M84 addresse 67 virker ikke

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: M84 addresse 67 virker ikke

Indlæg af Søren »

Jeg har testet med adresse 67, det virker fint hos mig. Så jeg tror ikke der er tale om en fejl i softwaren.

Der er en ting jeg ikke forstår:

Hvad er dette? Hvor kommer den strøm fra?
hvad er dette.JPG
Jeg kan se, at du ikke har trukket den fra den røde indgang på dekoderen. Hvis det er bare er banestrømmen, så kan du nemt gøre det at du bare trækker den fra den røde udgang. Hvis det er alt mulig andet strøm, så skal du selvfølgelig IKKE gøre dette.

Jeg har gjort sådan her:
IMG_20180828_201900.jpg
Jeg kan i øvrigt se at du ikke benytter 60822 forsyningsenheden. 60822 indeholder bl.a. en overbelastningssikring. Det kan måske give knas, hvis der er mange dekodere på (hvilket du har). Den første række med de mange sporskiftedekodere (m83) trækker en shit load af strøm når sporskifterne stiller. Det belaster dit anlæg. Her ville en ekstern forsyning være en god idé.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Swampthing
Stationsbetjent
Indlæg: 25
Tilmeldt: 23 jun 2018, 22:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C + K
Geografisk sted: Bagsværd

Re: M84 addresse 67 virker ikke

Indlæg af Swampthing »

Søren, jeg hælder nu stadig mest til en software fejl, ud fra den betragtning at det altid er den samme port i rækkefølgen der rammes, uanset hvilken adresse den er tildelt, og uanset hvor i rækken dekoderen placeres.

Jeg ved ikke hvordan softwaren er opbygget, men det jeg tænker er at der er en eller flere filer der styrer de tilkoblede dekodere, og derved fortæller hvordan de enkelte porte skal opføre sig. Muligheden for at den fil der styrer den pågældende dekoder i rækken, er blevet beskadiget, er til stede. Bare tænk på hvordan Windows kan té sig ved et ufrivilligt nedbrud. En afbrydelse af strømmen, samtidig med at den er i gang med en handling i den pågældende fil, kan være fatal.

Hvis det komplette sæt handlinger i filen ikke er til rådighed, ved den derfor ikke at den skal afbryde spændingen.

Nu kender jeg ikke CS2'eren, og ved derfor ikke om det er muligt at reetablere softwaren, eller om den skal ind over Märklin for at få det gjort, men hvis det er ligetil, må det være forsøget værd.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: M84 addresse 67 virker ikke

Indlæg af moppe »

Jeg ved, hvordan det fungerer.

Der genereres et DCC eller MM signal ud i sporet, som fortæller: "Tilbehørsdekoder DCC (eller MM) adresse 61 tænd udgang".

Glem alt om filer, det er yderst simpelt.
Hvis dekoderen (som tidligere skrevet) klikker og skifter mellem rødt og grønt lys ved udgangen er der ikke noget galt med nogen software, ej heller med dekoderen. Det er noget eksternt der spiller ind så, sandsynligvis kablingen af dekoderen.

Men det er ret let at prøve af om det er en softwarebug. Tag hvilken som helt anden dekoder der virker og giv den adresse 61. Fungerer den så, er der intet galt med softwaren.
Er der tvivl om hardwaren, tager men en løs dekoder, giver den adresseblokken der indeholder adresse 61, sætter et måleinstrument på de tre klemmer og måler at udgangen skifter.

Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: M84 addresse 67 virker ikke

Indlæg af Søren »

Swampthing skrev: 28 aug 2018, 23:15 Søren, jeg hælder nu stadig mest til en software fejl, ud fra den betragtning at det altid er den samme port i rækkefølgen der rammes, uanset hvilken adresse den er tildelt, og uanset hvor i rækken dekoderen placeres.
Jeg har heller ikke 100% afskrevet denne idé, men som Klaus skriver, så er det meget simpelt bygget, derfor er det meget svært at forestille sig, at der er en fejl.

Det fungerer som Klaus skriver, centralen sender en kommando til dekoderen. I princippet to autonome enheder.

CS3'erens eneste opgave i den forbindelse er, at formulere en kommando og sende den afsted. Hvis der er fejl i softwaren, så vil denne kommando skulle skabes forkert. Min første formodning var, at CS3'eren, når der er tale om adresse 67, bygger en forkert pakke og får skudt afsted. Dette testede jeg, og det er ikke tilfældet. Dermed er CS3 ude af billedet (i hvert fald for nu).

Andre faktorer er at problemet stadig opstår, som jeg forstår det, hvis adressen skiftes til en anden. Det udelukker en forkert formuleret pakke. Derudover har jeg ikke hørt om problemet før, hvilket også er underligt eftersom der findes nogle hæftige anlæg derude.

Jeg savner følgende: Hvad sker der, hvis jeg tager m84'eren ALENE og forbinder den som Preben har planlagt. Ingen streng af dekodere, kun én m84 forbundet til de ting den nu skal forbindes til. De andre dekodere skal være forbundet som de er nu. Hvordan fungerer det så?

Mit gæt er, at det er kompositionen af de forskellige ting. Jeg kan se at m84'eren får sin strøm til portene fra de andre m84'ere (via luse mellem sidste port på forrige m84). Jeg går ud fra, at de omtalte m84'ere styrer banestrøm. I det tilfælde kunne det være interessant at tappe strømmen fra den enkelte m84's egen banestrømsport, blot for at se om det gør en forskel.

Jeg vil desuden tjekke lusen for at se om den overhovedet har ordentlig forbindelse i port 3. Port 4 virker formentlig fordi lusen er forbundet med sin nabo, men det er ikke sikkert at den fodrer bunden af det stik den sidder i (ud fra: "relæet klikker, lampen lyser, men ingen strøm"). Værd at undersøge.

Der er ikke brugt 60822 som manualen siger at der skal bruges. Det kan også spille en rolle på dekodernes evne til at fungere ordentligt. Jeg har set dette før.

Preben, du må endelig sige til, hvis jeg har misforstået noget.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Niels
Godsforvalter
Indlæg: 114
Tilmeldt: 26 maj 2016, 21:48
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: M84 addresse 67 virker ikke

Indlæg af Niels »

Jeg sidder her og tænker på, at Prebens problem til dels ligner det jeg rodede med for et års tid siden, med den samme dekodertype. Og så dog ikke helt alligevel.
Emnet blev vendt her på forum og jeg skrev efterfølgende herom i denne artikel på min hjemmeside (se næsten nederst): http://www.niels-modeltog.dk/index.php? ... g&Itemid=8
Jeg fandt aldrig et endeligt svar og endte op med at omkode den ramte m84 til et andet adressesæt højere i rækkefølgen. Men pudsigt nok var det også i samme adresseområde at problemerne var, dvs. omkring 65-68! Tilfældigt, eller ?
Dit bud Søren, var dengang, at der kunne have været flyttet på kontakterne i museklaveret, mens der var strøm på dekoderen, hvilket den ikke kunne opfatte korrekt.
Kan det være noget af det samme, der driller her?
Mvh
Niels

www.NIELS-MODELTOG.dk
Dansk epoke IVb. CS3, MS2 & Traincontroller.
Lyne Preben
Godsforvalter
Indlæg: 146
Tilmeldt: 05 apr 2016, 14:40
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lyne

Re: M84 addresse 67 virker ikke

Indlæg af Lyne Preben »

Hej igen,
Tak for alle tilbagemeldinger.
Søren: Hvis du ser rigtigt efter på mine billeder, kan du se at jeg rent faktisk benytter selvstændige strømforsyninger til begge rækker af dekodere. Den strøm som du har markeret op billedet, er blot en lus fra den sidste port på den foregående dekoder.

Blot for at alle arbejder ud fra samme problemstilling:
Vores M84 ere benyttes til at kontrolere banestrøm til "stop sketioner" på anlægget, fejlen ytrer sig ved at port 3 i dekoderen klikker, og lysdioden skifter til RØD, men der er stadig spænding på udgangen.

Hilsen
Preben
Märklin c-skinner
CS2, CS3
Fortrinsvis Dansk
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: M84 addresse 67 virker ikke

Indlæg af Søren »

Lyne Preben skrev: 31 aug 2018, 10:21 Vores M84 ere benyttes til at kontrolere banestrøm til "stop sketioner" på anlægget, fejlen ytrer sig ved at port 3 i dekoderen klikker, og lysdioden skifter til RØD, men der er stadig spænding på udgangen.
...og alle luse er forbundet korrekt? Det er ikke sådan at du har en lus der smider strøm ind i din grønne udgang?

Er der i nogle tilfælde spænding på den røde port? Det skal da jo være, når m84'eren skifter til den.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Lyne Preben
Godsforvalter
Indlæg: 146
Tilmeldt: 05 apr 2016, 14:40
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lyne

Re: M84 addresse 67 virker ikke

Indlæg af Lyne Preben »

Hej Søren,
Vi menerat vi har checket alle "Lusene", men gør det gerne igen.
Vi har faktisk aldrig prøvet at måle på den grønne port, det må vi prøve mandag aften.

Hilsen
Pfreben.
Märklin c-skinner
CS2, CS3
Fortrinsvis Dansk
Anders63
Lokomotivfører
Indlæg: 202
Tilmeldt: 27 feb 2016, 19:49
Digital: Ja

Re: M84 addresse 67 virker ikke

Indlæg af Anders63 »

Jag håller med om Sören!
Det ska inte byglas vidare med körström-matning till nästa dekodern m83/m84 på anslutningar!!
Det kan orsaka störningar.
Enligt manual visas det bara det första dekodern m83/m84 ska anslutas från rälsen.
Lyne Preben
Godsforvalter
Indlæg: 146
Tilmeldt: 05 apr 2016, 14:40
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lyne

Re: M84 addresse 67 virker ikke

Indlæg af Lyne Preben »

Hej Søren,
Så har jeg været i klubben igen.
Jeg har målt på alle udgange og de fungerer som de skal, undtagen den port som hele tiden har fejlet. Når den fejlende port er sat på "Rødt", er der spænding på både "Grøn" og "RØD" udgang. Alle øvrige porte har i samme situation Ingen spænding på "RØD" udgang, og spænding på "GRØN" udgang.

MVH
Preben
Märklin c-skinner
CS2, CS3
Fortrinsvis Dansk
Besvar