Hændelser med CS 3, ver 1.3.3

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Hændelser med CS 3, ver 1.3.3

Indlæg af ErikL »

Hejsa

Har brugt TC i et par år, nu skal man aldrig være 100% sikker men jeg er selv af den overbevisning at TC bruger den metode at der er en route til toget hvor der er reserveret dele eller hele routen. Derved ved TC hvor man kommer fra og hvor man skal hen, når så der trigges i blokken ved TC at nu er den første del i køreretning i næste blok.

Hvis der nu sker en afbrydelse og toget derved er kommet en blok videre uden at TC var aktiv tror TC at man er i en anden blok end hvad faktisk er tilfældet.

Så stopper man trækker ikonet for toget en blok frem, starter igen og alt er OK.

Hvis der er Railcom kan den muligvis hjælpe med at fortælle retur at der er noget galt. Har haft railcom på enkelte tilbagemeldinger men det gav ingen mening for mig i TC. Men min ECOS kunne se togets navn på den indbyggede skinneplan ud fra DCC adressen.

I "normal" drift har TC et indre map, det kan i øvrigt gemmes så man kan starte op hvor man stoppede.

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Hændelser med CS 3, ver 1.3.3

Indlæg af Søren »

Så vidt jeg er orienteret, dog uden at "vide en pind", så gør TC flere ting for at bevare sit overblik:

1. Når en blok bliver besat vil TC kigge i tilstødende blokke og lede efter et passende tog til at besætte blokken. Hvis den finder et tog, så flytter TC toget til den ny blok.
2. En tilstødende blok er en blok der er fysisk forbundet til den nye blok med en rute. Så ruter spiller en vigtig rolle i beregningen, som Erik også er inde på.
3. Hvis der er flere mulige tog, så vil TC forsøge at bestemme det mest sandsynlige tog. Dette gør den ved at tage hastigheden og retningen med i sin vurdering.
4. Viden om besatmelding på de forskellige blokke spiller altid en rolle. Dvs. hvis en besat melder i blok A bliver fri, samtidig med at blok B bliver optaget, så kan TC antage at et tog flytter sig fra A til B. Fordi den vidste, hvilket tog der var i blok A, så kan den antage, at det nok er det samme tog, der ankommer i blok B.

Det vil teoretisk set også betyde, at hvis du sætter et tog til manuel kontrol, så burde du kunne flytte det rundt, og på baggrund ovenstående regler kan TC beregne placeringen af det manuelle tog. Den har i hvert fald informationen til rådighed. Hvordan den forholder sig, hvis man ikke sætter toget til manuel og blot flytter det med sin håndkontrol. Det kan jeg godt være i tvivl om.

Ovenstående går for det meste godt, men det er ikke en definitiv fejlfri løsning. Hvad end man vil det eller ej, så kræver det et kendt udgangspunkt. Hvilket var hele meningen med mit første indlæg: Brugeren skal fortælle TC hvor togene starter.

Den kan ikke selv beregne det udgangspunkt selv. Det eneste der gør det muligt, er en besatmelder som kan levere informationen. Det kan kun løsninger som Railcom.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: Hændelser med CS 3, ver 1.3.3

Indlæg af Mogens »

Jeg takker for alle indlæg og det gode konstruktive svar jeg har fået, men syntes det er udfordrende at mange efterfølgende indlæg ikke relaterer sig til min opgaveformulering.
Tak til alle.
Mogens

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: Hændelser med CS 3, ver 1.3.3

Indlæg af Mogens »

Så har Märklin svaret, jeg gengiver svaret her på Tysk.

Bei der Unterscheidung von nur 2 Loks könnte man hingehen und die Ereignisse über Reedkontakte in unterschiedlicher Einbaulage auslösen. Der eine Reedkontakt ist dann längs eingebaut, während der zweite Reedkontakt quer im Gleis montiert ist. Entsprechend unterschiedlich werden dann auch die Auslösemagneten an den Loks montiert. Sollen noch mehr Loks unterschieden werden, gibt es aktuell zum Beispiel entsprechende PC-Programme (z.B. Digipet), die hier weiterhelfen können.


og herefter har jeg lavet flg. oversættelse.

I sondringen af kun 2 lokomotiver kan det lade sig gøre, at udløse begivenhederne via reed-kontakter i forskellige monteringspositioner. Den ene reedkontakt installeres derefter i længderetningen, mens den anden reedkontakt er monteret på tværs af sporet. I overensstemmelse hermed bliver udløsermagneter monteret på lokomotiverne. Hvis der så skal skelnes mellem yderligere lokomotiver, findes der for tiden egnede PC-programmer (f.eks. Digipet), som kan hjælpe videre.

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Hændelser med CS 3, ver 1.3.3

Indlæg af Søren »

Ja, det er selvfølgelig en mulighed, men som der også nævnes, så er det kun 2 lokomotiver. Jeg kender til eksempler, hvor man har brugt det til at skelne mellem gods- og passagertog.

Personligt er jeg ikke til reed-kontakter og magneter under loks og vogne. Det er en meget statisk løsning, og du kan ikke bare sætte kammeratens lok på banen uden modificering.

Jeg hælder stadig til mit oprindelige svar: Det er ikke muligt. Set ud fra den betragtning, at muligt ville betyde ethvert lok, til enhver tid. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: Hændelser med CS 3, ver 1.3.3

Indlæg af Mogens »

Dybest set er jeg også af samme mening, det giver jo ikke jo ikke nogen fidus at skulle bøvle med magneter osv når man således ikke opnår noget rigtigt.

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

Besvar