Märklin bremsemoduler

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Wap
Trafikelev
Indlæg: 4
Tilmeldt: 10 jan 2019, 21:47
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Märklin bremsemoduler

Indlæg af Wap »

Halløj i dette forum!😇

Jeg er ny på denne side, men har samlet i en del år. Men er nu kommet til at bygge en mindre bane.
I den for bindelse bøvler jeg lidt med mærklins bremsemoduler. Hvis jeg forbinder dem som Märklin viser i div. manualer.
Er der ikke støm på skinnerne (lokomotivet går ud) når de står i “brems” dog starter de når jeg skifter til kør.
For at få dem til at stå med spænding (og lyd) skal jeg forbinde de to stik, (rød og brun) med kørestram, der er placeret over de to stik markeret med “Signalmodul”
Er det en fejl i manualerne, eller er det mig der gør noget forkert?? :?:
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin bremsemoduler

Indlæg af Søren »

Jeg skal lige høre om du kører digitalt?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Wap
Trafikelev
Indlæg: 4
Tilmeldt: 10 jan 2019, 21:47
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Märklin bremsemoduler

Indlæg af Wap »

Det gør jeg, DCC
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin bremsemoduler

Indlæg af Søren »

Tak for svar.

Hvilken tegning forbinder du dem efter?

Det er ikke meningen at strømmen skal forsvinde når bremsemodulet er aktivt. Bremsemodulet fungerer ved at sende DC ud i sporet. Det er DC-spændingen der får dekoderen i lokomotivet til at bremse toget.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Wap
Trafikelev
Indlæg: 4
Tilmeldt: 10 jan 2019, 21:47
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Märklin bremsemoduler

Indlæg af Wap »

Jeg har erfaret (på den hårde måde) at det er ikke uden betydning hvilken boosterkreds der forsyner Bremsemodulet med banestrøm (digitalt) det er nødvendigt det er samme booster, der forsyner bremsestrækningen og det sporstykke umiddelbart før.
Hvis det ikke er tilfældet fungerer bremsemodulet i praksis kun som en On/Off kontakt

Så har fået det til at virke nu, også hvis jeg forbinder det som Märklin foreskriver👍👌
Anders63
Lokomotivfører
Indlæg: 202
Tilmeldt: 27 feb 2016, 19:49
Digital: Ja

Re: Märklin bremsemoduler

Indlæg af Anders63 »

Det beror på om lokets dekoder.
I dekodern finns där en CV adress där man kan ställa in dekoderns uppgift om bromsmodul.
Lenz,Zimo,D&H och ESU har även ABC teknik där loken kan köras åt bägge riktning utan att det påverkas signalstopp åt ena hållet.
Det är bara att ställa in värdena.
Märklins bromsmodul kan bara fungera åt ena hållet med dc.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Märklin bremsemoduler

Indlæg af moppe »

Anders63 skrev: 13 jan 2019, 09:33 Lenz,Zimo,D&H och ESU har även ABC teknik där loken kan köras åt bägge riktning utan att det påverkas signalstopp åt ena hållet.
Ved treskinnedrift virker ABC brems altid i begge retninger. Her kan man ikke, som ved toskinnedrift, køre baglæns forbi et stop.


Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin bremsemoduler

Indlæg af Søren »

ABC er også kun relevant hvis man er villig til at udskifte, i nogle tilfælde, ALLE sine dekodere. I disse tider hvor mange køber loks med indbygget lyd, så er det ikke en irrelevant udgift. Det er desuden heller ikke sikkert at den lyd man fik med sit lokomotiv findes til den dekoder der supporterer ABC.

ABC er bestemt lækkert, men besparelserne på modulerne kan man bruge på nye dekodere. Så med mindre man starter fra bunden, så skubbes pengene blot rundt.

I 3-skinne drift ville jeg slet ikke overveje ABC.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Anders63
Lokomotivfører
Indlæg: 202
Tilmeldt: 27 feb 2016, 19:49
Digital: Ja

Re: Märklin bremsemoduler

Indlæg af Anders63 »

moppe skrev: 13 jan 2019, 09:56
Anders63 skrev: 13 jan 2019, 09:33 Lenz,Zimo,D&H och ESU har även ABC teknik där loken kan köras åt bägge riktning utan att det påverkas signalstopp åt ena hållet.
Ved treskinnedrift virker ABC brems altid i begge retninger. Her kan man ikke, som ved toskinnedrift, køre baglæns forbi et stop.


Klaus
Där har du fel!
Vid tvåskinnedrift kan du också köra i begge retninger beroende hur du hade ställt in värden på en CV adress.
Med DCC är det inga problem.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Märklin bremsemoduler

Indlæg af moppe »

Anders63 skrev: 13 jan 2019, 10:55 Där har du fel!
Nej!
Anders63 skrev: 13 jan 2019, 10:55 Vid tvåskinnedrift kan du också köra i begge retninger beroende hur du hade ställt in värden på en CV adress.
Fordelen ved ABC og toskinendrift er netop at man på en ensporet strækning kan køre forbi et signal der viser rødt i den modsatte retning. Det kan man ikke ved treskinendrift.


Klaus
Besvar