CS3+ vs. Z21

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: CS3+ vs. Z21

Indlæg af moppe »

Ny version?
Som i den version der kom i januar måned?

Jeg har skrevet lidt om den her
viewtopic.php?f=6&t=2581
og her
viewtopic.php?f=6&t=2751

Klaus
henho
Lokomotivfører
Indlæg: 216
Tilmeldt: 16 jul 2012, 14:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A Peco Roco
Geografisk sted: Ringkøbing

Re: CS3+ vs. Z21

Indlæg af henho »

Hej

Jeg synes, at den nye version, er meget umoden. Jeg betragter den nærmest som en demo-version.

Desuden sluger den langt flere resourcer end den gamle App.
Med venlig hilsen

Henrik

2-skinne, medlem af SdMJK. Bruger Z21 på hjemmebanen.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: CS3+ vs. Z21

Indlæg af moppe »

Sjovt, jeg har det luge omvendt. Jeg finder den “nye” app meget bedre....


Klaus
Rothar
Stationsforstander
Indlæg: 53
Tilmeldt: 12 dec 2017, 17:03
Digital: Ja
Skinnesystem: 2 skinner

Re: CS3+ vs. Z21

Indlæg af Rothar »

Så for at sige det sådan, CS3 lette version af automatiseret modelbane? og Z21+app/multimause er for lidt mere avanceret brug?

Hvis det er sådan, ville det så anbefales at få cs3 eller ecos 2 til et 2 skinne DC system eller blive ved med Z21?
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS3+ vs. Z21

Indlæg af Søren »

Rothar skrev: 18 aug 2018, 03:05Så for at sige det sådan, CS3 lette version af automatiseret modelbane? og Z21+app/multimause er for lidt mere avanceret brug?
Nej, det kan man ikke sige. Det er lige omvendt. Z21+app for simpelt ikke automatiseret brug (Z21 kan ingen automatik). CS3 for avanceret brug med automatik.

Hvis man gerne vil have en “in a box” løsning, altså uden computer og andet sat til, så er CS3 funktionsmæssig nok det mest avancerede der pt findes på markedet.

Som før nævnt, så kan CS3 meget af den automatik selv, som Z21 skal bruge hjælp fra en computer for at kunne. Uanset hvilken digitalstation du vælger, så kan de stort set det samme når de er sat til en computer. Det er softwaren i computeren der sætter begrænsningen her, ikke digitalstationerne.

Hvis man ikke ønsker en computer i sit togrum, men gerne vil have automatik, er CS3 en meget mere avanceret løsning end en Z21.

ECoS kan også noget automatik selv, men den er gammel (10 år?). Hvem køber en 10 år gammel smartphone?

Til 2 skinne drift, og hvis du ønsker et "in a box" system (altså uden assisterende computer) med mange muligheder, så er CS3 pt det bedste du får (og den bliver kun bedre med kommende opdateringer).

Hvis du allerede har en Z21 og føler dig tilfreds så bliv ved din Z21. Der er ingen grund til at storme ud og købe nyt “bare fordi”. Hvis du går med ønsket om automatik, men ikke ønsker at bøvle med at skulle have en computer sat til, så tag et kig på CS3 og de muligheder den giver.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Rothar
Stationsforstander
Indlæg: 53
Tilmeldt: 12 dec 2017, 17:03
Digital: Ja
Skinnesystem: 2 skinner

Re: CS3+ vs. Z21

Indlæg af Rothar »

Fik nok formuleret den fejl, det jeg mener er roco z21 kræver vel mere til at virke automatisk såsom en del extra ting, hvorimod en cs3 ville kræve den og næsten intet andet?

Det kunne få mig til at overveje en CS3, da det jeg ønsker, er delvist automatiseret tog, med mulighed for selv styring, dog er dette lidt længere fremme i tiden, da jeg stadig skal have udarbejdet sporplan osv.
Undskyld for disse begynder spørgsmål.
Hvad med prisen, selvom jeg har z21+tablet, og en cs3 (pris ca 4000-4900) ville det være en fordel med cs eller z21?

Selvom jeg har z21 og godt kan lide den, synes jeg overgangen til automatisk virker en smule bøvlet. Kan være jeg tager fejl.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS3+ vs. Z21

Indlæg af Søren »

Rothar skrev: 18 aug 2018, 07:49 Selvom jeg har z21 og godt kan lide den, synes jeg overgangen til automatisk virker en smule bøvlet. Kan være jeg tager fejl.
Automatik med Z21 forudsætter at du tager en pc og installerer noget software som kan klare automatikken. Det kan f.eks. være TrainController eller iTrain, som begge er gode stykker software. Softwaren kommer for en pris, som du skal tage med i dine overvejelser.

Der findes også gratis software som f.eks. RocRail. Ofte får man hvad man betaler for, og det er ikke sikkert at den gratis software lever op til dine krav og forventninger.

Softwaren er typisk ikke billig. TrainController Gold (som kan alt hvad hjertet begærer) koster 509 Euro i skrivende stund. Det er ca. 3825 kr. Dertil kommer at du senere skal betale for opgraderinger osv., når der kommer nye versioner af softwaren. ITrain Professional koster 299 Euro.

Det er vigtigt at du ser på hvad de forskellige versioner af softwaren tilbyder dig. Den billigste version af TrainController koster 111 Euro, men jeg kan forstå på folk der ejer TrainController at den er skrabet og man er bedre tjent med en af de større versioner. Det er selvfølgelig smag og behag. Man kan typisk betale sig fra at opgradere til en større version, men det er så en yderligere udgift.

Når du kigger på at investere er det vigtigt, at du medregner prisen på softwaren for at få den samlede udgift.

Med systemer som CS3 er softwaren bygget ind i kassen. Dermed skal du ikke bruge en computer. CS3'eren kan stort set alt hvad computeren også kan. Derfor koster den også mere.

Der er også forskelle i den tilgang CS3'eren og computeren lægger til at køre tog. Det har måske betydning for din beslutning.

Forskellige tilgange
CS3'eren og computeren adskiller sig pt. ved bevidstheden om hvilke tog der befinder sig hvor på anlægget.

CS3'erens tilbagemelding baserer sig på OM der er et tog, men ikke HVILKET tog det er. Det er en markant forskel, hvor computeren (funktionen afhænger stadig af softwaren) ved HVILKET tog der er hvor. Det giver nogle flere muligheder for at bygge automatik. Når det så er sagt, så husk på, at du altid kan sætte en computer til en CS3 og få den mulighed.

En anden væsentlig forskel, som jeg endnu ikke er stødt på software der kan: Hvad nu hvis du selv vil lege med?

Dvs. at computeren kører nogle tog og du selv kører nogle andre. Ofte kan computeren ikke håndtere det. Computeren beregner positionen af togenene baseret på et kvalificeret gæt. Den kender udgangspunktet og ved så hvilke tog der har kørt hvilke ruter. Det ved den kun fordi DEN SELV flytter togene. Hvis du tager en håndkontrol og begynder at køre løs, så ødelægger du det billede computeren havde og så bliver den forvirret.

CS3 lægger op til en anden vinkel: Du kan styre et hvilket som helst tog, mens CS3'eren styrer de andre. CS3'eren gør det muligt for dig som bruger at blande dig i automatikken. Det gør den fordi den benytter hjælpeenheder som f.eks. bremsemoduler til at standse togene. Fordelen er at langt de fleste dekodere kan forstå et bremsesignal og dermed vil standse. Derfor behøver CS3'eren ikke at vide hvilket tog der er tale om, den ved blot at den skal standse det tog der er i blokken.

Bremsemoduler kommer i forskellige afskygninger. Til 3-skinne-drift har du umiddelbart kun ét valg og det er "Märklin bremsestrækning" eller "Brake on DC" (2-skinne-versionen), som i al sin enkelhed betyder, at mærker dekoderen en jævnspænding i sporet, så standser den. Simpelt, men ikke uden udfordringer. Bremsemoduler koster desuden kassen, så man benytter dem ofte kun på synlige strækninger. Andre steder cutter du strømmen i sporet, så standser toget også om end mere brutalt.

Da du kører 2-skinne er du lidt heldigere stillet, fordi du kan benytte dig af diode-bremsestrækning (også kaldet Lenz ABC). Her vil en lille komponent sørge for at skabe en ulighed i det digitale signal som kompatible dekodere kan se. Når dekoderen ser det signal, så vil den standse. Diode-bremsemoduler koster næsten ingenting, du kan også lave dem selv for nogle kroner. Fordelen er, at du ikke benytter jævnspænding, men en modificeret udgave af det digitale signal. Det betyder at du stadig har kontakt til toget, kan tænde og slukke funktioner, samt trække tilbage fra rødt signal. Du har desuden ikke udfordringer med overgangsstykker som er nødvendige ved Brake on DC.

Ulempen ved diode-bremsestrækning er at dekoderen skal være kompatibel. Det er blandt andet Lenz dekodere og ESUs LokPilot/Sound 4. Der skal forefindes sådan en dekoder i lokomotivet før det virker. Du kan ikke regne med at alle producenter sætter den type dekodere i dine tog, hvis de er købt med dekodere. Dermed kan det give knas hvis dine venner skal køre med, og deres tog ikke har en kompatibel dekoder.

Diode-bremsestrækning, bremsemoduler osv. kan også sagtens benyttes sammen med en Z21 og en computer, der er egentlig ikke noget speciel teknologi her. Computeren gør det blot nemt (og billigere) at arbejde uden alle hjælpeenhederne, men du betaler med at du så selv har svært ved at lege med.

CS3'eren kan også arbejde uden hjælpeenheder, og dermed styre togene baseret på forudprogrammeret viden om hvilke tog der kører hvornår. Det gør det sværere at blande sig i trafikken. Du kan så inddele dit anlæg sådan, at du kan slå dele af automatikken fra, køre selv på visse områder, og lade CS3'eren køre resten.

Det spørgsmål der mest af alt skal besvares er:
Ønsker du en alt-i-en-boks eller er du okay med at stykke dit system sammen af forskellige komponenter (pc, software, Z21 osv.)?

Husk at medtage prisen på softwaren, for måske ender du med at det koster det samme - måske endda bliver dyrere. Z21 er billig fordi den ikke kan noget selv. Softwaren er dyr fordi det er dyrt at udvikle automatikfunktionerne. Derfor er CS3 også dyrere, da den har automatikfunktionerne indbygget.

Det var en længere skolestil, det beklager jeg. Spørg endelig ind. :-)

Mit eget anlæg baserer sig udelukkende på tilbagemelding og regler sat op i min CS3. Jeg har ingen bremsemoduler, jeg har ingen strømløse stykker. Kun tilbagemelding og en CS3.

Her er en video fra mit anlæg, der viser hvad det setup kan gøre for dig:

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Rothar
Stationsforstander
Indlæg: 53
Tilmeldt: 12 dec 2017, 17:03
Digital: Ja
Skinnesystem: 2 skinner

Re: CS3+ vs. Z21

Indlæg af Rothar »

Tak for smøren Søren, men tilbage til det med at "lege" mens andre tog kører, det var nu ikke intentionen, det var mere muligheden for selv at vælge at køre rundt, men jeg kan udfra det du skriver, læse at CS3 er måske mere min ting.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS3+ vs. Z21

Indlæg af Søren »

Hvis du bare vil køre rundt, så er CS3'erens opgave ofte at:
  • Sætte signaler
  • Styre blokstrækninger
  • Håndtere en automatisk skyggebanegård
  • Hjælpe med togveje
Du vælger sådan set selv i hvor høj grad du ønsker automatikken griber ind i dit anlæg. Hvis du f.eks. har en skyggebanegård, så kan det være en fordel at have CS3'eren til automatisk at vælge en plads til de tog der ankommer. Du skal kun koncentrere dig om at sende toget i retning af skyggebanegården. CS3'eren parkerer det.

Det kan også være at CS3'eren kan sende et nyt tog op fra skyggebanegården. Når toget ankommer til indkørselssignalet på stationen kan du overtage det og køre det til perron eller pakhus eller hvad du nu ønsker. Du kan også hygge dig med at oprangere et godstog, mens CS3'eren kører passagertog til og fra stationen og tilbage til skyggebanegården.

Du kan opsætte togveje (det kan du dog også på Z21), så du selv kan stille en række sporskifter med et tryk på en knap.

På CS3'eren kan du yderligere sætte signaler og andre enheder med i din togvej. På CS3'eren kan din togvej også være afhængig af, hvorvidt et andet tog er i fart eller om et sporskifte står korrekt. Du kan så lave en knap til din togvej på din sporplan, så du nemt kan sende tog ind i bestemte spor osv.

Har du signaler på dit anlæg, kan CS3'eren sørge for at sætte signalet tilbage på rødt, når et tog har passeret det. Så skal du ikke selv huske det.

Man kan sige: Du skruer selv på hvor meget automatik du vil have. Jeg synes ofte der sker det, at inspirationen kommer når jeg leger med det. Så får jeg pludselig mange nye ideer, som jeg ikke havde overvejet da jeg forsøgte at planlægge det. Det er fedt nok, synes jeg.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Rothar
Stationsforstander
Indlæg: 53
Tilmeldt: 12 dec 2017, 17:03
Digital: Ja
Skinnesystem: 2 skinner

Re: CS3+ vs. Z21

Indlæg af Rothar »

Hvis nu man skal investere i cs3, skal det så være cs3 eller cs3+? Her tænker jeg til brug derhjemme for sig selv?
Besvar