljernbane klubben Horns Herred har følgende hjemmeside: www.mjkhh.dk

Mvh Per

PS: tak til Hans Kurt for at huske på vores fine bro.
Besvar