CS3+ vs. Z21

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Marklin4me
Godsforvalter
Indlæg: 100
Tilmeldt: 19 jan 2015, 17:49
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C + M
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Kontakt:

Re: CS3+ vs. Z21

Indlæg af Marklin4me »

Hej

Umiddelbart er er en almindelig CS3 rigeligt. Der findes rigtig mange svar - sikkert lige så mange svar som der er personer der i dag er i besiddelse af den ene eller anden.

Personligt, så har jeg en CS3 plus, da jeg dels har en CS2, dels ønskede at jeg ikke skulle begrænses.

I MIST-ZEALAND Märklin Stammtisch (Insiderklub) i Brøndby, havde Per Roed følgende indlæg, som jeg kan anbefale at læse. Per har lovet at der komme løbende opdateringer, jo mere han kommer ind i CS3 / CS3 plus.

Jeg vedlægger linket til materialet her : https://digitaltog.dk/wordpress/om-Märklin-cs3/
De bedste toghilsner

Ulrik
Medlem af MJK Nordbanen, Mist-Zealand
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS3+ vs. Z21

Indlæg af Søren »

Hej Ulrik,

Vores forum retter "m a rklin" til Märklin. Desværre også i URL'er. Så jeg har forkortet din, så den virker korrekt:
https://bit.ly/2MnG3V2

Det er en beklagelig sideeffekt at vores "autokorrektur". 🙄

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Rothar
Stationsforstander
Indlæg: 53
Tilmeldt: 12 dec 2017, 17:03
Digital: Ja
Skinnesystem: 2 skinner

Re: CS3+ vs. Z21

Indlæg af Rothar »

Så hvis jeg forstår rigtigt, så er en CS3 nok til en lille bane? skal man anskaffe sig en cs3+ eller alm? skal nok ikke have mere end 12-16 kvadrameter bane, samt 8 tog på banen max.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: CS3+ vs. Z21

Indlæg af moppe »

Rothar skrev: 18 aug 2018, 07:49 Fik nok formuleret den fejl, det jeg mener er roco z21 kræver vel mere til at virke automatisk såsom en del extra ting, hvorimod en cs3 ville kræve den og næsten intet andet?
Automatikdrift med Z21 kræver:
Z21
Tilbagemeldingsmoduler
Computer med program, der kan lave automatikken
(for så vidt kan CS3 også fungere på den måde)

Automatikdrift med CS3 uden computer kræver:
CS3
Tilbagemeldingsmoduler
Bremsemoduler ved hver blok der skal kunne bremses ved.


Ved computerstyringen (med Z21 eller CS3) ved computeren hvilke tog der er hvor og sender kørekommandoer ud til de enkelte lokomotiver.
Ved CS3 og bremsemoduler, er systemet ligeglad med hvilke tog der er hvor. Det ser blot at der er et tog og standser det ved hjælp af bremsemodulerne.

Som tidligere nævnt, har jeg en Z21. det er den jeg finder passer bedst til mit behov, ikke mindst fordi jeg har mulighed for at bruge min trådløse WLANmaus med den, samt tabletstyringen af sportavle og så syntes jeg at RailCom tilbagemeldingen er cool.

Men som skrevet, det er mine behov, ikke nødvendigvis dine.

Jeg syntes klart at du skal beholde det du har nu og så bygge bane og gøre klar til tilbagemeldingsmoduler og eventuelle bremsemoduler. Herefter kan du senere bruge tid på at finde ud af, hvilken styreform der passer dig bedst.

Det eneste der (i mine øjne) kan diskvalificere Z21 er hvis du har lokomotiver der ikke kan DCC.

Klaus
Rothar
Stationsforstander
Indlæg: 53
Tilmeldt: 12 dec 2017, 17:03
Digital: Ja
Skinnesystem: 2 skinner

Re: CS3+ vs. Z21

Indlæg af Rothar »

alle mine tog kan DCC, tænker bare jeg ville have den letteste læsning. Desuden er muligheden for en computer på stedet svær, da jeg er i kælderen, Men er en tablet nok? eller skal det være laptop/pc?
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS3+ vs. Z21

Indlæg af Søren »

moppe skrev: 18 aug 2018, 23:08 Automatikdrift med CS3 uden computer kræver:
CS3
Tilbagemeldingsmoduler
Bremsemoduler ved hver blok der skal kunne bremses ved.
Man kan også vælge at satse på strømløse stykker. De fleste signaler osv. supporterer den slags ud af kassen. Medgivet, det ser ikke så pænt ud som med bremsemoduler. Det er dog væsentligt billigere og man kan altid indføre et bremsemodul senere. Hvis man satser på Lenz ABC, så er bremsemodulets pris ikke så væsentlig, da det er meget billigere end Brake on DC moduler. Her ville jeg gå med bremsemoduler fra starten.

Som før nævnt, kan CS3 også køre uden bremsemoduler og strømløse stykker, ved at forprogrammere sekvenserne. CS3'eren tillader en grad af tilfældigheder, så det er muligt at variere i sekvenserne. Hertil behøves ingen bremsemoduler eller strømløse stykker. Videoen tidligere i tråden giver en idé om hvordan det kan se ud.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS3+ vs. Z21

Indlæg af Søren »

Rothar skrev: 19 aug 2018, 00:09 Desuden er muligheden for en computer på stedet svær, da jeg er i kælderen, Men er en tablet nok? eller skal det være laptop/pc?
En tablet er ikke nok, hvis du skal have automatik. Her hjælper kun en computer (der så kan være en stationær eller laptop). En tablet kunne teoretisk godt bringes til at klare ærterne, men der findes mig bekendt ingen apps der kan. Så en computer er nødvendig.
Rothar skrev: 19 aug 2018, 00:09alle mine tog kan DCC, tænker bare jeg ville have den letteste læsning.
Det er igen det med behovene. Jeg kunne sagtens sige til dig: "Vælg en CS3, det bliver du glad for". Det tror jeg fuldt og fast på at du vil blive. Det ændrer bare ikke på, at den udtalelse vil være baseret på mine behov og ønsker. Derfor vil det ikke være særlig konstruktivt bare at slynge det ud, og håbe på at du hopper på vognen.

Vi kan fortælle dig hvad de enkelte systemer kan (og ikke kan), og vi kan forsøge at sætte funktionerne i noget hverdagskontekst, som kan hjælpe dig i retning af en beslutning. Det giver alt andet lige en bedre oplevelse for dig, at du får noget der virkelig nailer hvad du gerne vil.

Som jeg forstod det, så har du allerede en Z21. Har du været ude hos en forhandler og se en CS3? Man ser ofte bedre med hænderne. Hvis du en dag kommer i nærheden af Århus, så demoer jeg også gerne CS3'eren.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: CS3+ vs. Z21

Indlæg af moppe »

Rothar skrev: 19 aug 2018, 00:09 Desuden er muligheden for en computer på stedet svær, da jeg er i kælderen, Men er en tablet nok? eller skal det være laptop/pc?
Hvorfor kan en computer ikke være i kælderen?
Forskellen på en tablet og en PC er i dag næsten udvisket med eksempelvis en microsoft surface.

En pc kan også være en Intel NUC (eller lignende), som fylder mindre end en Z21.


Klaus
ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: CS3+ vs. Z21

Indlæg af ErikL »

Hej

Husk på at men behøver ikke Internet mm. for at bruge en PC til et styreprogram for tog.

Ingen internet mange problemer løst. Og da det er forholdsvist statisk og ingen internet behøves ikke opdateringer som sådan.
Ellers tag den med op i stuen en gang om året og opdater.

Jeg er MAC bruger men har en lille HP mini desktop udelukkende for at kunne bruge TrainController og andre tog relaterede programmer med direkte forbindelse med min Ecos2 og det funker fint, når jeg skal opdatere kommer den på nettet, og tilbage når den er færdig.

Så skal jeg heller ikke promptes i tide og utide for opdateringer.

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Rothar
Stationsforstander
Indlæg: 53
Tilmeldt: 12 dec 2017, 17:03
Digital: Ja
Skinnesystem: 2 skinner

Re: CS3+ vs. Z21

Indlæg af Rothar »

Jo tak, Nu tænket jeg lidt på de her tilbagemelding moduler, hvilke skal man vælge? hvad er godt og skidt, for ikke at sige prismæssigt er der store forskelle?

Angående CS3 og computer, er problemet jo ikke større end, at jeg har surface liggende. Men vil da have øjne åben overfor CS3.
Besvar