Digikeijs 4024 og 4102

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
sporhunden
Trafikelev
Indlæg: 14
Tilmeldt: 26 sep 2018, 15:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Peco code 75

Digikeijs 4024 og 4102

Indlæg af sporhunden »

Prøver at sætte sporskifte op på peco electrofrog. Bruger digikeijs 5000 og 4024 og 4102. Jeg har fået det til at skifte sporet med en servo, men det kniber med at få 4102 til at skifte polariteten i froggen. Der kommer strøm til 4102 når sporet skifter og jeg kan høre relæet i 4102 klikker, men jeg kan ikke måle nogen strøm ud fra 4102. Nogen der har nogen bud på hvad det kan være? Jeg har wiret det lige som det her (servodelen ikke vist): https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1279.jpeg
ptmadsen
Godsforvalter
Indlæg: 132
Tilmeldt: 12 aug 2011, 21:23
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Haderslev

Re: Digikeijs 4024 og 4102

Indlæg af ptmadsen »

Hej
Hvis du tilslutter dine skinner til Z21 vil det sikkert virke. 4102 er en omskifter der er styret af 4024 når servo er i yderstilling, = blot en kontakt, åben i den ene yderstilling og lukket i den anden. På en anden måde, det er ikke 4024 der giver spænding til dine skinner, den styrer blot den spænding du har i hjertestykket ved hjælp af 4102 hvis ellers skinnerne er tilsluttet.

Venlig hilsen
Peter Madsen

Venlig hilsen
Peter Madsen

https://petermsgarage.blogspot.com/

Fiona
Trafikelev
Indlæg: 21
Tilmeldt: 14 aug 2011, 17:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Digikeijs 4024 og 4102

Indlæg af Fiona »

Ikke at det bør have nogen betydning, men sporskiftet er så vidt jeg kan se et Tillig og ikke et Peco...
Venlig Hilsen

Jørgen
sporhunden
Trafikelev
Indlæg: 14
Tilmeldt: 26 sep 2018, 15:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Peco code 75

Re: Digikeijs 4024 og 4102

Indlæg af sporhunden »

Ptmadsen: Det skal jeg prøve! Jeg har sporskiftet isoleret og kun tilsluttet 4102 til sporskiftet idet illustrationerne viser at det er sådan det forbindes. Jeg vil prøve at sætte det på selve hovedlinjen og se om det giver en forskel.
Fiona: Kan ske du har ret. Billedet er ikke af min opstilling men hentet fra nettet. Min er forbundet på samme måde, dog således at kilden er digikeijs dr5000 og ikke Z21 og sporet er Peco hos mig, men det er vist det samme mht. polarisering.

Må sige jeg syntes det er lidt noget bøvl med 4024 og 4102 og al den konfigurering der skal til. Har brugt et par dage på at fedte med det og CV og programmering. Det hjælper heller ikke at der ikke findes nogen manual til 4102, der er kun lidt i manualen til 4024 der virker meget indforstået. Det vil for mig betyde en del tid brugt at gå 4024/4102 vejen. Har sendt en forespørgsel til Digikeijs om hvordan man sætter 4102 op, men har ikke fået noget svare endnu, der er dog oprettet et sagsnummer.

Overvejer kraftigt en Cobalt IP digital motor til hvert sporskifte. Det er vist mere plug and play, de fås pt. til 200 £ for 12 stk. hos Hattons, det giver en stykpris på 140 kr. og det er vel egentlig fornuftigt.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Digikeijs 4024 og 4102

Indlæg af moppe »

Det der med manualer og Digikeijs er desværre ikke noget nyt.

Min anbefaling er til enhver tid at bruge ESU switchpilot dekodere. Fuldt dokumenteret og let at bruge!


Klaus
ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Digikeijs 4024 og 4102

Indlæg af ErikL »

Jeg bruger en del digikjes og er tilfreds.

Men man får det man betaler for. I dette tilfælde skal man finde alle oplysninger selv.

Kan man det får man en fin løsning til en fin pris. Ellers køber man noget andet :)

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

ptmadsen
Godsforvalter
Indlæg: 132
Tilmeldt: 12 aug 2011, 21:23
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Haderslev

Re: Digikeijs 4024 og 4102

Indlæg af ptmadsen »

Hej
Mennesket er jo en svær ting at overbevise om det modsatte når der er noget det har noget imod.
Jeg er enig med Erik i at det er nu slet ikke så ringe endda, og slet ikke i forhold til prisen.

Venlig hilsen
Peter Madsen

Venlig hilsen
Peter Madsen

https://petermsgarage.blogspot.com/

BGP
Godsforvalter
Indlæg: 141
Tilmeldt: 10 okt 2013, 13:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PECO + Elektrofrog + Traincontroller Gold
Geografisk sted: Odense

Re: Digikeijs 4024 og 4102

Indlæg af BGP »

Tilslutter mig ptmadsen og Erik, det er rigtig godt til prisen :)

m.v.h.
Bjarne Grønholdt Pedersen

sporhunden
Trafikelev
Indlæg: 14
Tilmeldt: 26 sep 2018, 15:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Peco code 75

Re: Digikeijs 4024 og 4102

Indlæg af sporhunden »

ptmadsen havde ret. Det virker når man sætter strøm til. Så ikke så ringe endda. Men jeg har netop bestilt Cobalt IP drev da det bliver for besværligt med Digikeijs konfiguration og montering af servoer og en hel masse kabler omkring de decentrale 4024 bokse der skal spredes rundt. Bedre med en fuld integreret løsning som en Cobalt IP er, og nemmere med kabler. Kan se de nogen gange glemmer adressen men så skal man vist have en terminator på bussen som skulle løse det. Så altså, jeg kom i mål med Digikeijs, men turen var for hård. Har i øvrigt ca. 40 nye ubrugte servoer som nogen kunne overtage.
Jeg vil stadig anvende Digikeijs og har som central enhed dr 5000 og vil anskaffe til detektion samt til vendesløjfe og boostere, så egentlig satser jeg på at det meste af resten skal være fra Digikeijs, men bare ikke sporskifterne.
ptmadsen
Godsforvalter
Indlæg: 132
Tilmeldt: 12 aug 2011, 21:23
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Haderslev

Re: Digikeijs 4024 og 4102

Indlæg af ptmadsen »

Hej
Forstår dit valg af sporskifte drev, især hvis du ønsker den reelle tilbagemelding ved hjælp af indbyggede kontaktsæt samt styring af spænding i hjertestykket.
Da jeg selv har en større mængde Lenz sporskifte dekodere har jeg valgt MTB motor drev type MP5 som er uden indbygget dekoder men med 2 x indbygget omskifter. https://www.elriwa.de/produkte/gleise/u ... lurantrieb.

Venlig hilsen
Peter Madsen

Venlig hilsen
Peter Madsen

https://petermsgarage.blogspot.com/

Besvar