S88 LINK og røde kontakter

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
½ 0
Stationsbetjent
Indlæg: 32
Tilmeldt: 22 mar 2017, 16:52
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

S88 LINK og røde kontakter

Indlæg af ½ 0 »

(oprindelig tråd: viewtopic.php?f=6&t=3049)

Hej i forum

Det er et imponerende godt forum du her driver Søren

Har læst med i denne tråd, og tænker i den forbindelse på om "LØSNING 2"
også kan bruges til andre enheder, F.eks

Min LINK (60883) fejler ofte under start, således at tilbagemeldingerne vises som RØDE,
altså ikke aktive. Ny indtastning af BUS længder, der står på 0 (nul) - kan hjælpe, men ofte må der en genstart af CS3 til. EVT. fra USB stik. ?

Er "LØSNING 2" en mulighed i dette tilfælde, eller er der en anden løsning. ?


MVH Ulle
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: S88 LINK og røde kontakter

Indlæg af Søren »

Hejsa Ulle (og tak) 🙂

(Jeg splittede lige tråden, så vi ikke får produktforvirring i den første tråd).

Umiddelbart nej. Først og fremmest findes ingen opdateringer til S88 LINK, så det vil i sig selv gøre, at den ikke virker.

De røde kontakter opstår når din CS3 af den ene, eller anden, grund ikke kan få fat på oplysningerne fra din S88 LINK. Det kan ske af flere årsager:

1. Antallet af moduler er forkert. Som du selv nævner, men du skriver at det hjælper at sætte antallet. Din formulering undrer mig. Det er kun nødvendigt at sætte antallet én gang. Altså, hvis du har f.eks. 5 moduler sat til din S88 LINK, så skal du én gang ind i indstillingerne og ændre antallet til 5. Herefter må antallet ikke ændre sig, hvis det gør det, så er der noget (eller nogen) som ændrer på det. Umiddelbart vil jeg mene nogen, da CS3 ikke kan indstille det selv. Antallet gemmes i CS3 og ikke i din S88 LINK.

2. Hvis der ikke er strøm på S88 LINK når CS3 starter op, så kan den ikke kommunikere med S88 LINK før strømmen kommer til.

3. Hvis der er knas med kablerne, kan status ikke læses korrekt. Især fladkabler til gamle S88 moduler er kendt for at generere fejl.

4. S88 LINK har en adresse og når du opretter en S88 kontakt i CS3 benytter du denne adresse (ved at vælge S88 LINK). Hvis du - af en eller anden grund - har skiftende S88 LINK moduler (du kan godt have flere) og ikke er opmærksom på adresserne - så kan det give forvirring da CS3 husker adressen og kun vil kommunikere med det modul du oprindelig valgte. Det vil også give en rød kontakt.

Humlen er: Røde kontakter = ingen forbindelse til S88 modulet.

Hvis du oplever sporadisk on/off af din S88 LINK, så er det mystisk. Men prøv evt. at beskrive hvad du oplever.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

½ 0
Stationsbetjent
Indlæg: 32
Tilmeldt: 22 mar 2017, 16:52
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: S88 LINK og røde kontakter

Indlæg af ½ 0 »

Hej igen

1 Antallet af S88 moduler = 0 ved start
CS3 fjerner antallet af moduler i de 3 busses, ved ny start (dog ikke altid)
Jeg ændrer ikke antallet, det gør CS3 -

2 Al strøm tændes på samme kontakt.
Strømforsyningen til LINK er skiftet og det er den rigtige (66360)

3 Jeg vil gennemgå de gamle flad kabler, hurtigst muligt (weekenden)

4 Jeg har kun en LINK på anlægget

Jeg prøver at beskrive hvad der sker:

Når der tændes for anlægget, sker det på en kontakt -
Opstarts billeder vises på CS3
Sidst i opstarten vises spor billede, og øverst i billedet kører en tynd rød streg,
der indlæser tilbagemeldingerne, de bliver aktive efterhånden som rød streg når højre side.
MEN, jævnligt standser den røde streg i venstre side, og indlæser ikke nogen tilbagemeldinger.
De er røde og ikke aktive. Det er her jeg ser at antallet af moduler = 0
Hvis antallet af moduler er rigtig (6 - 3 - 6) må der genstartes -
Stop CS3 og start igen, det plejer at hjælpe, ellers må back-up bruges.

