Skift fra C2 ---> C3+

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Skift fra C2 ---> C3+

Indlæg af bygger01 »

Så har vi haft en CS3 i nogle måneder ......

Vi købte CS3 for at være med på beatet.

Solgte vores tro CS2 med en meromkostning på ca. 3000,- kr

Hvad er ændret for os:

Skiftet er som at gå fra Windows 7 -----> W10 ( hvilket jeg har undgået indtil videre )
En tyk finger er for tyk, så nu er det bedst med en mus, så vi mangler vores grå pind.
En temmelig flot uoverskuelig skærm med alt for mange indgreb, for det at komme fra sporplaner til et lokomotiv ( som ikke er i de to yderste søjler )
Vi har ca. 35 lokomotiver, og der er for mange tryk for at komme til et bestemt loko. ( Iphone & Ipad har meget bedre visninger med et større billeder ).
Et væsentligt bedre billede med sporplanerne og særlig med de for to forskellige krydsspor ( K skinner ).
Automatisk opdatering
+ mere,som jeg ikke lige nu kan komme på, men den arbejder hurtigere !



Mulige løsninger for os:

Måske skal vi vænne os til at have flere Ipad'er i gang ( der er 3 på adressen ) til styring af lokomotiverne.
Eller måske skal vi lave et par større sporplaner og så undgå alle skift mellem de forskellige delplaner


Men lige nu ønsker vi os tilbage .............

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Skift fra C2 ---> C3+

Indlæg af Søren »

Al begyndelse er svær. Det er en radikal ændring af brugergrænsefladen, så det er naturligt at I ikke føler jer hjemme. Det skal dog nok komme, især hvis I accepterer at der er en indlæringskurve. Den føles størst når man kommer fra et andet system.

Først og fremmest prøv at lade være med at fokusere på peg og klik til alting. Prøv i stedet at finde dine loks ved hjælp af de omfattende filtreringsmuligheder. Du har mulighed for at filtrere og sortere i lokomotivlisten og dermed finde dit lok meget hurtigere end at bladre rundt. Du kan også bruge søgefunktionen og indtaste dele af lokets navn.

For store sporplaner er sjældent et hit. En afbalanceret opdeling af ens anlæg i mindre logisk sammenhængende dele er ofte bedst. Måske jeres opdeling kræver lidt justering. Husk at du kan hurtigt skifte mellem planerne ved at vælge sporplansknappen og så vælge sporplanen fra listen. Det er ofte nemmere og hurtigere end at bladre efter den på sporplanssiden. Ét klik og planen er centreret.

Det er min erfaring at små overskuelige delplaner giver det bedste resultat.

Du har sat en mus til og det er godt. Du kan evt. prøve med en af de der smartphone penne man kan købe. Det kan være det hjælper dig, hvis du synes det er for besværligt med fingeren. Musen er dog det mest præcise, så her er du allerede godt hjulpet. Opbygning sf sporplaner bliver dog aldrig nemt med fingeren, her er musen virkelig en god ting.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Skift fra C2 ---> C3+

Indlæg af bygger01 »

Sådan en pen er ikke på lager, men nu er der brugt 2 x 4,76 dkr til to forskellige udgaver fra Kina.

Det med lokomotiverne finder børnebørnene og jeg lettest på et Apple produkt, hvor der er et godt billede / læselig skrift / og selv adressen er kommet med.

Også sporplanerne kan vi bedre lide, og det er derfor jeg overvejer at lave en sporplan for hver station i stedet for en vest & øst udgave og evt. en for sporskifterne på en skyggebanegård oppe i et hjørne.

Det er ikke prøvet endnu, og her vil jeg spørge panelet, om man kan have det samme sporskifte på to sporplaner ?

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Skift fra C2 ---> C3+

Indlæg af Søren »

bygger01 skrev: 19 nov 2018, 10:20Det er ikke prøvet endnu, og her vil jeg spørge panelet, om man kan have det samme sporskifte på to sporplaner?
Det kan du godt, men vær opmærksom på at din CS3 kender til forløbet af sporet. Den ved at sporskiftet sidder i forbindelse med andre spor på en anden sporplan. Derfor kan det sporskifte (hvilket er ret logisk) kun have de forbindelser det allerede har.

Hvis du inkluderer det på en anden sporplan, så vil CS3 automatisk oprette links sporplanerne imellem. Se eksempel nedenfor.
cs3_flere_sporskifter.png
Hvad er det præcist du ønsker at opnå ved at tilføje det samme sporskifte til to forskellige sporplaner?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Skift fra C2 ---> C3+

Indlæg af bygger01 »

Genvej til en anden sporplan, har vi fået med på enkelte steder fra CS2, og her har jeg set en fordel.

Men hvis jeg skal være ærlig, har jeg ikke fundet ud af, hvordan "de cirkler med et tal" skal oprettes, for det kunne naturligvis også være en mulighed, når man skal hoppe mellem sporplaner, der er i forbindelse med hinanden .......

Så spørger du:

Hvad er det præcist du ønsker at opnå ved at tilføje det samme sporskifte til to forskellige sporplaner?

Det er, hvis jeg vil prøve at lave en stor sporplan for en station, så kunne jeg tegne videre på den vest're del og inkludere den østlige, og så lave en stor ( til padden for at prøve det, men jeg føler lige nu, at den største fordel med en Apple produkt er ved lokomotiverne ), og så alligevel beholde den den østlige del uden at skulle slette den. Så have det samme sporskifte i to planer, og det er derfor jeg spørger om det er muligt ( altså lidt dovenskab ! ).

Med alt det skriveri, kan du sikkert gætte, at den ny CS3 kun bliver brugt til sporplaner & styring af lokomotiver, medens ALT det andet er udeladt i vores verden ( for de to skyggebanegårde og blokkene blive styret analog ). Man kunne også sige Over Kill .............

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Skift fra C2 ---> C3+

Indlæg af Søren »

bygger01 skrev: 19 nov 2018, 13:30 Men hvis jeg skal være ærlig, har jeg ikke fundet ud af, hvordan "de cirkler med et tal" skal oprettes, for det kunne naturligvis også være en mulighed, når man skal hoppe mellem sporplaner, der er i forbindelse med hinanden .......
De bliver oprettet automatisk når du inkluderer sporskiftet på to forskellige planer. Du skal ikke manuelt oprette dem - og du kan ikke vælge dem fra.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Skift fra C2 ---> C3+

Indlæg af bygger01 »

Så forstår jeg bedre vores cirkel med et 6 tal, da vi bruger den adresse til to afkobler langt fra hinanden.

Jeg må heller finde ud af, hvordan den kan brydes op, så vores 6 tal forsvinder !

Men hva' med, at jeg laver et sporskifte eller en anden magnetartikel uden forbindelse til noget i hver ende af en sporplan, og det kan så bruges som en genvej til næste sporplan.

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Skift fra C2 ---> C3+

Indlæg af Søren »

Du opretter blot et link. Når du tilføjer sporelementer til sporplanen har du mulighed for at tilføje et link. Så ingen grund til at være kreativ med workarounds.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Skift fra C2 ---> C3+

Indlæg af bygger01 »

Kan du røbe, hvor jeg finder "det" link

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Skift fra C2 ---> C3+

Indlæg af Søren »

Det ligger bare i menuen med sporelementer. Det hedder "Henvisning til plade".
cs3_sporplan_tilfoej_link.png
Når du vælger menupunktet vælger du den sporplan du ønsker at linke til. Herefter bliver linket placeret på aktuelle sporplan. Du kan trække en skinne hen til linket, så et spor kan ende i et link. Du kan også bare lade linket stå for sig selv som en knap.

Her har jeg trukket et spor ud til mit link:
cs3_sporplan_tilfoej_link_b.png

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar