opgradering af cs 3+

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
Ksn1205
Ledvogter
Indlæg: 173
Tilmeldt: 15 apr 2017, 09:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: opgradering af cs 3+

Indlæg af Ksn1205 »

Bare lige for en sikkerheds skyld så er det vel kun Master cs3+ der må have forbindelse til ens bane og ikke begge to?? Eller er der noget med man kan lave to strøme kræse og så bruge slaven som boster?
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: opgradering af cs 3+

Indlæg af Søren »

Du kan godt bruge slaven som booster. Det er netop derfor at der kun kan være én CS3 i netværket. CS3 indeholder ikke funktionen til at dele sin booster-udgang med andre CS'ere.

Følgende er gældende:

CS3 (Master) og CS3 (Slave) = Ikke muligt.
CS3+ (Master) og CS3 (Slave) = Ikke muligt.
CS3 (Master) og CS2 (Slave) (60213, 60214) = Ikke muligt.
CS3 (Master) og CS2 (60213,6214) uden brug af booster-funktion = Bør være muligt, jeg har ikke testet det.

CS3 (Master) og CS3+ (Slave) = Muligt, du kan udnytte boosterudgangen på slaven og dermed spare en booster, nu du alligevel har bekostet en ekstra CS3+.

CS3+ (Master) og CS3+ (Slave) = Muligt. Ekstra booster. Ingen begrænsninger!

CS3+ (Master) og CS2 (Slave) (60213, 60214) = Muligt. Ekstra booster. Bemærk at der her, som med CS3, kun kan være én CS2 (60213, 60214). Har du flere CS2 (60213, 60214) kan disse ikke benytte deres booster-funktion.

CS3 (Master) og CS2 (Slave) (60215) = Muligt. Ekstra booster. Bemærk! CS2 skal være 60215 (el. seneste hardwarerevision (enkelte 60214'ere har samme interne komponenter som 60215). Har du en 60214 er det meget vigtigt at du kontrollerer hardwarerevisionen, hvis du vil benytte booster-funktionen. Har du ikke seneste hardwarerevision, kan du ikke benytte booster-funktionen!

Generelt gælder:
Hvis dine slaver er CS3+ eller CS2 (60215) så har du ingen begrænsninger. CS3+'erne kommunikerer via dit hjemmenetværk for styring af trafikken, sporskifter, signaler. CS2'erne kommunikerer via CAN-bussen og kræver kabel 60123 for at kunne udveksle informationer med de andre enheder.

Hvis CS3+ skal udnytte sin booster-udgang skal den yderligere være tilsluttet CAN-bussen med kabel 60123. Kabel 60123 er ikke nødvendigt hvis du bare skal køre tog.

Det er muligt at benytte Terminal 60145 til at placere dine CS2'ere der hvor de giver mening på anlægget. De behøver ikke at være tilsluttet direkte til din CS3+.

Om kabel 60123
Kablet skaber forbindelse til CAN-bussen fra en CS2. Det er kablet som du benytter til at forbinde en CS2 som master med ind til flere CS2'ere i slavekonfiguration. Men dette gælder kun CS2.

Jeg ser mange svare på spørgsmålet om master/slave med CS3 og anbefale køb af kablet. Dette er et forkert og ubrugeligt svar. Det vil aldrig komme til at virke, da det ikke er sådan det fungerer på en CS3.

Kablet benyttes udelukkende hvis booster-funktionen skal i brug.

CS3+ og Wi-Fi:
Til CS3+ kan jeg anbefale en TP Link Nano router. På den måde kan din CS3+ køre på Wi-Fi og du behøver ikke trække netværkskabler rundt.

CS3 og CS3 i netværk
Jeg har set på nettet at enkelte har haft held til at forbinde to CS3'ere (ikke +) i netværk med hinanden. Det er muligt, givet kommunikationsformen via hjemmenetværket, at det kan lade sig gøre. Dermed kan man i teorien benytte en CS3 som en ekstra styreenhed.

Lad være med at forsøge på dette! Funktionen er ikke dokumenteret. Det kan være tilfældighedernes spil. Hvis du vælger at satse på funktionen, så kan du risikere at den på et tidspunkt forsvinder så det ikke længere er muligt. Dermed har du spildt dine penge.

Hvad værre er: Det er nemt at komme til at glemme, at funktionen er utilsigtet og herefter fejlagtigt tro at booster-funktionen så også må virke. Det gør den ikke! Du risikerer at ødelægge udgangen på din CS3 hvis du forsøger at forbinde tingene.

Tommelfingerregel
Har du behov for at forbinde din CS3 med flere CS3'ere, så køb altid en CS3+. Det samme gælder klubber, hvor medlemmer tager deres CS3'ere med til klubaften: Køb alle CS3+. Dermed undgås problemer med at tingene ikke passer sammen.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

PerR
Ledvogter
Indlæg: 197
Tilmeldt: 24 mar 2017, 20:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Re: opgradering af cs 3+

Indlæg af PerR »

Hej Søren,

tak for et meget fyldestgørende svar.

Jeg kan bekræfte at man ikke kan sammenkoble to CS3+ som master og slave ved hjælp af 60123 kablet.

Til gengæld virkede det fint med at koble to CS3+ som master og slave ved hjælp af netværk.

Det er god information at man skal bruge et 60123 kabel for at bruge CS3+ slaven som booster.

Jeg vil opdatere mit dokument om CS3/CS3+ med denne information.

Mvh Per
Besvar