CS3 eller CS3Plus eller ingenting?

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
Cman01
Stationsforstander
Indlæg: 50
Tilmeldt: 28 nov 2018, 22:33
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Märklin C

CS3 eller CS3Plus eller ingenting?

Indlæg af Cman01 »

En stor fornøjelse at være her. Jeg er ved at opbygge en ny Märklin bane-C-skinner (alt digitalt) til ca. 20 tog og med et layout af ca. 40 sporskifte, ca. 40 signaler, kontaktskinner mv. Hertil har jeg bl.a. en CS2 med internetopkobling, en mobil, trafo og booster samt 3 stk 60880 og 2 stk til 60830 til afkobling, drejeskive og kran. Generelt er de digitale elementer fra omkring 2010, dog enkelte nye fra i år. Vil det være formålstjenligt eksempelvis at supplere med CS3(+)? Hvis anbefalet, hvad skal jeg tilkøbe af trafo, booster, S88 LINK? Skal jeg bare fortsætte med K83 af den ældre type? Jeg har ikke til hensigt at ændre banen væsentligt over tid, når den først er etableret om et par måneder. På forhånd tak.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS3 eller CS3Plus eller ingenting?

Indlæg af Søren »

Jeg vil sige det sådan her: Når du allerede har en CS2 og hvis der ikke er noget i CS3 som du meget gerne vil have, så er der pt. ikke en tvingende grund til at opgradere.

Havde du spurgt om du skulle vælge en CS3 eller en CS2, så havde svaret været: Køb en CS3.

Det du skal holde øje med er om der kommer funktioner i CS3 som du synes er spændende, og der skal du opgradere. Hvis du allerede nu er der, så er det jo bare at komme afsted, men er du lidt i tvivl, så bliv hængende.

Det der taler imod er at du aldrig vil få mere for din brugte CS2 end du kan nu. Værdien falder drastisk og har du planer om at sælge den, skal du have det med i dine overvejelser.

CS3 har pt. lidt flere funktioner til automatik end CS2, derudover er den meget hurtigere til at udføre beregninger og det er virkelig rart. På sigt kommer der endnu flere funktioner og kløften mellem de to vil gradvist blive større.

F.eks. giver CS3 lige nu alt det mobil og tablet styring du orker, gratis, uden brug af apps og andet. Det gør CS2 ikke.

Så hold øje med hvad der sker, og vurdér løbende. Det er mange penge at lægge ud, så det ville ikke være fair at skrive "Ja, selvfølgelig skal du da bare opgradere".

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS3 eller CS3Plus eller ingenting?

Indlæg af Søren »

I øvrigt du kan sagtens fortsætte med k83 af den gamle type. Men lad være med at købe flere af dem. M83 er fremtiden og med mfx support er den supernem at betjene. Den kan desuden styre lys og effekter, hvilket blot giver dig mere for dine penge.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Cman01
Stationsforstander
Indlæg: 50
Tilmeldt: 28 nov 2018, 22:33
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: CS3 eller CS3Plus eller ingenting?

Indlæg af Cman01 »

Tak for tippet, Søren. Jeg havde nu ikke tænkt mig at afvikle CS2'eren, men bruge den som slave til CS3 eller CS3+. Nu ved jeg bare ikke, om det i mit tilfælde vil være brugbart og gavnligt at have to CS'er stående. Jeg har jo ikke prøvet det. Hvis det er, vil jeg springe på; ellers ikke.
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: CS3 eller CS3Plus eller ingenting?

Indlæg af bygger01 »

Med min erfaring vil jeg blive hjem hos en CS2, og så finde venner med en CS3 og se om der glæde for den .......

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Cman01
Stationsforstander
Indlæg: 50
Tilmeldt: 28 nov 2018, 22:33
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: CS3 eller CS3Plus eller ingenting?

Indlæg af Cman01 »

+
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS3 eller CS3Plus eller ingenting?

Indlæg af Søren »

Helt klart, så skal du prøve den af før du beslutter dig. Jeg tænker at det på et tidspunkt bliver gavnligt at investere, men når du har i forvejen, så er det noget du - på nuværende tidspunkt - godt kan overveje at vente med. Det er i sidste ende kun noget du selv kan afgøre.

Det er lidt som at købe en ny smartphone, hvis det bare giver "mere af det samme", så er det måske ikke lige nu. Hvis der er en fed feature du gerne vil have, så er det helt klart en opgradering værd.

Andre gange er det jo også fedt at købe nyt udstyr "bare fordi". :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar