Hændelser og sporbilleder på cs3

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Farmor76
Stationsbetjent
Indlæg: 38
Tilmeldt: 31 dec 2018, 17:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c

Hændelser og sporbilleder på cs3

Indlæg af Farmor76 »

Hvordan får jeg oprettet en kontakt jeg kan bruge i sporbilledet, uden jeg optager en s88 indgang, man kunne på cs2 under memory men jeg kan ikke finde noget lignende på cs3.
Da jeg udelukkende bruger memory togveje på sporbilleder.

Hvordan laver jeg fritekst på sporbilleder som på cs2,
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Hændelser og sporbilleder på cs3

Indlæg af Søren »

På nuværende kan du ikke det. Alle trykknapper der skal kunne aktivere hændelser, skal associeres med en S88 port.

Det er efterlader lidt at ønske.

Du kan dog "snyde" din CS3 til at tro, at du optager en port på et S88 modul. Du skal angive længden af S88 moduler i kæden. Hvis du angiver flere moduler end du har, så kan du allokere de "ekstra" moduler til dine trykknapper. Det betyder sådan set blot, at hvis du har 3 rigtige moduler, men angiver 4, så har du 16 kontakter du kan bruge som trykknapper. Blot et lille trick.

Vær dog blot opmærksom på, at hvis du senere tilføjer flere rigtige moduler, så skal du flytte allokeringen af dine trykknapper. De virtuelle knapper ligger altid sidst i kæden af moduler. Ind til kontrolkontakterne kan afvikle hændelser, så må vi leve med en work around.

En anden ting du kan gøre er at gruppere dine hændelser. Det betyder at du for eksempel kan samle alle dine sporveje i en gruppe for sig. Du kan så sortere hændelsesvisningen efter gruppen og navnet på hændelsen. Derved kan du lave en tavle med kun de hændelser som du manuelt betjener.

Det er ikke lige så fedt som en knap på sporplanen, men det være det kan fungere for dig.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Farmor76
Stationsbetjent
Indlæg: 38
Tilmeldt: 31 dec 2018, 17:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c

Hændelser og sporbilleder på cs3 mere cs3

Indlæg af Farmor76 »

Tak for svar på hændelser, har lige nogle flere spørgsmål,

Hvordan kalibrerer jeg skærmen så min mus ikke skal ramme 2 mm ved siden af punkterne på sporplanen.

Hvordan laver man lige streger på sporplanen som på cs2, Det ligner jeg ved ikke hvad på cs3

Kan man skrive en fritekst på sporplanen som man kunne på cs2

Når jeg har lavet en linie mellem to sporskifter, feks. Det højre spor, og så vil trække en linie fra det venstre spor flytter den tit bare Stregen jeg lige har lavet på det højre spor istedet. Hvad laver jeg forkert her.

Lige et surt opstød angående cs3, da jeg styrer hele banen ved hjælp af sporplaner, var det smart på cs2 sammen med appen til ipad man kunne have 4 sporbilleder pr, ipad nu kan man kun have et billede på ipad når man kører over vifi.
Er det bare mig der ikke har set de vise sten eller er cs3 et tilbageskridt l forhold til cs2.
Håber jeg ser lyset en dag, ellers syntes jeg godt nok jeg har brugt mange penge på tilbageskridt,
Jeg har været med lige siden 6021 med memory, syntes kun det er gået fremad først cs1 derefter cs2 men nu er det gået tilbage igen.

Ellers tak for et fedt forum, du har bare nogle kvaliferede svar Søren.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Hændelser og sporbilleder på cs3 mere cs3

Indlæg af Søren »

Farmor76 skrev: 26 jan 2019, 10:19 Hvordan kalibrerer jeg skærmen så min mus ikke skal ramme 2 mm ved siden af punkterne på sporplanen.
Skærmen på CS3 er det ikke nødvendigt at kalibrere, på samme måde som du ikke kalibrerer din smartphone. Din oplevelse med at musen "rammer forkert" er mere et udtryk for at musen er et pixel-perfekt præcisionsværktøj, der ikke harmonerer med bredden af en finger. Din smartphone ville have det samme problem, hvis den viste musemarkøren.

Køb en mus og sæt til din CS3, du vil se at den rammer perfekt. CS3'eren burde slå musemakøren fra, når der ikke er sat en mus til den.
Farmor76 skrev: 26 jan 2019, 10:19 Hvordan laver man lige streger på sporplanen som på cs2, Det ligner jeg ved ikke hvad på cs3
Igen, køb en billig USB mus og sæt den til. Det er 100 gange nemmere at arbejde med musen til præcisionsarbejde end med sin finger.

