Sporplanlægningsprogram

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
Bjarne Pelsen
Stationsbetjent
Indlæg: 29
Tilmeldt: 12 aug 2018, 16:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c
Geografisk sted: Østjylland

Sporplanlægningsprogram

Indlæg af Bjarne Pelsen »

Hej
Jeg er ny her men ikke som Märklin bruger. Jeg kører c spor med 3 spor og jeg vil gerne høre hvilket sporplanlægningsprogram der er det bedste for en halvgammel gut som mig :)
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Sporplanlægningsprogram

Indlæg af Søren »

Jeg har tidligere benyttet Scarm, men efter at det er begyndt at koste penge, så har jeg kigget mig om efter andre programmer.

Når man alligevel skal ud og betale for det, så er der mange andre på markedet. Jeg synes Wintrack er det bedste bud der findes, det koster, men det er bestemt pengene værd. Du får alt hvad du har brug for. Wintrack har også nogle gode hjælpefunktioner, der kan beregne hvilke sporstykker der skal benyttes til at fylde et hul i planen. Det er en meget nyttig funktion.

Scarm koster ikke nær så meget, men kan heller ikke nær så meget.

WinTrack koster ca. 800 kr.
Scarm koster ca. 270 kr.

Scarm kan du bestille fra deres hjemmeside https://www.scarm.info/index.php?page=e ... icense_key

Wintrack kan bestilles gennem din forhandler (via Viessmann). Du kan også bestille det fra deres hjemmeside, men det er en noget omstændig process hvor programmet skal fremsendes på CD-ROM (hvem har overhovedet sådan noget mere?) osv. Det kan ikke downloades og låses op med en tekstnøgle. Desværre.

Hvis du ikke skal planlægge med andet end Märklins skinner, så kan din forhandler også bestille Wintrack gennem Märklin varenummer 60521.

Bemærk!I Märklin-versionen kan du kun benytte Märklins spor (K, C, Z og Trix C). Du kan ikke benytte spor fra andre producenter. Der er ingen yderligere begrænsninger.

Hvis du en dag får brug for at benytte andre sporsystemer, kan du betale Wintrack for en nøgle/opdatering der låser de resterende sporsystemer op.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

henho
Lokomotivfører
Indlæg: 216
Tilmeldt: 16 jul 2012, 14:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A Peco Roco
Geografisk sted: Ringkøbing

Re: Sporplanlægningsprogram

Indlæg af henho »

Jeg bruger - og er meget glad for - Anyrail.

Det er et 'no nonsens' program, som kan det allermeste.

Ydermere så kan du downloade programmet for at se, om det er noget for dig. (Fuld version; men med begrænsninger på antal objekter.)
Med venlig hilsen

Henrik

2-skinne, medlem af SdMJK. Bruger Z21 på hjemmebanen.
ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Sporplanlægningsprogram

Indlæg af ErikL »

Hej

Det kan man faktisk også med WinTrak

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Bjarne Pelsen
Stationsbetjent
Indlæg: 29
Tilmeldt: 12 aug 2018, 16:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c
Geografisk sted: Østjylland

Re: Sporplanlægningsprogram

Indlæg af Bjarne Pelsen »

ER win tracks det samme som Maerklins: Märklin Software "Track Planning 2D/3D", Version 8.0 ?
Hilsen Bjarne
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Sporplanlægningsprogram

Indlæg af Søren »

Hejsa

Ja, WinTrack og Märklins sporplanlægningsprogram er samme software. Der der kun det "aber dabei" at du kun kan benytte Märklin og Trix sporsystemerne.

De følger ikke de samme versionsnumre, Märklins aktuelle program er i version 8.0. Sidst jeg talte med WinTrack-fyren nævnte han at den aktuelle Märklin version svarer til WinTrack version 13.0. Jeg er dog ikke 100% sikker, jeg kan ikke umiddelbart finde mailen.

Du må i øvrigt ikke forvente en kæmpe manual. Der følger ingen nævneværdig manual med programmet, det hele ligger digitalt i selve programmet.

Der er også god hjælp at hente online, der er flere her på Baneforum som benytter WinTrack.

Du kan også hente manualen gratis hos Modellplan:
https://modellplan.de/oscmp/de/product_ ... v13-0.html

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar