Opdatering til Märklin Central Station 3: 1.3.3

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Opdatering til Märklin Central Station 3: 1.3.3

Indlæg af Søren »

Hejsa

Opdateringen til Märklin Central Station 3 er lagt ud.

Den ny version hedder 1.3.3.

Den indeholder bl.a. styring af CS3 via alm. webbrowser og nye funktioner til hændelserne.

Bemærk! CS3 via webbrowser er en betaversion! Det er ikke alle funktioner der er tilgængelige på nuværende tidspunkt. Det er testet internt, men den store prøve står nu ude hos brugerne. Det er frivilligt om man vil benytte funktionen.

Det er meningen at muligheden for at betjene CS3 via en browser skal erstatte de apps som var tilgængelige for CS2.

Hent opdateringen
Du kan hente versionen fra Märklins hjemmeside: https://www.maerklin.de/de/service/down ... 3-updates/
Du kan også sætte din CS3 til internettet og lade den opdatere selv (anbefales).

Jeg uddyber detaljerne senere. Jeg har vedhæftet changelog på tysk.
Vedhæftede filer
20180704-update_1_3_3_info-04.pdf
(500.32 KiB) Downloadet 175 gange

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Opdatering til Märklin Central Station 3: 1.3.3

Indlæg af Søren »

Tilføjet changelog på engelsk.
Vedhæftede filer
20180704-update_1_3_3_info-04__Englisch.pdf
(759.6 KiB) Downloadet 147 gange

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Opdatering til Märklin Central Station 3: 1.3.3

Indlæg af Søren »

Du kan pt. kun hente opdateringen via Märklins hjemmeside. Den kommer hurtigst muligt på opdateringsserveren.

Før du går i gang: Tag en backup af dine data. Du kan ikke vide hvad der sker under opdateringen. Så spar dig selv for spildt arbejde og tag en backup!

Sådan opdaterer du
Når du har hentet opdateringen skal du lægge den på en USB-stick. USB-stick'en sætter du i din CS3. Vent et øjeblik og CS3'eren vil vise at en opdatering er tilgængelig.

Du genkender en opdatering på den lille røde boble ved systemmenuen.
Screenshot 2018-07-12 at 21.29.01.png
Når du trykker på systemmenuen kan du "følge" knapperne med den lille røde boble. Det vil tage dig til den del af systemet der er opdateringer til.
Screenshot 2018-07-12 at 21.28.34.png
Tryk på knappen med CS3 ude til højre og accepter opdateringen. CS3'eren genstarter nu i vedligeholdelsestilstand og opdateringen kan gå i gang.

cs3_update_logo.JPG
cs3_update_logo.JPG (13.35 KiB) Vist 3615 gange

Screenshot 2018-07-12 at 21.29.21.png
Når opdateringsbilledet kommer frem skal du trykke "Start" øverst til højre. Opdateringen tager ca. 10 minutter.
cs3_update.jpg
Når opdateringen er færdig kan du verificere at du har nyeste version (1.3.3) fra systemmenuen under CS3 og Info.
cs3_screenshot_2018_07_12_19_43_49.png

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Opdatering til Märklin Central Station 3: 1.3.3

Indlæg af Søren »

Når opdateringen er gennemført er den fedeste nye funktion at du nu kan gøre enhver computer med en webbrowser til en styreenhed!

Det er en kæmpe game changer! Du behøver ingen apps, ingen bestemt operativsystem (Mac, Linux, Windows, what ever), du behøver kun en webbrowser. Jeg anbefaler Google Chrome, men det virker også med andre (Mozilla Firefox, Safari osv.). Undgå at benytte gamle browsere som Internet Explorer.

Find alle dine enheder frem, start webbrowseren og hop ind på CS3'erens side. Her kan du øverst til højre vælge "Steuerung" (Betjening). Nu indlæses styrefunktionerne og din webbrowser er effektivt blevet til en CS3. På billedet nedenfor har jeg tre enheder i spil som ekstra styreenheder til min CS3.
cs3_web_cool.jpg
Dette er en hel unik funktion og den er ekstrem brugbar til klubber eller hvis du blot vil have lidt flere muligheder derhjemme.

Mobiltelefonen er også med, men den kan godt være lidt omstændig på nuværende tidspunkt. Husk at funktionen pt. er i beta, så der er ting du ikke kan.

Du skal også være opmærksom på at da funktionen er afhængig af et godt Wi-Fi så kan der være flere ting der spiller ind, hvis du har problemer med at få det til at virke. På samme måde som med apps, så sørg for at have nødstoppet inden for rækkevidde i tilfælde af at mobilenhederne mister forbindelsen.

Langt fra alle tekster er oversat til dansk på nuværende tidspunkt.

På nuværende tidspunkt kan du:
- Se sporplaner
- Betjene artikler (sporskifter, signaler osv.)
- Betjene hændelser
- Styre lokomotiver

Du kan IKKE:
- Redigere lokomotiver
- Rediger hændelser
- Redigere artikler
- Flere ting formentlig.

Disse funktioner vil blive kigget på og tilføjet efterhånden som udviklingsarbejdet skrider frem.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Opdatering til Märklin Central Station 3: 1.3.3

Indlæg af Søren »

Nyheder: Hændelser
Du får nye muligheder under hændelser, men det kræver at du først slår avancerede hændelser til. Sæt kryds i "Hændelser - Udvidet modus" under systemindstillinger. Accepter at du er indforstået med at "nu bliver det avanceret". :-)
Screenshot 2018-07-12 at 22.19.26.png
Nu har du mulighed for at have mange flere funktioner i spil. F.eks.:

Eksempel 1: Du kan lade et sporskifte bestemme afviklingen af en hændelse, på samme måde som du tidligere kunne det udelukkende med S88 kontakter. Under "Betingelse" kan du vælge hvad der skal ske. I nedenstående eksempel kigger CS3 på om sporskiftet er retstillet, hvis det er, så skal hændelsen fortsætte.
Screenshot 2018-07-12 at 22.21.34.png
Eksempel 2: I dette eksempel vil CS3 vente på at signalet stilles i "kør langsomt":
Screenshot 2018-07-12 at 22.23.33.png
Eksempel 3: Her vil hændelsen kun blive udført såfremt at lokomotivet kører 120 og indkørselssignalet er sat til indkørsel med lav hastighed. Hvis betingelsen er opfyldt vil CS3 bede lokomotivet gå ned i halv fart.
Screenshot 2018-07-12 at 22.27.36.png
Eksempel 4: Her bliver en hændelse udløst af at et sporskifte bliver stillet til afvigende. Du kan nu lade hændelser blive aktiveret af andre artikler og ikke kun S88 kontakter.
Screenshot 2018-07-12 at 22.34.38.png
Bemærk i øvrigt "Gruppe". Du kan nu gruppere hændelser, så det er mere overskueligt i listen af hændelser.
Screenshot 2018-07-12 at 22.36.44.png
Eksempel 5: En hændelse kan nu også blive udløst af en systemfunktion. Nedenstående hændelser bliver også udløst af at nødstoppet ophæves. Vær her opmærksom på at udløserfunktionen overstyrer sporskiftets stilling. Dvs. hændelsen vil blive udført ved ophævelse af et nødstop uanset hvilken stilling sporskiftet har.
Screenshot 2018-07-12 at 22.38.41.png
Eksempel 6: Du kan nu lade en hændelse udføre et nødstop. Lad os sige, at du har en hændelse som f.eks. overvåger at en række scenarier ikke indtræffer. Hvis de indtræffer, så vil hændelsen nødstoppe dit anlæg.

I dette eksempel sikrer vi os, at når sporskiftet B1 stilles til ret, så må indkørselssignalet ikke stå til "Kør langsomt". Hvis det gør, så nødstopper vi anlægget.
Screenshot 2018-07-12 at 22.45.16.png
Tip! Med S88 LINK kan du have input for trykknapper. Ovenstående betyder også at du kan indbygge dine egne nødstopknapper rundt omkring på anlægget. Du behøver altså ikke længere at være afhængig af at have en MS2 eller CS3 i nærheden. Ej heller er du afhængig af at din app ikke mister sin forbindelse. Du kan desuden finde et lækkert nødstop-tryk og benytte det. Hvem vil ikke gerne have en stor rød knap? :P

Ud over nødstoppet kan du også pause den igangværende hændelser. Det er mildere end et nødstop.

Bemærk! Du kan ikke få en hændelse til at ophæve nødstoppet. Når CS3'eren er nødstoppet udføres hændelser ikke, så det giver ikke mening at have en hændelse der ophæver et nødstop. Den vil aldrig blive udført. Du skal hen til din CS3, MS2 eller app og ophæve nødstoppet der.

Når en hændelse er i gang, så har knappen stop hændelser nu udvidede funktioner. Du kan nu vælge at:

1. Spærre alle hændelser (dette var funktionen tidligere). Hændelserne vil køre færdige og standse. Hvis en hændelse starter en ny hændelse har denne funktion ingen effekt.
2. Afbryde hændelser. Denne funktion standser alle igangværende hændelser hvor de var nået til.
3. Fortsætte alle hændelser. Denne funktion starter alle pausede hændelser. Dette er brugbart, hvis du f.eks. har benyttet styrefunktionerne fra eksempel 6 og valgt at sætte hændelser på pause.
Screenshot 2018-07-12 at 22.53.57.png
Dette var de umiddelbare grifflerier. Hvis du har spørgsmål så spørg endelig!

Husk: CS3 er også for 2-skinne-folk. Det kunne jo være du havde fået savl på trøjen... ;-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Opdatering til Märklin Central Station 3: 1.3.3

Indlæg af Søren »

Her er i øvrigt iPad'en med en sporplan. Mobil sportavle! :-)
ipad_cs3_trackplan.jpg

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Opdatering til Märklin Central Station 3: 1.3.3

Indlæg af Søren »

Jeg glemte lige en ultra vigtig detalje!

På samme måde som du nu kan lade hændelser udføre på baggrund af artiklers status, kan du også lade S88 kontakter besætte. På den måde kan du ændre hændelsernes forløb ved at ændre status på S88 kontakter. I princippet kan du benytte S88 kontakterne som variabler.

Dette er hensigsmæssigt på skyggebanegårde, hvor du f.eks. ønsker at styre afviklingen af togene i en bestemt rækkefølge. Du kan nu have en S88 kontakt som repræsenterer et bestemt tog. Hvis kontakten er besat, så har toget kørt sin runde, og CS3 skal vælge et andet tog. Når alle tog har kørt, kan du frigive alle kontakter og rutinen kan starte forfra.

Du sætter en S88 kontakt fra en hændelse ved at vælge "Aktion" i stedet for betingelse. Nu vil S88 kontakten blive sat til den valgte status når hændelsen udføres.
Screenshot 2018-07-12 at 23.37.42.png
Det samme kunne tidligere opnås med en S88 AC og en M84 dekoder. Med den ny funktion er dette ikke længere nødvendigt, funktionen er nu blevet "gratis" om du vil.

Til formålet kan du benytte funktionen "Kontrolkontakter". Disse er svarende til S88 kontakter, men de er ikke knyttet til en fysisk kontakt. De eksisterer kun i din CS3. Dette sparer dig for lidt frustrationer, hvis du ikke har tilsluttet en fysisk kontakt. CS3 tjekker alle registrerede fysiske kontakter ved opstart. Du kan derfor opleve at en kontakt der ikke svarer, vil forhindre CS3 i at påbegynde afviklingen af hændelser.

Bemærk her at "Enhed" er sat til "Kontrolkontakter". Det er sådan du skal gøre, hvis du vil benytte dine kontakter som variable. Indstillingerne under Bus, Modul og kontaktnr. har i denne sammenhæng ingen betydning.
Screenshot 2018-07-12 at 23.43.47.png

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Rheingold
Stationsforstander
Indlæg: 81
Tilmeldt: 09 aug 2017, 13:56
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C-skinner
Geografisk sted: Region Syddanmark

Re: Opdatering til Märklin Central Station 3: 1.3.3

Indlæg af Rheingold »

Enig - denne opdatering er intet mindre end genial... Jeg har dog kun leget lidt med muligheden for at have min sporplan på min PC skærm endnu. Men jeg glæder mig til at arbejde med hændelser - det ser rigtig spændende ud...

Jeg har dog et problem (allerede) . På min sporplan har jeg 10 sporskifter - jeg kan skifte de 9 af dem via min browser (Chrome) - det 10´ende vil hverken frem eller tilbage.... Det sjove er dog at jeg sagtens kan skifte det begge veje via min CS3 - men via Browseren lader det sig ikke gøre. Når jeg skifter sporskiftet med CS3 skifter det på skærmen fra rød til grøn. Jeg har prøvet og genstarte - her og der - både CS3 og PC - men uanset hvad lykkedes det ikke... Det undrer mig lidt.

Men jeg har lavet en lille (video)film som jeg sender til Märklin - hvor jeg beskriver problemet. I beskrivelsen af Update 1.3.3. opfordrer Märklin til at skrive til denne adresse service(at)maerklin.de - og beskrive ens fejl, problemer m.m. - såfremt man måtte have nogen.

Sidste men ikke mindst.....HVIS..... jeg nogensinde har været i tvivl om det var det rette og gøre og købe min CS3 - så er jeg ihvertfald SLET ikke i tvivl mere nu. Og nu med denne opdatering kan jeg kun sige - at jeg glæder mig over de muligheder der kommer i fremtiden med min CS3 - det er en spændende fremtid vi går i møde - os med CS3. :-)

MVH
Per
Märklin Digital, C-skinner, CS3, MS2, Epoke II-III-IV-V .... og samler på Märklin ølvogne
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Opdatering til Märklin Central Station 3: 1.3.3

Indlæg af Søren »

Rheingold skrev: 13 jul 2018, 00:36Det sjove er dog at jeg sagtens kan skifte det begge veje via min CS3 - men via Browseren lader det sig ikke gøre. Når jeg skifter sporskiftet med CS3 skifter det på skærmen fra rød til grøn. Jeg har prøvet og genstarte - her og der - både CS3 og PC - men uanset hvad lykkedes det ikke... Det undrer mig lidt.
Vil du ikke tage en backup af din CS3 og sende den til mig? Jeg vil gerne kigge på det problem.
Rheingold skrev: 13 jul 2018, 00:36I beskrivelsen af Update 1.3.3. opfordrer Märklin til at skrive til denne adresse service(at)maerklin.de - og beskrive ens fejl, problemer m.m. - såfremt man måtte have nogen.
Det er korrekt. Det er lagt ud som en offentlig beta-test af funktionen. De fleste nicheproblemer vil først vise sig i den offentlige test når funktionen skal stå sin prøve på hjemmeanlæggene rundt omkring.

Alle problemer store som små skal frem i lyset, så endelig giv besked om dem I måtte opleve. Hvis man ikke er til at skrive tysk eller engelsk, så kan man også blot skrive til mig på dansk. :-) Send en PB via forum, så får du mail-adressen.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Rheingold
Stationsforstander
Indlæg: 81
Tilmeldt: 09 aug 2017, 13:56
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C-skinner
Geografisk sted: Region Syddanmark

Re: Opdatering til Märklin Central Station 3: 1.3.3

Indlæg af Rheingold »

Hej Søren...

Joda - den er sendt i skrivende stund ;-)

MVH
Per
Märklin Digital, C-skinner, CS3, MS2, Epoke II-III-IV-V .... og samler på Märklin ølvogne
Besvar