Du kan desuden hente en VNC klient (https://www.realvnc.com/en/connect/download/viewer/) og forbinde den til din CS3. Så kan du sidde i ro og mag på din computer og arbejde med sporplanerne. Det er en løsning, hvis du ikke vil slutte en mus til din CS3. Alternativt er det bare rarere at arbejde med.
Farmor76 skrev: 26 jan 2019, 10:19 Kan man skrive en fritekst på sporplanen som man kunne på cs2
Nej. Pudsigt nok, kan man ikke det. Det er dog på min todo-liste. 😉 Jeg mangler selv funktionen.
Farmor76 skrev: 26 jan 2019, 10:19 Når jeg har lavet en linie mellem to sporskifter, feks. Det højre spor, og så vil trække en linie fra det venstre spor flytter den tit bare Stregen jeg lige har lavet på det højre spor istedet. Hvad laver jeg forkert her.
CS3'eren arbejder med "snap"-funktioner, sådan at din finger blot skal være i nærheden af en forbindelse til et andet element, så vil den (for at undgå at du skal være alt for præcis) "snappe" til nærmeste element. Problemet opstår ved sporskifter, hvor forbindelserne sidder meget tæt sammen, så rammer den af og til det forkerte element. Du gør sådan set ikke noget forkert, men øvelse gør mester. Igen vil jeg dog sige: Sæt en mus til din CS3, så er problemet for evigt væk.

Design af sporplaner er et præcisionsarbejde, som for nuværende ikke er velegnet til fingeren. Der arbejdes konstant på at forbedre det, men en mus løser de fleste problemer.
Farmor76 skrev: 26 jan 2019, 10:19Lige et surt opstød angående cs3, da jeg styrer hele banen ved hjælp af sporplaner, var det smart på cs2 sammen med appen til ipad man kunne have 4 sporbilleder pr, ipad nu kan man kun have et billede på ipad når man kører over vifi. Er det bare mig der ikke har set de vise sten eller er cs3 et tilbageskridt l forhold til cs2.
Al fornyelse kræver tilvænning. Især den markante ændring i sporplanerne mellem CS2 og CS3. Det er altid smag og behag.

CS3'eren arbejder med såkaldte "plader". Alle plader ligger på sporplansskærmen som papir på et skrivebord. Du kan bladre mellem dem osv. Det er det samme uanset om du er på iPad'en, pc'en eller CS3'eren selv.

Nu er jeg lidt i tvivl om du tænker på appen som Märklin udviklede til CS2. Den app er ikke længere relevant, da CS3'eren i stedet fjernbetjenes gennem en alm. webbrowser. På din iPad starter du blot safari og giver den gas. Der er ikke noget til hindring for, at du åbner flere tabs i Safari og lader hver tab repræsentere en sporplan. Du kan så skifte mellem tabs'ne.

En anden mulighed er at splitte skærmen på din ipad, og have en sporplan på hver halvdel.

Du er altså ikke længere begrænset til det som appen giver dig, men i stedet er det nu dit system der sætter begrænsningen. Det betyder f.eks. også at du på en pc kan åbne alle de sporplaner der kan være på din skærm (eller skærme). Har du et smarttv med en webbrowser kan den vise sporplanen.

Det er meget mere fleksibelt, og jeg vil klart anbefale at lege med det, og så ser du forhåbentlig fordelene ved det. 🙂

Her jeg brugt webbrowseren på mit fjernsyn til at skabe et godt overbliksbillede af skyggebanegården.
IMG_20190126_180602.jpg
Farmor76 skrev: 26 jan 2019, 10:19Ellers tak for et fedt forum, du har bare nogle kvaliferede svar Søren.
Selv tak!

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Farmor76
Stationsbetjent
Indlæg: 38
Tilmeldt: 31 dec 2018, 17:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c

Re: Hændelser og sporbilleder på cs3

Indlæg af Farmor76 »

Igen tak for svar.

Jeg bruger godt nok en mus og har gjort fra dag et. Da min finger slet ikke kunne ramme noget som helst..
Men er nød til at ramme meget præcis i den ene side af cirklen hvor man drejer sporskiftet rundt, derfor spørgsmålet om kalibrering.

Jeg fandt en film på youtube hvor de lavede sporplaner, der brugte de mellemstykker, jeg prøvede det selv og det hjalp på de lige streger når det var splittet op i mindre stykker,
Men du har ret, det er præsisions arbejde og jeg kæmper videre, blev bare lidt fustreret :)
Besvar