Ny start - hvad skal jeg vælge?

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
1993matias
Trafikelev
Indlæg: 4
Tilmeldt: 29 okt 2018, 14:17
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hinsidan i Helsingborg

Ny start - hvad skal jeg vælge?

Indlæg af 1993matias »

Efter at have modtaget et lokomotiv som gave, vil jeg gerne starte op igen med en modelbanesamling. Jeg har søgt lidt på forum her og andre steder, men er ikke kommet til en klar konklusion endnu. Det, der gør det svært er nemlig, at jeg har modtaget et AC-lokomotiv, mens jeg har en kasse Rocoline-skinner liggende gemt væk fra tidligere tider.

På kort sigt bliver det en "byg-på-gulvet-og-pak-væk-før-aftensmad"-bane, men på længere sigt regner jeg med at få tillusket mig et helt værelse til en rigtig modelbane. Spormæssigt vil jeg derfor gerne anskaffe spor med gummi-ballast allerede på. Jeg ved fra Rocoline, at den kan pilles af senere, men kan man det med Märklins spor med ballast?
Hvorledes er Rocolines pris-kvalitet-forhold sammenlignet med Märklin? Kunne man overveje andre fabrikanter (nu tænker jeg udelukkende spor, ikke materiel, og til en ny samling, uagtet at jeg allerede har noget).

Jeg kan forstå at i dag er eneste forskel på 2- og 3-skinne om det er AC eller DC samt dutterne på svellerne i 3-skinne. Lidt kiggen rundt på hjemmesider afslører, at AC- og DC-materiel koster omtrent det samme (dyrt vs dyrt :o ).
Variationen i sporgeometrien er også mere begrænset hos Märklin end hos andre, har jeg læst mig frem til. Jer, der bygger Märklin, oplever I begrænsninger i forhold til disse begrænsninger?

Materielmæssigt ønsker jeg at samle nordeuropæisk med fokus på Danmark. Er der nogen forskel på materieludbud i AC og DC? Er der noget, der bliver udsolgt først? Jeg antager, at H0 altid vil have det største udbud.

For at opsummere: Jeg står med et ben i begge lejre, spor og materiel (som på længere sigt ikke vil indgå i samlingen) fra Roco og et nyt lokomotiv fra Märklin. Hvad skal jeg vælge?
Vh Matias
ptmadsen
Godsforvalter
Indlæg: 132
Tilmeldt: 12 aug 2011, 21:23
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Haderslev

Re: Ny start - hvad skal jeg vælge?

Indlæg af ptmadsen »

Hej

Jeg forstår udmærket dit problem nu hvor du har modtaget et AC = 3 skinne lokomotiv. Sælg dog det AC loko, eller stil det på en hylde. Og køb så det ROCO som du altid har drømt om :D .

Venlig hilsen
Peter Madsen

Venlig hilsen
Peter Madsen

https://petermsgarage.blogspot.com/

1993matias
Trafikelev
Indlæg: 4
Tilmeldt: 29 okt 2018, 14:17
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hinsidan i Helsingborg

Re: Ny start - hvad skal jeg vælge?

Indlæg af 1993matias »

Spørgsmålet går mere på, om det kan betale sig at gå Roco-sporenes vej eller Märklin-lokomotivets vej? For mig at se er det lige vidt, men det kunne være nogle af jer mere erfarne modelbaneejere havde noget at sige.

Måske er det på den lange bane der er mest forskel? Når jeg nu skal til at bygge et fast anlæg, hvad for fordele og ulemper har de to systemer? Nu ved jeg jo ikke, hvor jeg selv er om ti år, men jeg kan da gætte:
Hvis jeg kunne tænke mig fungerende signaler (der skifter farve, f.eks.), hvad er bedst?
Hvis jeg kunne tænke mig selvbygget elektronik, hvad er bedst?
Hvis jeg kunne tænke mig automatiske sporskifter, hvad er bedst?

Det er mest fordi jeg er lige delt på det ene og det andet - først tænker jeg Roco er en god ide, men senere lyder Märklin pludselig bedre...
Ja, hvis jeg spørger for meget, så må i sige til. Så må jeg slå plat eller krone ;)
Vh Matias
ptmadsen
Godsforvalter
Indlæg: 132
Tilmeldt: 12 aug 2011, 21:23
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Haderslev

Re: Ny start - hvad skal jeg vælge?

Indlæg af ptmadsen »

Hej igen
Hvis jeg forstår ret, når du skriver Roco-sporenes vej mener du, 2 skinne drift og ikke blot ROCO i forhold til 3 skinne drift :twisted: . Der har været skrevet stolpe op og stolpe ned angående dette emne. Det er svært idet der er forhandlere indblandet, dermed menes at der er forhandlerne der er til 3 skinne drift og derfor sælger flest af denne slags, med mindre kunden har en anden mening.
Kort. Ved 3 skinne system er du bundet af Maerklin skinne system, der findes ikke andet industrifremstillet materiel der kan kobles sammen med Maerklin.
Ved 2 skinne system kan du faktisk blande dem alle, blot skal du tage højde for skinne coden = højden. Se det gør straks skinnelægningen mere interessant og fleksibel. Nu kan du jo selv søge på priser på 3 skinne kontra 2 skinne systemer.

Kan se at du har været på igen med yderligere spørgsmål medens jeg skrev ovenstående.
Betjening af sporskifter, signaler og lys i samme samt alt det andet elektriske, er alt sammen styret digitalt nu om dage, dog ikke dermed sagt at gammeldags styring med trykknappe og kontakter ikke kan lad sig gøre.
Om den ene fabrikants Digitale system er bedre som den andens :lol: er nok en smags sag. Jeg tror dog på at Roco er fuldt på højde med Maerklin. Kan kun anbefale at prøve dem begge og gøre op med dig selv om dine fingre og ikke mindst dit hoved passer til den tankegang der ligger bag de valg, software udviklerne af systemerne har valgt.

Der er intet i din signatur om i hvilken landsdel du bor.


Venlig hilsen
Peter Madsen

Venlig hilsen
Peter Madsen

https://petermsgarage.blogspot.com/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Ny start - hvad skal jeg vælge?

Indlæg af Søren »

First of all: Ingen kan give dig et entydigt svar, du vil få lidt holdninger og synspunkter. Det er i sidste ende kun dig selv der ved hvad du vil.
1993matias skrev: 29 okt 2018, 16:20Jeg ved fra Rocoline, at den kan pilles af senere, men kan man det med Märklins spor med ballast?
Du kan ikke tage ballasten af Märklin-spor. Det er som det er; og det deler vandene. Märklins spor er desuden ikke gummiballast, men hård plastic. Det betyder at støjen fra togene er højere end ved Rocoline.

Bemærk dog: De færreste gør brug af "fjerne ballast"-funktionen på Rocos spor. De er faktisk de færreste som ved, at det overhovedet er en mulighed.

Det er også alt sammen lige meget, for når du kommer til at bygge anlæg, så er du formentlig hoppet på flexskinne-vognen (især hvis du ender med 2-skinne). Rocoline sporskifterne kan du selvfølgelig genbruge. Flexskinner er ofte meget billigere, og du kan bygge lige det sporforløb du vil have.

Med faste skinner vil anlægget ofte få et kantet forløb. Det kan bygges pænt, men flexskinner er en genvej. Rocoline tilbyder dog nogle gevaldige radier, så her kan du gennem kombination af disse bygge meget flotte forløb; også selv om du ikke bruger flexskinner. Det kræver dog øvelse at mestre.

Sidst, men ikke mindst, er der også Trix C-sporet (samme spor som Märklin, men til 2-skinne-drift). Her kan ballasten heller ikke tages af, men sporet er ultranemt at samle og bryde ned. Jeg bruger det selv til "bygge-op-og-tage-ned" anlæg. Læs mere her: http://railway.zone/post/get-to-know-the-trix-c-track

Uanset hvad: Når det kommer til spor med ballast så tag et kig på prisen! Den er ikke uvæsentlig. Det kan jo være, at du fandt ud af at du vil starte uden ballast med det samme.
1993matias skrev: 29 okt 2018, 16:20 Hvorledes er Rocolines pris-kvalitet-forhold sammenlignet med Märklin? Kunne man overveje andre fabrikanter (nu tænker jeg udelukkende spor, ikke materiel, og til en ny samling, uagtet at jeg allerede har noget).
Jeg synes kvaliteten er den samme. Det er begge gode spor. Nu ved jeg ikke hvor gammelt dit Rocoline er, men det er formentlig et godt udgangspunkt. Min anke mod Rocoline med ballast: Du skal klippe i ballasten for at få sporskifterne til at passe. Det er et komplet turn off hos mig. Derfor hoppede jeg på Trix C-sporet.

Du vil sikkert også støde på Tillig spor, og du vil sikkert få at vide at det er "state-of-the-art", "alle profferne bruger det", "det er brune skinner" osv. Bevares, Tillig er et pænt spor, sporskifterne er flotte, men jeg synes det er flimsy at arbejde med. Smag og behag. Det er korrekt at skinnerne er semi-brune, men jeg forstår ikke argumentet med, at du så slipper for at male dem. Det ser stadig meget bedre ud, hvis de får en gang rustfarve.

Med hensyn til Rocoline, har jeg kun arbejdet med versionen uden ballast, og det er klippestabilt. De gange jeg har arbejdet med det, har jeg nydt at flexskinnen holder sin form når den er bøjet. Det gør det 100 gange nemmere at styre. Derudover er sporskifterne ekstremt stabile.

Ved bygning af faste anlæg er jeg mest til Rocoline (uden ballast). Det ligger et godt sted mellem realisme og funktion.

Men det varer måske ikke ved, for du har også PIKO sporet som, på mange måder, også er et lækkert spor. Det har prisen med sig (sporskifte 130 kr.). Flexskinnen er i den flimsy ende, på samme måde som Tillig, men det kan tæmmes. Hos PIKO får du meget for pengene, og udseendet er fint. Bemærk at PIKO er code 100, så skinnerne er en anelse højere end Rocos code 83. Den slags deler også vandene, så tag og sammenlign dem inden du lægger dig fast. PIKO sporet har sidste år fået en opgradering, så kvaliteten af sporskifterne er forbedret markant. Derfor er jeg også begyndt at kigge på det.
1993matias skrev: 29 okt 2018, 16:20Variationen i sporgeometrien er også mere begrænset hos Märklin end hos andre, har jeg læst mig frem til. Jer, der bygger Märklin, oplever I begrænsninger i forhold til disse begrænsninger?
Det er meget individuelt om du ser det som en begrænsning. Ja, udvalget er mindre ved Märklins spor end ved andre. Spørgsmålet er om det betyder noget for dig. Märklin har også en flexskinne i K-spor-programmet, så det er muligt at bygge anlæg på samme måde som 2-skinne-folket, men det ville ikke være fair vejledning, hvis jeg ikke bad dig kigge på prisen for sporet. Der er en prisforskel, som man skal tage med i sine overvejelser.

C-skinnen (den med ballast) har ingen flexskinne, den har faste radier, og du kan her godt kombinere dem til noget fornuftigt. Det bliver dog aldrig det samme som med flexskinnen. Om det betyder noget, ved du kun selv. På en "byg-på-gulvet-og-pak-væk-før-aftensmad"-bane vil jeg mene, at C-skinnen (Trix eller Märklin) tilbyder rigeligt med variation. Det er ikke på stuegulvet, at du bygger førstepræmie-banen alligevel.
1993matias skrev: 29 okt 2018, 16:20 Materielmæssigt ønsker jeg at samle nordeuropæisk med fokus på Danmark. Er der nogen forskel på materieludbud i AC og DC? Er der noget, der bliver udsolgt først? Jeg antager, at H0 altid vil have det største udbud.
De danske modeller kommer ofte i små oplag, så det er om at slå til når de er der.
1993matias skrev: 29 okt 2018, 16:20 For at opsummere: Jeg står med et ben i begge lejre, spor og materiel (som på længere sigt ikke vil indgå i samlingen) fra Roco og et nyt lokomotiv fra Märklin. Hvad skal jeg vælge?
Du skal vælge det, som du helst vil.

Én ting vil jeg dog sige: Jeg synes det sociale er vigtigt. Det skal vægte tungt i din beslutning. Hvis du har nogle venner der kører tog, så skal du overveje at vælge det samme system som dem. Alene fordi det giver jer mulighed for at dele hobbyen og lade jeres modeller komme på besøg på hinandens anlæg. Jeg synes det er meget vigtigt.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Ny start - hvad skal jeg vælge?

Indlæg af Søren »

ptmadsen skrev: 29 okt 2018, 19:54 Om den ene fabrikants Digitale system er bedre som den andens :lol: er nok en smags sag. Jeg tror dog på at Roco er fuldt på højde med Maerklin. Kan kun anbefale at prøve dem begge og gøre op med dig selv om dine fingre og ikke mindst dit hoved passer til den tankegang der ligger bag de valg, software udviklerne af systemerne har valgt.
...og ikke mindst huske på, at skinnesystemet, alene, INGEN betydning bør have for valget af det digitale system. Alle digitalsystemer kan klare alle skinnesystemer, uanfægtet navnet på kassen. I sidste ende leverer digitalsystemet jo blot strøm i metalstænger (eller knopper) 😉

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

1993matias
Trafikelev
Indlæg: 4
Tilmeldt: 29 okt 2018, 14:17
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hinsidan i Helsingborg

Re: Ny start - hvad skal jeg vælge?

Indlæg af 1993matias »

Tak for endnu et svar fra jer begge :) Det med fleksibilitet i forhold til at vælge spor lyder positivt. Det får mig til at rykke lidt væk fra Märklin :arrow: jeg tænker vist også rimeligt langsigtte (20+ år)

MEN! Jeg har kigget lidt på modelbaneklubber i nærheden, for hvis jeg en dag vil ud og køre "på de lange skinner", kan klubbens standard jo være det, der vipper mig den ene eller den anden vej. Jeg bor i Helsingborg, men der er ikke langt til Fredensborg
Findes der noget tilsvarende DMJU i Sverige? Jeg synes ikke at kunne finde noget.
Vh Matias
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Ny start - hvad skal jeg vælge?

Indlæg af Søren »

Jeg mener der findes noget. Selvfølgelig kan jeg ikke huske navnet, men jeg synes at have hørt at DMJU folkene snakker med andre skandinaviske foreninger.

I øvrigt, long shot I know, hvis du gider køre lidt langt, så er Sveriges største modeljernbaneudstilling i Stockholm i kommende weekend. http://www.mjhobbymassan.se/.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

1993matias
Trafikelev
Indlæg: 4
Tilmeldt: 29 okt 2018, 14:17
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hinsidan i Helsingborg

Re: Ny start - hvad skal jeg vælge?

Indlæg af 1993matias »

Tak for hjælpen.

Jeg har et tillægsspørgsmål. Jeg har noget gammelt Roco LokMaus2 liggende, kan det bruges til nyindkøbte lokomotiver? LokMaus2 fungerer vel fint frem til en eventuel opgradering melder sig på et tidspunkt?
Vh Matias
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Ny start - hvad skal jeg vælge?

Indlæg af Søren »

Det bør den kunne, hvis du også har den tilhørende central (boks du slutter til sporet). Dit lok skal kunne tale DCC, men det gør de fleste.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar