Märklin sporskiftedrev til c-skinner

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
greven
Stationsforstander
Indlæg: 55
Tilmeldt: 06 jul 2014, 15:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Märklin sporskiftedrev til c-skinner

Indlæg af greven »

Vi har store problemer med vore sporskiftrdrev i den klub jeg er medlem af. Vi mødes kun en gang om ugen, så det er ikke altid sporskifterne er i brug. Desværre er det altid de steder der er mest besværligt at komme til.
Indtil nu har vi fået byttet drevene hos vores forhandler, men det er irriterende at skiite det samme drev gang på gang.
Jeg har tidligere læst at man kan klippe/kortslutte funktioner der bruges til tilbagemeldingen, men aldrig fået forklaret/vist hvad man kan foretage.
Er der nogen der har et godt råd ?
Hilsen Jørgen
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin sporskiftedrev til c-skinner

Indlæg af Søren »

Hej Jørgen

Det er korrekt at du kan pille i drevet og fjerne den endeafbryder der sidder i hver ende af drevet. På de tidligere drev (pre maj 2015) var det endeafbryderen som stod af, og dermed gjorde drevet defekt.

Drev efter maj 2015 (se dato på label på drevet) har ikke det problem og bør derfor ikke pilles ved. Hvis du har fået byttet drevene hos din forhandler, så bør du have fået drev som er yngre end maj 2015. Bemærk at drevene godt kan have ligget længe hos din forhandler, så det er ene og alene datoen på drevet der bestemmer hvor gamle de er.

Vær opmærksom på, at hvis du vælger at fjerne endeafbryderne på drevene, så er det ubetinget nødvendigt at du styrer dem digitalt. Du har ikke længere den sikring der sikrer magnetspolen mod at brænde over ved for længe belastning.

Tidligere er drevene blevet byttet uanset hvor gamle de var, men den service er blevet indstillet. Derfor er det en vurdering fra gang til gang, hvorvidt drevene kan byttes eller ej. Drev der er inden for garanti byttes selvfølgelig. Du kan evt. skrive til kundeservice hos Märklin og forholde dem din udfordring.

Et par tip til nemmere håndtering af spor med indbyggede drev
I forhold til indbygning af drevene, så kan jeg anbefale at skære et hul under sporskiftet til service af drevene.

Hvis I bygger drevene ind i ballast, så kan jeg anbefale at benytte Woodland Scenics Scenic Cement lim til ballasten. Det kan opløses med få dråber vand på 10 - 15 sekunder. Det gør det meget nemmere at tage sporskiftet op, hvis I ikke har servicehul neden under. Ballast lagt i hvidlim blandet med vand er håbløst at arbejde med, du sparer måske nok nogle kroner, men du betaler med ærgelser, ødelagte skinner og ikke mindst dyrebar tid, når du skal bygge om.

Sidst, men ikke mindst, kan du også vælge at benytte NOCH ballast måtte til at lægge under sporene. Her kan du lade C-sporet ligge løst oven på måtten. Dermed kan du nemt skifte dine drev, og generelt bygge om på din bane.

Har du nogle billeder af de drev som er gået i stykker? Sidder der en mærkat på hvor der står "Märklin" eller er der blot en lille hvid label med varenummeret, evt. slet ingen ting?

Hvis det er en ringe trøst, så har jeg fået skiftet alle mine drev til drev efter maj 2015. Mine problemer er ophørt nu. Tidligere havde jeg en kedelig fejlrate på 4/5. Av! Nu er alle mine sporskifter pålidelige og har været det siden 2015.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

greven
Stationsforstander
Indlæg: 55
Tilmeldt: 06 jul 2014, 15:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Märklin sporskiftedrev til c-skinner

Indlæg af greven »

Hej Søren.
Tak for dit svar.
Jeg kan ikke sende billeder af drevet (kan ikke få det til at virke)
På labelen står der 74491 og 22091601735 hvis det siger dig noget.
Grunden til at jeg vil fjerne endeafbryderne er at skiftet er meget svært at komme til, så må vi leve med en evt. overbelastning.
Har du et billede af hvad der skal ændres ?
Vil det hjælpe at betjene drevet med DC ?
Med venlig hilsen
Jørgen
Besvar