En historie fra det virkelige liv..

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Rheingold
Stationsforstander
Indlæg: 81
Tilmeldt: 09 aug 2017, 13:56
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C-skinner
Geografisk sted: Region Syddanmark

En historie fra det virkelige liv..

Indlæg af Rheingold »

I Juni 2017 havde vi tordenvejr i den by jeg bor i... Lynet slog ned i en genbo´s antennemast (10-15 m høj) - 100 meter nede af vejen...Det medførte skader på vores Kablet internet netværk. Det gik ud over en computer, TV-boks, internetrouter samt vigtigst af alt min Centralstation 3. Herefter kontaktede jeg forsikringsselskabet - og samlede alle dele der var lynskadede. Jeg havde endda søgt fri fra arbejde så jeg kunne transportere alle dele ned til forsikringsselskabet så de kunne undersøge delene selv. Men forsikringsselskabet havde ingen interesse i at få disse dele... Dem kunne jeg beholde - alternativt smide dem ud selv. Der gik ikke længe så kom der en "check" med et beløb og så kunne vi købe nyt materiel. Heriblandt en CS3... Jeg valgte så og købe en Centralstation 3+ - dels fordi jeg kunne - og dels fordi jeg opdagede at den lynskadede CS3 - sådan set fungerede fint når jeg blot skulle køre med togene. Men der var ingen forbindelse til netværket - ej heller intetnettet... I april i år skulle jeg så på forretningsrejse i en måned - jeg benyttede lejligheden til at sende min CS3 til reparation hos Märklin i Göppingen. Det kostede så 300 kr i porto - hvilket jeg synes var mange penge. Men min tanke var at netkortet måske kunne skiftes - og at denne CS3 kunne gøres 100% brugbar igen. Dette ville også give mig en fornemmelse af om der var mere der var brændt af inden i.....Ugerne gik gennem april - og på et tidspunkt modtog jeg en mail fra Märklin at de havde modtaget min CS3... Herefter var der dyb radiotavshed i 4-5 uger.... Hver dag kiggede jeg efter en mail fra Märklin City.. Men nej - der var intet og komme efter... Jeg havde besluttet at jeg max. ville bruge €250 på at reparere den - da alt derover ikke gav mening. I mailboksen var der stadig intet og komme efter... Jeg kender Märklin - og jeg ved at skal man have noget repareret - så skriver de hvad det koster - man bekræfter at man ønsker og betale - overfører pengene - og herefter sender de varen hjem til ens adresse... Men dagene gik - uden nogen svar fra Märklin. Igår morges kom der så pludselig en større pakke.... Jeg undrede mig noget - for jeg forventede ingen pakke i den størrelse... Den var dog adresseret til mig. På pakken kunne jeg se den kom fra Göppingen og fra Märklin. Det viste sig så at være min CS3 - jeg blev glad og lettet - samtidig også en smule bekymret - for måske var den "totalskadet" - og det var måske derfor de havde sendt den retur uden at skrive noget. Men alle bekymringer blev gjort til skamme - for Märklin havde skiftet netkortet uden beregning - og sendt den hjem til mig. Jeg tog den ind i togrummet - og ville tjekke den ud.... Det var her jeg opdagede at jeg nu mangler en strømforsyning til en Centralstation. Jeg tog strømmen fra min CS3+ - og erkendte at den virkede 100% - den kom på netværket - og jeg ville opdatere den... Men Märklin havde allerede opdateret den - så alt var i orden.I skrivende stund har jeg så bestilt en strømforsyning til den - som jeg håber kommer i denne uge. Hvad vil jeg så fortælle med denne historie.?

`Hele denne historie har taget ca. 11 måneder - fra lynnedslag til nu hvor jeg sidder og venter på strømforsyningen til min "nye" CS3. Så jeg vil opfordre alle til at afmontere alle (kabel)forbindelser fra jeres Ecos, CS2, 3 osv. osv. - når i hører der er tordenvejr i nærheden. Ikke mindst nu her hvor "Ferie & Torden sæsonnen" står for døren - og mange rejser hjemmefra. Alternativt etablere trådløs forbindelse fra jeres device og til internetrouteren.

Dernæst må jeg konstatere at reparation godt kan betale sig - jeg har fået en ekstra CS3. Og det er bestemt ikke sidste gang jeg sender noget til Göppingen - såfremt jeg får brug for det igen. Jeg har læst flere steder at folk sender varer til Göppingen - og at der går meget lang tid inden de får deres varer igen. Måske har jeg været heldig - måske ikke - for mig tog det 1½ måned inden jeg fik min CS3 igen. Så alt ting endte godt. Det var blot en lille historie fra det virkelige liv.

Go´sommer :-)

MVH
Per
Märklin Digital, C-skinner, CS3, MS2, Epoke II-III-IV-V .... og samler på Märklin ølvogne
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: En historie fra det virkelige liv..

Indlæg af Søren »

Super historie!

Märklins serviceafdeling er blevet opgraderet og bliver stadig opgraderet. Således skulle tiden for reparationer og andet gerne blive bragt yderligere ned.

Jeg havde en CS2 igennem reparation via de almindelige kanaler. Jeg indleverede den dog ved museet i Göppingen, da jeg alligevel var i byen, så du kan trække fragttiden fra. Der gik 3 uger fra indlevering til modtagelse på hjemmeadressen i Danmark.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Rheingold
Stationsforstander
Indlæg: 81
Tilmeldt: 09 aug 2017, 13:56
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C-skinner
Geografisk sted: Region Syddanmark

Re: En historie fra det virkelige liv..

Indlæg af Rheingold »

Præcis - det er en god historie....

Og må jeg ikke lige tilføje at jeg selvfølgelig blev SUPER glad da jeg fandt ud af at de bare havde lavet den - uden beregning.... Det kan man da kun blive superglad i låget af...

Ja ok - jeg havde ikke lige tænkt så langt som at jeg kan aflevere den på Märklin Museet - vi skal på campingferie sydpå i år - og tager altid forbi Göppingen og Märklin Museet når vi kører hjemad - det er kun en kort omvej væk fra Motorvej A7 - så det var nok det jeg skulle have gjort....
Men nu er der så ekstra €250 (bevilget af finansministeren) til at købe ind for I Göppingen......:-)

Jeg overvejede og tage den med i Sept. 2017 da jeg var til IMA 2017 i Göppingen - men synes det var træls og slæbe rundt på den dernede og jeg vidste heller ikke helt om jeg kunne aflevere den på fabrikken på Stuttgarter Strasse - så jeg droppede det igen... Men jeg vil da have det i tankerne til IMA 2019 - skulle det blive aktuelt :-)

Men måske andre skal have sendt ting til Göppingen - og kommer på de kanter i sommerferien... Hvem ved..? Inspirationen er hermed givet videre.....

Ha en god dag ;-)

MVH
Per
Märklin Digital, C-skinner, CS3, MS2, Epoke II-III-IV-V .... og samler på Märklin ølvogne
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: En historie fra det virkelige liv..

Indlæg af Søren »

Rheingold skrev: 15 maj 2018, 13:22 Jeg overvejede og tage den med i Sept. 2017 da jeg var til IMA 2017 i Göppingen - men synes det var træls og slæbe rundt på den dernede og jeg vidste heller ikke helt om jeg kunne aflevere den på fabrikken på Stuttgarter Strasse - så jeg droppede det igen... Men jeg vil da have det i tankerne til IMA 2019 - skulle det blive aktuelt :-)
På IMA har Märklin Service en stand (eller bar) hvor du kan få hjælp og vejledning. Her kan du også indlevere produkter til service.

Du udfylder en formular med navn og adresse (det gør ikke noget at du er fra Danmark) og så tager de imod din vare og du får en kvittering for indleveringen. Engang efter IMA bliver tingene registreret i systemet og du modtager en mail (eller brev) med yderligere kvittering for modtagelsen.

Märklin Service standen er typisk at finde i Werfthalle i Stauferpark. Alternativt på museet.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar