Opdatering til Märklin Central Station 3: 1.3.3

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Rheingold
Stationsforstander
Indlæg: 81
Tilmeldt: 09 aug 2017, 13:56
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C-skinner
Geografisk sted: Region Syddanmark

Re: Opdatering til Märklin Central Station 3: 1.3.3

Indlæg af Rheingold »

En ting i lige skal være opmærksom på – som jeg oplevede er følgende… I går opdaterede jeg min CS3 til version 1.3.3 via USB stick – med filen fra Märklins hjemmeside…… Ingen problemer der….Update 1.3.3. lå i går ikke på Märklins Webserver – derfor benyttede jeg min USB Stik.

I dag oplevede jeg så at der er en lille rød dot under system (øverste venstre hjørne) – dette betyder at der er en ny opdatering – så som det naturligste gik jeg i gang med en opdatering… Da jeg var færdig fandt jeg min CS3 tilbage til version 1.3.2….. WHAT..?? Derefter opdaterede jeg igen min CS3 – med min USB stik – og nu er jeg igen på 1.3.3. Men her til aften ser jeg igen en rød dot – men jeg opdaterer ikke igen. Bare lige til info – så i ikke gør det samme som mig :-)

Kan det være fordi det er en Beta udgave 1.3.3. ?

MVH
Per
Märklin Digital, C-skinner, CS3, MS2, Epoke II-III-IV-V .... og samler på Märklin ølvogne
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Opdatering til Märklin Central Station 3: 1.3.3

Indlæg af Søren »

Det er lidt mystisk. Det gør min ikke. Prøv at se om det ikke går væk. 1.3.3 er pt. ikke på update serveren, så måske er din CS3 blevet forvirret.

Vigtigt: 1.3.3 er ikke en beta, det er kun web appen der er en beta. Alt med hændelser er hverken beta eller test version.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Rheingold
Stationsforstander
Indlæg: 81
Tilmeldt: 09 aug 2017, 13:56
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C-skinner
Geografisk sted: Region Syddanmark

Re: Opdatering til Märklin Central Station 3: 1.3.3

Indlæg af Rheingold »

I skrivende stund har jeg stadig den røde dot - men jeg vil holde øje med det de næste dage ;-)

MVH
Per
Märklin Digital, C-skinner, CS3, MS2, Epoke II-III-IV-V .... og samler på Märklin ølvogne
Efa
Trafikelev
Indlæg: 22
Tilmeldt: 13 nov 2017, 11:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Holbæk

Re: Opdatering til Märklin Central Station 3: 1.3.3

Indlæg af Efa »

Så vidt jeg kan se, er det heller ikke muligt at opgradere via USB på Märklin up date side ?
.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Opdatering til Märklin Central Station 3: 1.3.3

Indlæg af Søren »

Efa skrev: 13 jul 2018, 19:52Så vidt jeg kan se, er det heller ikke muligt at opgradere via USB på Märklin up date side?
Det er forklaringen på Pers udfordring.

Opdateringen er blevet trukket tilbage, så opdateringsserveren har fået besked på at nedgradere alle de CS3'ere der har fået den. Min fik den lige for 5 minutter siden.

Der er meldt ud at den vender tilbage om "et par dage". Der blev ikke givet en forklaring. Jeg tænker det er bedst at nedgradere installationen og vente et par dage på at den bliver lagt online igen.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Ksn1205
Ledvogter
Indlæg: 173
Tilmeldt: 15 apr 2017, 09:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Opdatering til Märklin Central Station 3: 1.3.3

Indlæg af Ksn1205 »

Det ser spænde ud. Og specielt det med et spor skifte nu kan starte en hændelse, det har jeg ventet lidt på men er nu kommet uden om det på andre måder men kan være det kan blive rat i frem tiden, ecos har haft det et stykke tid jo..

Men det med en hændelse med et lokomotiv der køre hvis det køre en given hastighed synes jeg virker meget spænde er det sådan så hvis man kan starte den hændelse men en s88 kontakt og så vælge det lokomotiv skal ned på en hastighed hvis det køre, men hvis det så ikke køre så sker der ikke noget?

Så man kunne kode alle ens tog til at sætte aften ned når de kom til en bestemt kontakt hvis de køre og ikke alle tog bare bliver sat til at køre eks 40. ?

Men ser da frem til at prøve det når jeg få min cs3 igen, den er sendt til rep, der var ikke meget klik i min dreje knapper i forhold til andre jeg har prøvet.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Opdatering til Märklin Central Station 3: 1.3.3

Indlæg af Søren »

Rheingold skrev: 13 jul 2018, 12:56Joda - den er sendt i skrivende stund ;-)
Tak for det. Jeg har haft den smidt på en CS3 med 1.3.3. Løsningen er meget simpel.

Problemet opstår fordi der bag ved dit sporskifte i sporplanen ligger et hjælpeelement. Web appen bliver forvirret over at der ligger to elementer oven i hinanden. Hvis du flytter sporskiftet til side kan du se hjælpe-elementet. Slet det og forbind skinnerne til sporskiftet. Så virker det.
Screenshot 2018-07-13 at 21.08.11.png

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Opdatering til Märklin Central Station 3: 1.3.3

Indlæg af Søren »

Ksn1205 skrev: 13 jul 2018, 20:57Men det med en hændelse med et lokomotiv der køre hvis det køre en given hastighed synes jeg virker meget spænde er det sådan så hvis man kan starte den hændelse men en s88 kontakt og så vælge det lokomotiv skal ned på en hastighed hvis det køre, men hvis det så ikke køre så sker der ikke noget?
Ja, du kan bygge din hændelse sådan at "hvis dit lokomotiv kører 120, kun da skal det sætte farten ned". Hvis lokomotivet IKKE kører 120 når hændelsen bliver udløst, så vil kontrollen af hastigheden være negativ og din hændelse vil ikke blive udført.
Ksn1205 skrev: 13 jul 2018, 20:57Så man kunne kode alle ens tog til at sætte aften ned når de kom til en bestemt kontakt hvis de køre og ikke alle tog bare bliver sat til at køre eks 40. ?
Ja, i teorien kan du godt. Det vil være en anelse omstændigt. CS3 arbejder ikke med feedback på adresser (Railcom, mfx-feedback). Du vil derfor skulle oprette en hændelse for hver af dine lokomotiver.

Udfordringen ved den tilgang er at du risikerer at et lokomotiv, et andet sted på anlægget, vil sætte farten ned, hvis det tilfældigvis kører f.eks. 120 når et andet lokomotiv aktiverer kontakten.

Du kan komme omkring problemstillingen ved at arbejde med en kendt rækkefølge i afviklingen af dine tog. Det er sådan jeg styrer udstillingsanlægget, udelukkende baseret på et fast forløb. Det smarte er dog, at du kan indbygge betingelser som bidrager til at det ser tilfældigt ud hvilke tog der kører. Den nye "Aktion" funktion hvor du kan ændre tilstanden af kontrolkontakterne (eller S88 kontakterne) har gjort dette meget nemmere. Du skal ikke længere bekoste en m84 til formålet.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Ksn1205
Ledvogter
Indlæg: 173
Tilmeldt: 15 apr 2017, 09:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Opdatering til Märklin Central Station 3: 1.3.3

Indlæg af Ksn1205 »

Okay det er jo spænde men ja er med på det er om stendigt og ville tage tid at programere men det er en spænde ting..
Rheingold
Stationsforstander
Indlæg: 81
Tilmeldt: 09 aug 2017, 13:56
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C-skinner
Geografisk sted: Region Syddanmark

Re: Opdatering til Märklin Central Station 3: 1.3.3

Indlæg af Rheingold »

Hej Søren...

Det gir mening - det er helt sikkert derfor min CS3 pludselig blev en 1.3.2 igen..... Og du har ret - jeg fjernede den ting under sporskiftet - og nu virker det...... Nåede lige og teste det - det virker perfekt - og nu er jeg tilbage på 1.3.2. igen.

Tak for hjælpen

MVH
Per
Märklin Digital, C-skinner, CS3, MS2, Epoke II-III-IV-V .... og samler på Märklin ølvogne
Besvar