Tilsutning af boostere ved 3-skinnedrift

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
ljm21
Trafikelev
Indlæg: 7
Tilmeldt: 17 apr 2017, 16:58
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Tilsutning af boostere ved 3-skinnedrift

Indlæg af ljm21 »

Hej

Jeg er i gang med opbygningen af et halvstort anlæg med Märklins c-skinner. Som en fremtidssikring, vil jeg forberede anlægget til indsættelse af en booster, ved at opdele i to separate strømkredse. I den forbindelse dukker der et par spørgsmålet op, som jeg tror at forums tilsammen alvidende orakler kan svare på :-)

Jeg bruger en z21start som digitalenhed og forestiller mig at en fremtidig booster kunne være Rocos 10805 - Z21® Booster light.
Til tilbagemelding bruger jeg Digikeijs DR4088. De er fordelt, så de ikke har tilslutning på tværs af strømkredse, så de kan bruge hver sin stel, hvis nødvendigt.

Adskillelse af strømkredse:
De to strømkredse skal naturligvis have adskilt midterlederen. Er det nødvendigt med en "rocker insulator" for at sikre at slæbeskoen ikke skaber forbindelse melle de to kredse eller kan boosterne godt håndtere det?

Fælles stel?
Kan det fungere med fælles stel i de to strømkredse? Hvis ja - fordele og ulemper?

På forhånd tak
Lars
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Tilsutning af boostere ved 3-skinnedrift

Indlæg af moppe »

Tilslutning af boostere på to og treskinnedrift er fuldstændigt det samme.

Ved toskinnedrift afbryder man begge skinner og lader toget lave “kortslutning” hen over afbrydelserne. Det sker der ikke noget ved.

Jeg ville gøre det samme ved treskinnedrift. Lave isolering på både yderskinner og midterleder.



Klaus
mugge66
Trafikelev
Indlæg: 16
Tilmeldt: 07 okt 2016, 07:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: C-skinne

Re: Tilsutning af boostere ved 3-skinnedrift

Indlæg af mugge66 »

Jeg bruger en litfinski db4 tror jeg den hedder booster til banen/lokomotiver. Og z21 strøm til noget tilbehør
ljm21
Trafikelev
Indlæg: 7
Tilmeldt: 17 apr 2017, 16:58
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Tilsutning af boostere ved 3-skinnedrift

Indlæg af ljm21 »

Tak for svar - det passer godt med mine tanker.
moppe skrev: 05 jan 2019, 20:46 Jeg ville gøre det samme ved treskinnedrift. Lave isolering på både yderskinner og midterleder.
og to seperate stel?
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Tilsutning af boostere ved 3-skinnedrift

Indlæg af moppe »

Jeps.


Klaus
Besvar