Märklins bremsemoduler (72442)

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
Cman01
Stationsforstander
Indlæg: 50
Tilmeldt: 28 nov 2018, 22:33
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Märklin C

Märklins bremsemoduler (72442)

Indlæg af Cman01 »

Jeg kører CS2 og Märklins C-skinner og har lige anskaffet mig 6 stk. bremsemoduler (72442), som jeg skal indbygge i en ny bane sammen med de digital signaler og sporskifte.
På Märklin's produktillustration vedr. 72442 skitseres det, at signalet kobles til AC max 16V. Vides det, hvorfor den brune/gule ledning ikke føres illustrativt direkte til skinnelegemet sammen med tilslutningen af den nævnte CS?
Jeg er også lidt overrasket over at opleve, at 72442 ikke alene kan gøre det i opstillingen af bremsemodul. I min optik kunne man ligeså godt have sammenbygget dele af k83 (eller andet materiel) med 72442, således at én boks svarer til én funktion - i det her tilfælde en bremsefunktion. Det er da underligt, at der skal anvendes mere end ét modul, når 72442 er bremsefunktionen, og mere materiel skal tilkøbes. k83 nævnes i illustrationen - kan eksempelvis CS3+ klare opgaven alene uden tilslutning af ekstra moduler - udover bremsemodulet naturligvis?
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklins bremsemoduler (72442)

Indlæg af Søren »

Bremsemodulet er et produkt af sin tid fra dengang hvor konceptet var "byggesten". Bremsemodulet skal have sit input et sted fra. Bremsemodulet er én byggesten, input-metoden er en anden byggesten.

Inputs kan være
- Signal
- m83 (arvtager for k83) (eller anden lignende dekoder)
- Analog kontrolpult

Du kan f.eks. sagtens have en m83 til at styre et bremsemodul og sætte et simpelt signal (f.eks. et af Märklins ældre signaler eller et Viessmann signal) til dit bremsemodul. Der er udgange for rød/grøn signaler på modulet.

Hvis du skal bruge bremsemodulet sammen med Märklins nye mfx-signaler så er det også en mulighed.

På tegningen over tilslutningen (går ud fra det er den med m83) får signalet 16 V AC fordi det er det signalet kræver. Signalet er ikke selv digitalt, men bliver fjernstyret via relæet af bremsemodulet. Signalet skal have strøm på en måde og det får den fra AC-forsyningen.

Signalet "piggy backer" blot på stillingen fra dekoderen, og er egentlig ikke relevant for betjeningen af bremsemodulet. Toget vil standse uanset om signalet er der eller ej.

Signalporten på selve bremsemodulet benyttes heller ikke, hvilket den kunne være blevet hvis løsningen havde været tænkt anderledes.
72442_signal.PNG

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Cman01
Stationsforstander
Indlæg: 50
Tilmeldt: 28 nov 2018, 22:33
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Märklins bremsemoduler (72442)

Indlæg af Cman01 »

Tak, Søren. Meget brugbart. Analoge kontrolpulter bruger jeg nu ikke, men jeg lider af, at mit Märklin udstyr er næsten 10 år gammelt og har ikke været anvendt før nu. Derfor er min løsning digitale signaler 76xxx koblet til bremsemodulerne på stationsområdet.
En anden udfordring, som ikke er af konceptuel karakter, men meget konkret: Jeg har en testbane med nogle kontaktspor (24x94). Når jeg sætter strøm til CS2, kan jeg ikke få kontaktsporene til at initiere kontaktsymbolet ved passage, når en slæbesko passerer kontaktsporet. Jeg har sikret, at S88 (60880) er nullet til skinnestykket, og også på memory-siden er tog/automatik valgt i højre side. Men intet sker. Jeg kan godt få måleindikation mellem kontaktspor og S88/CS2 (0 ohm), når kontaktsporet aktiveres manuelt af mig uden strøm til CS2, men det hjælper jo ikke, når toget så ikke kan køre på skinnelegemet. Hvad er årsagen til, at kontaktsporet ikke fungerer som programmeret ved tilkobling af kørestrøm til banen, ligsom det heller ikke ændrer lys ved passage af tog. Kun manuelt virker det.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklins bremsemoduler (72442)

Indlæg af Søren »

Ja, det er et godt spørgsmål. Det åbenlyse, lettere ubrugelige, svar er: Noget er gjort forkert.😄

Kan du evt. lægge et billede op af forsøget? Det er ofte nemmere at finde en mulig årsag ved at se et billede.

Umiddelbart så skal kontaktsporet (vippekontakter) forbindes sådan her:

1. Der er to forbindelser til et kontaktspor, en for hver side vippen kan vippe til. Du behøver kun forbinde én af dem. Det forbinder du til en port (1 - 16) på S88 modulet.
2. S88 modulet (hvis ingen andre er det) skal forbindes til stelforbindelsen (0, brun) på anlægget.
3. S88 modulet forbindes til CS2'eren.

Bemærk at banestrømmen (B, rød) aldrig er i spil.

Hvis du har gjort ovenstående, så tjek kablerne igen. Det hænder at der smutter en forbindelse. Jeg har engang fejlsøgt på et udstillingsanlæg i 4 timer før jeg opdagede at jeg ikke havde kontrolleret det åbenlyse: Stelforbindelsen var røget ud af sit stik. Siden dengang har jeg gjort det til en vane altid at starte med kontrol af de mest basale ting.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Cman01
Stationsforstander
Indlæg: 50
Tilmeldt: 28 nov 2018, 22:33
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Märklins bremsemoduler (72442)

Indlæg af Cman01 »

Tak for svar. Jeg har checket kabler og opstilling adskillige gange. Det er ok. Jeg har nu forsøgt at bytte om på B og O indgangen til skinnerne, hvorefter kontaktsymbolerne virkede ved passage. Det betyder jo så, at jeg både skal vende strømmen (B og 0) på sporskifte og signaler for at få den funktionsduelige.. Der sker så det, at kontaktsporet i CS2 memory visningen går i “blå mode”. Hvis jeg efterfølgende lagrer det i hukommelsen og får grøn i memory, virker kontaktsporet én og kun én gang. Herefter går kontaktsporets memory i blå mode igen, og jeg kan starte forfra med at få den i grøn.
Konklusion: det kan nok ikke være rigtigt, at jeg skal bytte om på B og 0 for at få visning i layoutet ved passage af kontaktsporet med det resultat, at kontaktsporet kun virker én gang automatisk...jeg har ingen problemer med at styre tog og bane manuelt fra CS2.
Cman01
Stationsforstander
Indlæg: 50
Tilmeldt: 28 nov 2018, 22:33
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Märklins bremsemoduler (72442)

Indlæg af Cman01 »

Mine udfordringer er efterhånden ved at blive løst. Desværre er jeg ikke i stand til ar forklare, hvad fejlene skyldes. Men det meste virker. Et tillægsspørgsmål: har m84 (60842) de samme funktioner indbygget som decoderen til drejeskiven (7686)?
Besvar