Forumregler

Har du spørgsmål til brugen af forumet? Stil dit spørgsmål her. Vi kan desværre ikke være der hele tiden, så vi appellerer til, at I vil forsøge, at hjælpe hinanden så godt I nu kan.
Forumregler
Forsøg at hjælp hinanden med de problemer der måtte opstå. Arbejdet med forumet er frivilligt og problemer håndteres efter bedste evne. :-)
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Forumregler

Indlæg af bygger01 »

Nu holder jeg fingerne fra tasterne, for jeg mente det omvendt / men hvor er det svært ......

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Baneforum.dk
Generaldirektør
Indlæg: 68
Tilmeldt: 30 jul 2011, 07:44
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PECO Streamline
Geografisk sted: Aarhus
Kontakt:

Re: Forumregler

Indlæg af Baneforum.dk »

Erik Olsen skrev:Det var jo netop derfor jeg kommenterede sprogbrugen.
Jeg appellerer til, at vi lader være med at gøre det i trådene. :-) Der sker oftest det, at diskussionen kører af sporet og kommer til, at dreje sig om en diskussion af sprogbrug og hvad der er rigtigt og forkert i den forbindelse. Derved ødelægges diskussionen og det tjener intet formål for forumets øvrige læsere - og slet ikke fremtidige læsere. Det er vigtigt, at trådene holder sig til emnet, da det beholder den gode dialog, skaber godt indhold og god stemning.

Det giver desuden et godt indtryk af dialogen i forumet for brugere, der finder os via f.eks. Google - og vi undlader at tiltrække individer, som tænder på, at kværulere og stikke kæppe i maskineriet. Indtil nu, synes jeg det er lykkedes rigtig godt, og sådan skal det gerne fortsætte. :-) Jeg vil gerne undgå, at nye brugere skræmmes væk, fordi de læser en tråd, der starter godt, men ender i meningsløs mudderkastning.

Netop for, at trådene skal have et konsistent indhold, fjernes indlæg, der ikke bidrager til emnet (som oftest er "modeljernbane"). Jeg sætter ikke en "fjernet af admin" besked ind, fordi den skaber en lignende støj i tråden og får læseren til at tænke "hvad nu?". Det ønsker jeg ikke. Det skal være god læsning.

Jeg vil gerne undgå et kæmpe regelsæt og jeg synes at tre simple regler, som jeg vil mene næsten er selvsagte, er en lille indsats for den gode stemning. Reglerne er baseret på, hvad jeg synes også gælder i almindelig samtale, da man som regel altid ved, om man er i gang med et personangreb, ikke bidrager til debatten eller taler med et upassende sprog. Det burde stå klart for de fleste - og derfor ser jeg ikke et problem i, at fjerne indlæg uden videre, hvis de ikke overholder reglerne.

I er velkomne til at kommentere en anden brugers sprogbrug - i en privatbesked til den pågældende bruger. Det er også okay, som Erik har gjort her, at oprette en tråd og spørge ind til, hvordan og hvorledes, det kan afklare en række ting. Det står også enhver frit for, at oprette en tråd her i forumsupport, hvis man har spørgsmål til vendinger og sprogbrug og gerne vil høre andre brugeres mening. Brugere der ikke ønsker at deltage i diskussionen, forstyrres herved ikke, som de vil blive gjort, hvis de abonnerer på den tråd der ellers ville være kørt af sporet.

På forhånd tak for hjælpen og må den gode stemning fortsætte. :-D
Med venlig hilsen
baneforum.dk,
Søren


Har du spørgsmål til brugen af forum? Kan du stille dem under forumsupport
Erik Olsen
Lokomotivfører
Indlæg: 266
Tilmeldt: 05 aug 2011, 13:48
Digital: Ja
Scale: N
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

Re: Forumregler

Indlæg af Erik Olsen »

Baneforum.dk skrev:Jeg appellerer til, at vi lader være med at gøre det i trådene.
Netop for, at trådene skal have et konsistent indhold, fjernes indlæg, der ikke bidrager til emnet
Nu kan det være lidt vanskeligt at diskutere et indlæg som er blevet fjernet fordi man ikke kan huske præcis hvordan ordlyden var. Faktisk var det sproglige indhold kun en meget lille del af mit indlæg, derfor er jeg stadig meget forundret.

Jeg vil prøve at gengive indlægget efter hukommelsen: "Det er ikke hverken sygt eller vildt. Det er blot nogle modelbanefolk som har gjort sig umage med detaljer som gør sig godt på blærefotografier. Sådan noget lægger man dog ikke mærke til på et anlæg når man kører på det."

Som nævnt er det gengivet efter hukommelsen, og jeg undskylder hvis der er detaljer som er anderledes end i originalen. Jeg kan for min død ikke indse at den sproglige del fylder særligt meget eller er særligt væsentlig. Det er skrevet i heenhold til min personlige opfattelse af begreberne "sygt" og "vildt" som er at det er negative anprisnnger.

Jeg synes at problematisk at fjerne indlægget på dette grundlag. Nogen må være ekstremt overfølsom overfor den mindste antydning an noget som har med sprogbrug at gøre. Hvis det er den anonyme person som står bag pseudonymet "Baneforum.dk" eller en bruger som har klaget, er det godt nok småligt. Det er langt værre end jeg har oplevet med Lars Skjærlund på Sporskiftet.dk, og det siger ikke så lidt!
Baneforum.dk
Generaldirektør
Indlæg: 68
Tilmeldt: 30 jul 2011, 07:44
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PECO Streamline
Geografisk sted: Aarhus
Kontakt:

Re: Forumregler

Indlæg af Baneforum.dk »

Erik Olsen skrev:Nu kan det være lidt vanskeligt at diskutere et indlæg som er blevet fjernet fordi man ikke kan huske præcis hvordan ordlyden var. Faktisk var det sproglige indhold kun en meget lille del af mit indlæg, derfor er jeg stadig meget forundret.
Jeg vil prøve at gengive indlægget efter hukommelsen: "Det er ikke hverken sygt eller vildt. Det er blot nogle modelbanefolk som har gjort sig umage med detaljer som gør sig godt på blærefotografier. Sådan noget lægger man dog ikke mærke til på et anlæg når man kører på det."
Som nævnt er det gengivet efter hukommelsen, og jeg undskylder hvis der er detaljer som er anderledes end i originalen. Jeg kan for min død ikke indse at den sproglige del fylder særligt meget eller er særligt væsentlig. Det er skrevet i heenhold til min personlige opfattelse af begreberne "sygt" og "vildt" som er at det er negative anprisnnger.
Årsagen var, da du som kommentar til brugerens forsvar skrev: "Jeg troede vi talte dansk her på baneforum.dk". Sådanne kommentarer har ingen relevans - og er god gødning for videre skænderier. Derfor bliver de fjernet med de indlæg, der deltager i diskussionen. Hvorvidt de indlæg så indeholder yderligere guldkorn med relevans for diskussionen har jeg ikke i sinde at sidde og redigere i.

Hvorvidt vi er værre end andre steder, må stå for din egen vurdering. Det står enhver bruger frit for, at vurdere om de kan operere under de tre simple regler vi har - og acceptere, at af og til bliver trådene modereret - alternativt lade være med at benytte forumet.

Jeg appellerer i stedet til folks sunde fornuft - jeg ønsker ikke at skulle slette brugere - eller sætte dem i karantæne.
Med venlig hilsen
baneforum.dk,
Søren


Har du spørgsmål til brugen af forum? Kan du stille dem under forumsupport
a62213
Godsforvalter
Indlæg: 116
Tilmeldt: 21 aug 2011, 20:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Forumregler

Indlæg af a62213 »

Jeg må indrømme, at jeg synes det er fint at det indlæg er blevet fjernet.

Tonen i det, var desværre lidt af la Sporskiftet i mine øjne, hvor der tit findes nedladende svar.

Jeg har fået meget mere hjælp her, i den trods alt korte tid jeg har været aktiv her, i forhold til på Sporskiftet.
Besvar