Jeg søger lidt info og råd angående strømførende koblinger.
Jeg har et par stammer af Hobbytrades flotte dobbeltdækkervogne i AC version og jeg er lidt træt af at have en slæbesko under hver vogn. Så jeg overvejer kraftigt at udstyre vognene/stammerne med strømførende koblinger, så selve strømforsyningen til alle vogne kommer fra styrevognens strømoptag/slæbesko.
Jeg har skilt én af styrevognene ad og jeg kan se, at der går to ledninger fra boogien til en metalplade på hver side af vognen. Er det de to ledninger, som man forlænger til de andre vogne via strømførende koblinger ? (Jeg har vedhæftet et billede)
På forhånd tak for svar og for hjælp.
Hobbytrade DD vogne og strømførende koblinger
-
- Trafikelev
- Indlæg: 8
- Tilmeldt: 06 jun 2018, 17:31
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin C skinner
Re: Hobbytrade DD vogne og strømførende koblinger
Et andet lille issue med selvsamme vogne:
Jeg synes vognbelysningen har det med at blinke alt for ofte. Kan det løses ved at installere en funktionsdekoder ? "holder" den bedre på strømmen ? Eller kan man evt indsætte en kondensator eller power-pack ?
Jeg synes vognbelysningen har det med at blinke alt for ofte. Kan det løses ved at installere en funktionsdekoder ? "holder" den bedre på strømmen ? Eller kan man evt indsætte en kondensator eller power-pack ?
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 4480
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Re: Hobbytrade DD vogne og strømførende koblinger
Hej Lasse - og velkommen til.
Hobbytrades DD vogne har fra fabrikken et rigtigt godt strømoptag, i hvert fald i 2-skinne udgaven.Jeg kan ikke se, hvorfor 3-skinne udgaven skulle være ringere. Det skulle da kun være fordi slæbeskoen har en dårlig forbindelse.
På modelbanen i Hadsten arbejder vi med to former for strømoverførsel mellem vogne. Den ene er Heljan powercoupler (sælges også som Viessmann og Tams, så vidt jeg husker), den anden er små topolede stik.
Heljan koblingen er 4 polet og fås ret billigt hos NiceLED http://www.niceled.dk/product_info.php?products_id=250
De topolede stik kan du se her: http://moppe.dk/lysrocic.html
Koblingerne er hvor vi har brug for en koblingsfunktion, hvor vogne kan adskilles, hvorimod stik, bruges i faste stammer, hvor vi også bruger Ribu faste koblingsstænger mellem vognene, eller PIKO faststammekoblingen (du kan læse om begge her: http://my1287.dk/index.php?option=com_c ... Itemid=138)
Fordelen ved Heljan koblingen er ved digital drift, at man kan overføre ikke kun skinnespændingen, men også strøm fra en dekoder, så man kan tænde og slukke lys i vogne.
Da DD sættet er tungt og langt vil jeg ikke anbefale faste koblingsstænger gennem hele togsættet. Hvis man har brug for at adskille det, må trækstangen ikke gå for stramt i NEM skakten (så kan skakten knække), men er den for løs, risikerer du at vognene kobler fra hinanden under drift.
Hvis du har problemer med blinkende lys i dine vogne, vil jeg anbefale dig at gå strømoptaget efter på vognene. Du burde have strømoptag på alle 8 hjul (4 aksler i begge sider), hvilket er langt bedre end de fleste fabrikater.
At bruge kondensatorer til at lave "blinkundertrykkelse" er oftest som at pisse i bukserne for at holde varmen. Når kondensatoren er tom, skal den lades op igen, hvilket øger strømtrækket i strømoptaget og er med til at kokse det til, hvilket laver ringere strømoptag (og det ender i en ond cirkel).
Hvis du vil lave kondesatorbackup, så gør det med en dekoder, dermed bliver alle lys dækket af kondensatoren og du har samtidig også mulighed for at dæmpe det noget voldsomme lys der er i HT's DD vogne.
Tager vi udgangspunkt i Heljan Powercoupler med 4 poler, har du mulighed for at bruge de to af dem til "masse" ("stelforbindelse på hjulene), grunden til at jeg ville bruge to, er at så er ledningsnettet symmetrisk og du kan vende vognene som du vil. Herefter er der en pol til "plus" og en til en funktionsudgang, så du kan tænde og slukke lyset i mellemvognene med dekoderen. Du kan altid bruge en anden funktionsudgang til lyset i styrevognen og evt lave separat styring af lyset i førerkabinen.
Vælger du en topolet kobling, får du intet ud af kondensatoren, hvis du også vil have strømoptag fra de andre vogne.
Klaus
Hobbytrades DD vogne har fra fabrikken et rigtigt godt strømoptag, i hvert fald i 2-skinne udgaven.Jeg kan ikke se, hvorfor 3-skinne udgaven skulle være ringere. Det skulle da kun være fordi slæbeskoen har en dårlig forbindelse.
På modelbanen i Hadsten arbejder vi med to former for strømoverførsel mellem vogne. Den ene er Heljan powercoupler (sælges også som Viessmann og Tams, så vidt jeg husker), den anden er små topolede stik.
Heljan koblingen er 4 polet og fås ret billigt hos NiceLED http://www.niceled.dk/product_info.php?products_id=250
De topolede stik kan du se her: http://moppe.dk/lysrocic.html
Koblingerne er hvor vi har brug for en koblingsfunktion, hvor vogne kan adskilles, hvorimod stik, bruges i faste stammer, hvor vi også bruger Ribu faste koblingsstænger mellem vognene, eller PIKO faststammekoblingen (du kan læse om begge her: http://my1287.dk/index.php?option=com_c ... Itemid=138)
Fordelen ved Heljan koblingen er ved digital drift, at man kan overføre ikke kun skinnespændingen, men også strøm fra en dekoder, så man kan tænde og slukke lys i vogne.
Da DD sættet er tungt og langt vil jeg ikke anbefale faste koblingsstænger gennem hele togsættet. Hvis man har brug for at adskille det, må trækstangen ikke gå for stramt i NEM skakten (så kan skakten knække), men er den for løs, risikerer du at vognene kobler fra hinanden under drift.
Hvis du har problemer med blinkende lys i dine vogne, vil jeg anbefale dig at gå strømoptaget efter på vognene. Du burde have strømoptag på alle 8 hjul (4 aksler i begge sider), hvilket er langt bedre end de fleste fabrikater.
At bruge kondensatorer til at lave "blinkundertrykkelse" er oftest som at pisse i bukserne for at holde varmen. Når kondensatoren er tom, skal den lades op igen, hvilket øger strømtrækket i strømoptaget og er med til at kokse det til, hvilket laver ringere strømoptag (og det ender i en ond cirkel).
Hvis du vil lave kondesatorbackup, så gør det med en dekoder, dermed bliver alle lys dækket af kondensatoren og du har samtidig også mulighed for at dæmpe det noget voldsomme lys der er i HT's DD vogne.
Tager vi udgangspunkt i Heljan Powercoupler med 4 poler, har du mulighed for at bruge de to af dem til "masse" ("stelforbindelse på hjulene), grunden til at jeg ville bruge to, er at så er ledningsnettet symmetrisk og du kan vende vognene som du vil. Herefter er der en pol til "plus" og en til en funktionsudgang, så du kan tænde og slukke lyset i mellemvognene med dekoderen. Du kan altid bruge en anden funktionsudgang til lyset i styrevognen og evt lave separat styring af lyset i førerkabinen.
Vælger du en topolet kobling, får du intet ud af kondensatoren, hvis du også vil have strømoptag fra de andre vogne.
Klaus
Mine sider: http://www.modelbaneeuropa.dk og http://www.moppe.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
-
- Trafikelev
- Indlæg: 8
- Tilmeldt: 06 jun 2018, 17:31
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin C skinner
Re: Hobbytrade DD vogne og strømførende koblinger
Hej Klaus,
Tak for dit meget fine detaljerede og beskrivende indlæg. Nu har jeg ihvertfald fået input til at forsøge mig lidt frem med projektet :-)
Jeg skal nok give lyd fra mig herinde, som projektet skrider frem :)
Tak for dit meget fine detaljerede og beskrivende indlæg. Nu har jeg ihvertfald fået input til at forsøge mig lidt frem med projektet :-)
Jeg skal nok give lyd fra mig herinde, som projektet skrider frem :)