Tilbagemelding fra C-skinner til Arduino

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Klarsyn
Trafikelev
Indlæg: 24
Tilmeldt: 21 aug 2017, 12:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Odense

Tilbagemelding fra C-skinner til Arduino

Indlæg af Klarsyn »

Det er sikkert ikke første gang der bliver spurgt om dette, men jeg tillader mig lige at spørge igen.
Jeg skal bruge en simpel, tror jeg, tilbagemelding på mit layout.
Jeg kører C-skinner, hvor den ene skinnestreng er isoleret fra. Dvs. når der kommer lokomotiver og vogne, så kommer der en spænding på den isolerede streng. Denne spænding vil jeg gerne sende ned i en optokobler, som så kan åbne for et signal til min Arduino, som bruges til tilbagemeldingen. Er der en venlig sjæl, der kan lave et diagram over hvordan jeg forbinder det, og hvilke komponenter jeg skal bruge? Skal der en kondensator på et sted, for at give en stabil spænding fra skinnestrengen? Jeg tænker man måske kan opleve lidt dårlig forbindelse af og til når et ensomt lok triller afsted, eller en vogn står på sporet.
Jeg har googlet, men bliver ved med at finde løsninger jeg ikke er sikre på er rigtige.
Mvh. Morten Vesterø
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Tilbagemelding fra C-skinner til Arduino

Indlæg af moppe »

Jeg ville gøre der på følgende måde:

Til midterlederen forbinder du en modstand, i den anden ende af modstanden monterer du din optokobler (med en almindelig diode i antiparallel). Optokobleren forbinder du så til kontaktskinnen.

Den anden halvdel af optokobleren forbinder du til arduino.
Arduino vil se en masse pulser, idet du bruger digitalspændingen. Der skal derfor laves filtrering af signalet i Arduino (i stedet for kredsløb med kondensator).


Klaus
Klarsyn
Trafikelev
Indlæg: 24
Tilmeldt: 21 aug 2017, 12:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Odense

Re: Tilbagemelding fra C-skinner til Arduino

Indlæg af Klarsyn »

Aha. Og man kan ikke gøre noget ved signalet så det ikke pulser?
Mvh. Morten Vesterø
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Tilbagemelding fra C-skinner til Arduino

Indlæg af moppe »

Klarsyn skrev: 25 jan 2019, 16:01 Aha. Og man kan ikke gøre noget ved signalet så det ikke pulser?
Jo, men det kræver lidt elektronik og er svært at efterjustere på, frem for at programmere sig ud af det.
Fordelen ved at gøre det i Arduino er at vil du senere lave filtreringen om, er det blot et spørgsmål om at ændre en parameter, frem for at skifte 50 modstande og 50 kondensatorer.


Klaus
Klarsyn
Trafikelev
Indlæg: 24
Tilmeldt: 21 aug 2017, 12:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Odense

Re: Tilbagemelding fra C-skinner til Arduino

Indlæg af Klarsyn »

Jeg ville helst lave det i komponenter. Kan du lokkes til at lave en diagram med et filter så spændingen ikke pulser. Det gør ikke noget at sporet vises optaget et øjeblik efter den sidste vogn er væk.
Mvh. Morten Vesterø
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Tilbagemelding fra C-skinner til Arduino

Indlæg af moppe »

Jeg har ikke på stående fod et diagram.
Det kræver en del eksperimenter at lave.

Hvilke andre løsninger havde du fundet?
Måske en af dem ligner noget jeg ville have gjort?

Klaus (der er så doven at han har købt færdige feedback moduler frem for at bruge utallige timer på at udvikle noget selv)
Klarsyn
Trafikelev
Indlæg: 24
Tilmeldt: 21 aug 2017, 12:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Odense

Re: Tilbagemelding fra C-skinner til Arduino

Indlæg af Klarsyn »

Jeg har lidt forskelligt. Men ved ikke om det kan bruges.
Vedhæftede filer
6DA27FDB-F7EE-4B41-BAA4-E88A696B1D91.jpeg
E02EBA5E-A087-44C3-AC91-2721FA0C263B.jpeg
27EDD440-2DDB-4D4E-82B6-4949DFA22015.png
Led kan være optokobleren tænker jeg?
Led kan være optokobleren tænker jeg?
Mvh. Morten Vesterø
Klarsyn
Trafikelev
Indlæg: 24
Tilmeldt: 21 aug 2017, 12:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Odense

Re: Tilbagemelding fra C-skinner til Arduino

Indlæg af Klarsyn »

Jeg har prøvet at lave en tegning, stykket sammen af noget af det andet jeg har. Nogen (Moppe 😉) der kan svare på om det burde virke? Jeg tænker ensretningen og kondensatoren burde glatte signalet til optokobleren ud, så det der kommer ud på den anden side af kobleren er et rent signal til Arduinoen? Eller er jeg helt galt på den?
Vedhæftede filer
AD487154-3798-49CB-86A8-807CA915BA00.jpeg
Mvh. Morten Vesterø
Klarsyn
Trafikelev
Indlæg: 24
Tilmeldt: 21 aug 2017, 12:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Odense

Re: Tilbagemelding fra C-skinner til Arduino

Indlæg af Klarsyn »

Jeg har nu prøvet at bygge det, og det virker overhovedet ikke efter hensigten. Med kondensatoren monteret, gnistre det fra hjulene, når en vogn kører på det isolerede stykke. Når jeg fjerne den, sker det ikke. Næste problem er, at spændingen på udgangssiden af optokobleren burde falde fra 5V til 0V når en vogn kører ind på det isolerede stykke. Det falder bare kun til ca. 3,7V. Jeg har efter anbefaling fjernet brokoblingen og nøjes med en diode så diagrammet er som vedhæftet. Bortset fra at kondensatoren er fjernet. Er der nogen der kan vil hjælpe med et diagram der virker. Hvis der skal glattes ud på udgangssiden for at en Arduino kan bruge det, skal der vel en kondensator på? Hvilken type og hvor skal den sidde? Jeg er, som I nok kan se, et elektronik analfabet. Jeg kan godt bygge efter et diagram, men hvorfor det virker eller ikke virker ved jeg ikke. Jeg håber I har tålmodighed til at hjælpe mig.

Mvh. Morten.
Vedhæftede filer
28DA8EF2-B003-453F-BF87-19D8CBC94CBB.jpeg
Mvh. Morten Vesterø
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Tilbagemelding fra C-skinner til Arduino

Indlæg af moppe »

Hvis du har fjernet kondensatoren, og kun bruger en enkelt diode bør du kunne måle 2,5 volt på udgangen til Arduino.

Hvis du vil glatte ud med en kondensator, kommer du til at have et højt strømtræk i optokobleren og ikke i sporet. Det er ikke anbefalelsesværdigt.

Men, prøv med nogle forskellige størrelser på kondensatoren. Den skal være så lille som muligt.


Igen: jeg ville ikke bruge en kondensator, men derimod lave filtrering i softwaren, hvilket jeg sådan set håber der er i forvejen, ellers vil du kunne få massive problemer.
I mine feedback moduler kan jeg sætte hvor stort strømforbrug den skal reagere på og hvor lang tid den skal holde signalet, selvom sporbesatmeldingen fortsætter.


Klaus
Besvar