Mvh Ulle
½ 0
Stationsbetjent
Indlæg: 32
Tilmeldt: 22 mar 2017, 16:52
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: S88 LINK og røde kontakter

Indlæg af ½ 0 »

Halløj igen

Må lige tilføje at jeg er ved at udskifte alle S88 bokse til de nye (60881)
fordi de er 12V, i øvrigt har jeg før skrevet om tilbagemeldinger.
Det var om de gamle S88 (60880) kunne tåle 12V, og det skulle de kunne tåle, men
Det gav et flimrende billede af tilbagemeldingerne på skærmen, derfor er de sat til 5V
på mit anlæg.

MVH Ulle
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: S88 LINK og røde kontakter

Indlæg af Søren »

Hejsa

For at kunne danne mig et indtryk af en evt. problemstilling kommer her lidt spørgsmål, som måske kan virke søgte og åbenlyse, men det er min erfaring at det er nødvendigt at stille dem. Så intet ondt ment med dem. 🙂

Er din CS3 helt opdateret? Den bør ikke selv ændre på antallet af S88 LINK moduler. Jeg kan ikke helt se, hvordan det kan ske, eftersom det bare er en indstilling.

Hvordan bliver din CS3 lukket ned? Vælger du "Lukke ned" under system menuen? Jeg har oplevet folk der "bare slukker" for strømmen, bemærk her, at så kan du ikke være sikker på at alt bliver gemt.

Simpel test: Sæt antal moduler til det ønskede. Sluk CS3'eren (ved at vælge Lukke ned). Tænd igen, kig om antallet stadig er det samme. Det bør det være. Hver gang. Hvis det ikke er, så prøv om du kan spotte et mønster. Er der noget bestemt du gør, når det forvsinder. Det kan være en hjælp til at finde årsagen til problemet.

Check også om du har flere S88 LINK moduler registreret i din CS3. Der vil være en liste under "Link S88" menupunktet. Slet dem du ikke benytter. Hvis du kun har én, så er det den der skal være i listen. Du kan evt. navngive den med et sigende navn.

Hvis du vælger at navngive den, så prøv at lægge mærke til om navnet har ændret sig, når du senere opdager at antal moduler er sat til 0. Hvis det er tilfældet, så kan det være en indikator på at din S88 LINK har identificeret sig på ny. Det burde den ikke gøre, men det er værd at holde øje med, da det kan være en forklaring.

Alle Märklins tilbagemeldingsmoduler 6088 og 60880 kan tåle 12 volt. Der findes billigere kloner på markedet som ikke tåler 12 volt. Hvis du ikke har nogle af dem, så kan du roligt benytte 12 volt. Hvis du har andre S88 moduler end Märklins, så skal du sikre dig med producenten at de tåler 12 volt. Mange gør, enkelte gør ikke.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

½ 0
Stationsbetjent
Indlæg: 32
Tilmeldt: 22 mar 2017, 16:52
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: S88 LINK og røde kontakter

Indlæg af ½ 0 »

Hej

Så er jeg på banen igen, for at give svar på de spørgsmål der er stillet 27 dec.

Er din CS3 helt opdateret? Den bør ikke selv ændre på antallet af S88 LINK moduler. Jeg kan ikke helt se, hvordan det kan ske, eftersom det bare er en indstilling.

Ja, den er fuldt opdateret -


Hvordan bliver din CS3 lukket ned? Vælger du "Lukke ned" under system menuen? Jeg har oplevet folk der "bare slukker" for strømmen, bemærk her, at så kan du ikke være sikker på at alt bliver gemt.

Altid "lukke ned" under system menuen. Ofte må det gøres flere gange før CS3 lukker, som regel hvis jeg ikke har "gemt" først.


Simpel test: Sæt antal moduler til det ønskede. Sluk CS3'eren (ved at vælge Lukke ned). Tænd igen, kig om antallet stadig er det samme. Det bør det være. Hver gang. Hvis det ikke er, så prøv om du kan spotte et mønster. Er der noget bestemt du gør, når det forvsinder. Det kan være en hjælp til at finde årsagen til problemet.

Det vil jeg gøre de næste dage / uger så må vi se -


Check også om du har flere S88 LINK moduler registreret i din CS3. Der vil være en liste under "Link S88" menupunktet. Slet dem du ikke benytter. Hvis du kun har én, så er det den der skal være i listen. Du kan evt. navngive den med et sigende navn.

Jeg ser kun en LINK


Hvis du vælger at navngive den, så prøv at lægge mærke til om navnet har ændret sig, når du senere opdager at antal moduler er sat til 0. Hvis det er tilfældet, så kan det være en indikator på at din S88 LINK har identificeret sig på ny. Det burde den ikke gøre, men det er værd at holde øje med, da det kan være en forklaring.

Det er hermed gjort
cs3_screenshot_2018_12_30_09_31_42.png


Alle Märklins tilbagemeldingsmoduler 6088 og 60880 kan tåle 12 volt. Der findes billigere kloner på markedet som ikke tåler 12 volt. Hvis du ikke har nogle af dem, så kan du roligt benytte 12 volt. Hvis du har andre S88 moduler end Märklins, så skal du sikre dig med producenten at de tåler 12 volt. Mange gør, enkelte gør ikke.

Har kun Märklin tilbage meldings moduler, og som før nævnt er de "gamle" 60880 ved at blive udskiftet til nye 60881.


Fra tidligere i tråden
3. Hvis der er knas med kablerne, kan status ikke læses korrekt. Især fladkabler til gamle S88 moduler er kendt for at generere fejl.

Der er ingen synlige fejl på fladkablerne, ikke dermed sagt at de er fejlfri. Det vil jo vise sig efterhånden som de udskiftes.

MVH
Ulle
½ 0
Stationsbetjent
Indlæg: 32
Tilmeldt: 22 mar 2017, 16:52
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: S88 LINK og røde kontakter

Indlæg af ½ 0 »

Hej

Henover nytåret har jeg skiftet yderligere 2 tilbagemeldings moduler (60880) ud med de nyere (60881)
Udskiftningen foretages fordi jeg oplevede "flimmer" i tilbagemeldingerne, som før beskrevet.
Nu er der kun 3 "gamle" tilbagemeldings moduler (60880) tilbage på anlægget, og problemet med start af CS3 er ikke mere tilstede. CS3 starter fint og indlæser tilbagemeldingerne korrekt.
(kun afprøvet i 2 dage)

Flad kablerne bliver kasseret -
S88 (60880) kan et tilbagemeldings modul have en fejl ?

Godt nytår
Ulle
½ 0
Stationsbetjent
Indlæg: 32
Tilmeldt: 22 mar 2017, 16:52
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: S88 LINK og røde kontakter

Indlæg af ½ 0 »

Hej

Henover nytåret har jeg skiftet yderligere 2 tilbagemeldings moduler (60880) ud med de nyere (60881)
Udskiftningen foretages fordi jeg oplevede "flimmer" i tilbagemeldingerne, som før beskrevet.
Nu er der kun 3 "gamle" tilbagemeldings moduler (60880) tilbage på anlægget, og problemet med start af CS3 er ikke mere tilstede. CS3 starter fint og indlæser tilbagemeldingerne korrekt.
(kun afprøvet i 2 dage)

Flad kablerne bliver kasseret -
S88 (60880) kan et tilbagemeldings modul have en fejl ?

Godt nytår
Ulle
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: S88 LINK og røde kontakter

Indlæg af Søren »

½ 0 skrev: 03 jan 2019, 23:01S88 (60880) kan et tilbagemeldings modul have en fejl ?
Alt kan jo lade sig gøre, men problemet med flimmer i tilbagemeldingen ligger oftest i fladkablerne på de gamle moduler. Ikke fordi kablerne har synlige fejl, som du var inde på, men fordi de ikke er skærmede. De kan ikke klare særlig store afstande før problemerne begynder at opstå. Det er designet der er problematisk.

CS3 tjekker modulerne med jævne mellemrum, man kan dæmme op for flimmeret ved at øge den tid hvormed CS3 tjekker status på modulerne. Du betaler dog med den fleksibilitet det giver, at have et hurtigt tjek af status. Flimmeret vil dog formentlig aldrig gå helt væk før alle fladkabler er fortid.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

½ 0
Stationsbetjent
Indlæg: 32
Tilmeldt: 22 mar 2017, 16:52
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: S88 LINK og røde kontakter

Indlæg af ½ 0 »

Hej Søren

Tak for svar
Jeg havde på fornemmelsen at et fladkabel eller en S88 var defekt,
fordi CS3 ikke altid kunne indlæse tilbagemeldingerne.
Derfor begyndte jeg udskiftningen til nye S88, og det har hjulpet.
HERLIGT
Endnu engang tak for et dejligt forum.

Ulle
Besvar