Hændelse i CS3 baseret på 2 kontaktspor

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
morten2665
Stationsbetjent
Indlæg: 27
Tilmeldt: 30 maj 2017, 19:50
Digital: Ja

Hændelse i CS3 baseret på 2 kontaktspor

Indlæg af morten2665 »

Jeg har 2 kontaktspor lige efter hinanden og på CS2 kunne jeg lave en retningsbestemt betingelse (ud fra hvilket kontaktspor der blev besat først).

Nu har jeg fået en CS3 men kan ikke finde ud af hvordan dette skal sættes op her. Nogen der kan hjælpe ?

På CS2 kunne de se således ud:
Vedhæftede filer
cs2_vest_mod_øst.png
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Hændelse i CS3 baseret på 2 kontaktspor

Indlæg af Søren »

På CS3 sætter du en hændelse op.

Den første kontakt er udløseren, den anden kontakt trækker du ind i hændelsesforløbet på den første plads. Du sætter dens betingelse til at vente.

Dette vil gøre at hændelsen vil blive udløst af kontakten, men kun fortsætte hvis den anden kontakt bliver aktiv.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

morten2665
Stationsbetjent
Indlæg: 27
Tilmeldt: 30 maj 2017, 19:50
Digital: Ja

Re: Hændelse i CS3 baseret på 2 kontaktspor

Indlæg af morten2665 »

Hej Søren

Jeg har en enkelt sporet strækning. Når toget kører mod højre skal de 2 kontaktspor (A+B) udløse at et signal bliver grøn. Her virker din løsning. A trigger event, venter betingelse på at B er ubesat (hvilket den er når køreretning er mod højre, idet A besættes først og derefter B) og sætter så signal længere fremme til grøn. Alt OK.

Når toget så kommer fra venstre, så skal der intet ske. B bliver besat først, herefter A. Så starter event og når toget har passeret, bliver B jo ledig og så sættes signalet til grøn, hvilket ikke skal ske ved denne køreretning.

Håber jeg har forklaret det så det kan forstås.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Hændelse i CS3 baseret på 2 kontaktspor

Indlæg af moppe »

Hej Morten

Bruger du "flanker" på CS3?

Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Hændelse i CS3 baseret på 2 kontaktspor

Indlæg af Søren »

Nåå ja. Måske kan du have held med at udføre endnu et tjek på udløserkontakten i hændelsen, så den ikke kan komme til tjekket for den anden kontakt hvis ikke første betingelse er opfyldt.

Ellers må jeg lige bygge en test og se hvad der evt kan gøres.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

morten2665
Stationsbetjent
Indlæg: 27
Tilmeldt: 30 maj 2017, 19:50
Digital: Ja

Re: Hændelse i CS3 baseret på 2 kontaktspor

Indlæg af morten2665 »

Hej Søren

Kan ikke lige gennemskue hvordan jeg skal lægge flere tjek ind i hændelsen.

Vil blive glad hvis du selv vil lave en test. På forhånd tak.

Tænker at en retningsbestemt hændelse vil være brugbar for mange.

Til Klaus (Moppe):

Ja, problemet er bare at jeg ikke umiddelbart kan sætte en "bedingung" op på "Auslöser" på CS3 som man kunne i CS2.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Hændelse i CS3 baseret på 2 kontaktspor

Indlæg af moppe »

Hej Morten

Det mener jeg altså at du kan. Når du har trukket kontakten ind som "auflöser", klikker du på den og kan lave indstilling

Søren har vist lidt af det her:
viewtopic.php?f=6&t=2016&p=11902#p11902 nederste billed i indlægget.


Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Hændelse i CS3 baseret på 2 kontaktspor

Indlæg af Søren »

Hejsa

Jeg har eksperimenteret lidt frem og tilbage. Nedenstående forudsætter at begge kontaktspor kan være besat af toget på samme tid. Det vil sige at toget først besætter K2, dernæst K1 (ja, det er omvendt rækkefølge af forløbet hændelsen). Det bevirker at en besættelse af K1 først, altid vil stoppe hændelsen, så længe K2 ikke er besat. Hvis K2 bliver besat først, så vil en besættelse af K1 aktivere hændelsen.

Den vil aldrig kunne gøre det omvendt. Bemærk at jeg har skiftet betingelsen fra "Vente" til "Fortsæt".
cs3_retningsbestemt_hændelse.png
Nu ved jeg ikke hvordan din tilbagemelding ude i sporet er bygget, men hvis du arbejder med et par længder spor (f.eks. 2 x 188) så burde du nemt kunne få ovenstående til at virke. Kontaktsporet kan være besat på samme tid, hvis f.eks. en vogn eller andet besætter K2, mens lokomotivet besætter K1. Kræver selvfølgelig AC-hjul på alle dine vogne.

Det vil ikke virke, hvis du benytter vippekontakter til slæbeskoen, men da disse er retningsbestemte i forvejen, så er det næppe tilfældet. Så brugte du jo blot den information.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

morten2665
Stationsbetjent
Indlæg: 27
Tilmeldt: 30 maj 2017, 19:50
Digital: Ja

Re: Hændelse i CS3 baseret på 2 kontaktspor

Indlæg af morten2665 »

Hej Søren

Som altid en hurtig løsning fra dig - tusind tak.

Det er testet og ser ud til at virke som ønsket .-)

mvh
Morten
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Hændelse i CS3 baseret på 2 kontaktspor

Indlæg af Søren »

Herligt! 👍🙂

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar