Modulbyg by

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
Pjock
Stationsforstander
Indlæg: 75
Tilmeldt: 09 jul 2015, 19:32
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: C-skinner
Geografisk sted: Fredericia

Modulbyg by

Indlæg af Pjock »

Hej alle sammen.

jeg har ikke plads til en model bane men lysten til at bygge og lavet noget bymæssigt kribler i mine finger. Så nu har jeg købt en plade på 6X800X1200 MM også er den planen at sætte en listen rundt under det så der kan trækkes ledninger til evt lys og andet. Nå men har brug for råd til hvordan man laver veje bedst, er det at male dem selv eller købe veje at klistre på med de begræsninger det så sætter i vejforløb. :D
Niels
Godsforvalter
Indlæg: 114
Tilmeldt: 26 maj 2016, 21:48
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Modulbyg by

Indlæg af Niels »

Hej Pjock,
Smag og behag er jo som bekendt forskellig, men personligt foretrækker jeg at lave (asfalt-) veje ved at spartle underlaget med et tyndt lag spartelmasse, evt. gips og derefter slibe og male, gerne med flere nuancer af grå acrylmaling. Undgå at lave kulsorte vejbaner - dette ses ikke så hyppigt og i reglen kun ved helt nyanlagte veje.
Den grå overflade kan så efterbehandles med fint slibepapir, en blyant B6, højre pegefinger og ellers udføres med diverse reparationer fra opgravninger, kloakdæksler, vejstriber og hjulspor. Kun fantasien sætter grænser! :)
Mvh
Niels

www.NIELS-MODELTOG.dk
Dansk epoke IVb. CS3, MS2 & Traincontroller.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Modulbyg by

Indlæg af Søren »

Jeg er enig med Niels. Det giver et meget bedre resultat.

Ved at benytte et lag spartelmasse (eller gips) så får du også mulighed for at grave kloakdæksler og riste ned i vejen. Det ser væsentlig bedre ud.

Til mine veje har jeg benyttet Woodland Scenics Road System. Det er i al sin enkelhed en tyk tape, hvor du danner den form der afgrænser vejen. Her efter hælder du en ultraflydende gips i (Woodland Scenics varianten hedder Smooth-It) og lader det tørre. Det tørrer meget hurtigt, så du kan fjerne støbeformen efter ca. 30 min til 1 time. Dagen efter kan du slibe det med fint sandpapir.

I første omgang benyttede jeg Woodland Scenics farver, men de er meget ensartet og som Niels siger: En vej er sjældent kulsort.

NOCH har i nyhederne 2018 nogle nye vejfarver som indeholder struktur. Dvs. når du maler dem (f.eks. med en malerulle af skum) så får det færdige resultat struktur efter malerullen. Det giver en meget fin asfalt struktur. Der er forskellige farver som ny vej og slidt vej. Du kan herefter benytte pulver og en finger til at patinere vejen. Jeg har endnu til gode at prøve produktet, men det lyder lovende.

NOCH har også et system med fint pulver. Her smører du græslim ud over vejen og drysser pulveret ud så det dækker limen. Når limen er tør støvsuger du resterne op. Herefter kan du male vejen over pulveret og det giver også en asfalt struktur.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

gmmz
Lokomotivfører
Indlæg: 1465
Tilmeldt: 09 aug 2011, 11:34
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Tillig
Geografisk sted: Stilling

Re: Modulbyg by

Indlæg af gmmz »

Luke Towan fra Australien har lavet mange gode videoer
og her er hans bud, hvordan du benytter Woodland Scenics produkter
mvh
Søren Andersen

medlem af fremo,Fremodern, H0 2 skinne digital
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Modulbyg by

Indlæg af bygger01 »

Jeg vil foreslå sandspartel blandet op med farvestof, så du får den nuance, som du vil anvende.

Så kan du altid pynte lidt med andre nuancer og blyantsstreger + evt. lidtsandpapir.

Men ved at blande farvestof ( kan være billig akrylmaling ) i, har du en gennemfarvet vej, og evt. uheld bliver ikke synlig.

Overskuddet kan opbevares i forskellige bøtter med tætsluttende låg fra køleskabet, når bøtterne er tomme !

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Pjock
Stationsforstander
Indlæg: 75
Tilmeldt: 09 jul 2015, 19:32
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: C-skinner
Geografisk sted: Fredericia

Re: Modulbyg by

Indlæg af Pjock »

Tak for jeres ide'er, de er noteret. :)

har lavet et forsøgt udgave med at male det på med mørkegrå maling, ikke det bedste resultat. Er heldigvis lavet på en træplade til få penge, så køber en ny når jeg har fundet den perfekte "vejføring" også prøver jeg med det Woodland Scenics Road System i skriver om. tak for input. vil helt klart lige se den video.
Besvar