Märklin Digital: Opsætning af Märklin 763xx signaler med Central Station 2

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Cman01
Stationsforstander
Indlæg: 50
Tilmeldt: 28 nov 2018, 22:33
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Märklin Digital: Opsætning af Märklin 763xx signaler med Central Station 2

Indlæg af Cman01 »

Hej Klaus, Jeg var bare af opfattelsen, at når et signal var opstillet under ex adresse 153 fra CS2, så ville det være naturligt at kunne anvende det under samme adresse. Det skete ikke. Mobilen viste adresse 1, og efterfølgende viste CS2 også 1. Det var ikke tilfældet tidligere, hvor jeg søgte efter signaladressen. Jeg havde trods alt ved indkodning anvendt adresse 153, men her lå den altså ikke, før jeg satte den direkte i CS2 på opfordring fra Søren.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin Digital: Opsætning af Märklin 763xx signaler med Central Station 2

Indlæg af Søren »

Ideen er at du trækker to tykke kabler (1,5 kvadrat) rundt under dit anlæg = signalbussen. Evt. følge farvekoderne for signalbussen (lilla og hvid). Du beslutter så at lilla repræsenterer B (banestrøm, rød) og hvid repræsenter 0 (fælles retur). Herefter forsyner du udelukkende dine signaler med strøm fra denne bus.

Du skal herefter aldrig forbinde dit signal til dit spor, da det formentlig er årsagen til problemerne. Det har jeg set så mange gange før med de gamle 763xx signaler.

En direkte forbindelse tilbage til CS2 og væk er problemet.

Prøv det evt på forsøgsbasis inden du ruller flere meter kabler ud.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Cman01
Stationsforstander
Indlæg: 50
Tilmeldt: 28 nov 2018, 22:33
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Märklin Digital: Opsætning af Märklin 763xx signaler med Central Station 2

Indlæg af Cman01 »

Hej Søren, Tak for dine informationer. At rulle bussen ud, er vel ligesom at anvende en IHC net installation. Det vil jeg så forsøge, selv om det bliver lidt mere besværligt. Vil en CS3 Plus evt. kunne løse problemet, eller er det samme problematik?

Mht. keyboard findes der en metode til at afsløre 763xx adresser, hvis du ikke har noteret den valgte adresse fra den oprindelige programmering?

Mange tak for dit engagement. Der vil nok gå et par dage eller lidt mere , inden alle signaler er tilsluttet.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin Digital: Opsætning af Märklin 763xx signaler med Central Station 2

Indlæg af Søren »

Hejsa

Du kan se adressen under opsætningen for signalet i din CS2.

Signalet antager adressen ud fra den knap du trykker på, når du først opsætter signalet. Så det er lidt ligemeget hvilken adresse signalet har. Vil du give signalet en anden adresse, så sætter du det blot op på ny.

Jeg kan ikke garantere at en CS3 vil løse problemet, da problemet umiddelbart ligger hos signalerne.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Nicolai
Trafikelev
Indlæg: 7
Tilmeldt: 02 sep 2019, 16:29
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Ringsted

Re: Märklin Digital: Opsætning af Märklin 763xx signaler med Central Station 2

Indlæg af Nicolai »

Cman01 skrev: 18 dec 2018, 13:58 Mine gamle (og nye) 763xx signaler (fra omkring 2010, rød kabel V. 2.0) driver mig til vanvid. Når jeg anvender programmeringsguidlines som beskrevet, ser det fornuftigt ud (anvender Proff, Ein. alt). Men når jeg fjerner pianotråden efter programmering og anvender skinnekredsen, vil signalet ikke ændre lys ved instruks fra CS2. Signalet fryser simpelhen..Jeg har jo tidligere haft problemer med mine sporskifte, men de virker med ændringe i polariteten. Hvad sker der?
hej

har lige læst lidt med her da jeg også har nogle stykker af de her signaler, købt lang tid før jeg skulle bruge dem :)

ville bare høre om du har fået dem til og virke ?

vh Nicolai
Cman01
Stationsforstander
Indlæg: 50
Tilmeldt: 28 nov 2018, 22:33
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Märklin Digital: Opsætning af Märklin 763xx signaler med Central Station 2

Indlæg af Cman01 »

Hej Nicolai, Alle signaler virker nu, men det krævede flere forsøg at få signalerne til at fungere korrekt, også selv om vejledningen blev fulgt til punkt og prikke. Lige nu kæmper jeg med drejeskiven og den tilhørende dekoder 7687. Det er bare håbløst, både i manglende vejledning og tilsyneladende fejl i dekodersystemet.
Mvh. Niels
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin Digital: Opsætning af Märklin 763xx signaler med Central Station 2

Indlæg af Søren »

Cman01 skrev: 16 sep 2019, 17:49Det er bare håbløst, både i manglende vejledning og tilsyneladende fejl i dekodersystemet
Den dekoder er heller ikke særlig god. Den lider under diverse problemer.

Min anbefaling er at købe en Littfinski drejeskivedekoder og komme videre.

https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki ... =de:tt-dec

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

morten2665
Stationsbetjent
Indlæg: 27
Tilmeldt: 30 maj 2017, 19:50
Digital: Ja

Re: Märklin Digital: Opsætning af Märklin 763xx signaler med Central Station 2

Indlæg af morten2665 »

Var løsningen separat strømforsyning udenom skinnerne ?

Har også prøvet det - men signalerne virker kun periodisk !
morten2665
Stationsbetjent
Indlæg: 27
Tilmeldt: 30 maj 2017, 19:50
Digital: Ja

Re: Märklin Digital: Opsætning af Märklin 763xx signaler med Central Station 2

Indlæg af morten2665 »

Skal lige sige at signalerne ALTID virker med en MS2 - problemerne er der kun ved anvendelse af CS3.
Cman01
Stationsforstander
Indlæg: 50
Tilmeldt: 28 nov 2018, 22:33
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Märklin Digital: Opsætning af Märklin 763xx signaler med Central Station 2

Indlæg af Cman01 »

Hej Søren, Din vejledning i opsætning af de ældre 763xx er meget nyttig. Men kan et forsignal på en hovedmast guides af 2 forskellige hovedsignaler? Jeg tænker på eksemplet, hvor et hovedspor splitter op i to spor. Ved sporskiftet er der opstillet et ældre 76397. Hvordan kan man sikre, at de to efterfølgende bloksignaler 76391 (på hvert sit spor) illustreres korrekt på hovedsignalets forsignal? Dvs. at ved ligeudkørsel (76397 grøn) vil signalvisningen af det efterfølgende 76391 (grøn/rød) vises på 76397 forsignalet, mens ved kørsel til “sidesporet” vil dettes signal 76391 (grøn/rød) vises på 76397 forsignalet med hovedsignalet visende grøn og gul. Er det muligt?
Besvar