PIKO (AC) Lokomotiver vs Viessmann Bremsemoduler 5232

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Rheingold
Stationsforstander
Indlæg: 81
Tilmeldt: 09 aug 2017, 13:56
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C-skinner
Geografisk sted: Region Syddanmark

PIKO (AC) Lokomotiver vs Viessmann Bremsemoduler 5232

Indlæg af Rheingold »

Hejsa.... :-)

Jeg har netop fået mit første PIKO lokomotiv til 3-skinne AC ( BR111 - 51849) - og jeg er blevet rigtig glad for det - også selv om jeg kun har haft det i nogle få dage... Men der er dog en ting jeg er lidt ked af..... Jeg bruger Viessmanns bremsemoduler (5232) til signaler / M83 dekoder - (c-skinner) og det virker rigtig fint - både med MFX, Fx Lokomotiver - og Lokomotiver der er bygget om med ESU dekodere (LokPilot 4.0) - men når min nye PIKO 111´er kommer så kører den fint ind i "KØR sektionen" - men når den kommer til "NEDbremsningssektionen" - så gir den gas og bliver herefter stoppet ( bremset) i "STOP sektionen" - da der er et dødt felt bag signalet. PIKO lokomotivet gør det samme ved alle signaler (bremsemoduler). Det er jeg lidt ærgelig over.......

Er der noget at gøre ved det..?

PS: Lad mig lige tilføje jeg har længe været SKEPTISK ved at købe andet end Märklin - men en Roco MY 1107 (AC) overbevidste mig om at det kan jeg rolig gøre - men nu er jeg bange for at få et "tilbagefald" - så jeg blir skeptisk over for alt "ikke Märklin materiel"... *sagt med et smil* ;-)
Märklin Digital, C-skinner, CS3, MS2, Epoke II-III-IV-V .... og samler på Märklin ølvogne
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: PIKO (AC) Lokomotiver vs Viessmann Bremsemoduler 5232

Indlæg af Søren »

Du skal forstå hvordan det virker, så bliver du også glad for dit PIKO lokomotiv - og tør købe flere.

En bremsesektion udfører ingen magi, men den sender almindelig jævnspænding ud i sporet. Alle dekodere ved, at når de møder jævnspænding i sporet, så skal de stoppe.

MED MINDRE at dekoderen også er sat til at kunne køre analogt. Så vil den foretrække dette når den møder jævnspænding. De fleste nye lokomotiver er sat til at kunne køre analogt. Klart nok, for det er jo nederen at købe et lokomotiv til sit analoge anlæg kun for at opleve at det standser når man giver gas.

PIKO lokomotivet er på ingen måde dårligt eller fejlbehæftet. Det er blot underlagt at skulle foretage en unfair vurdering: Når jeg møder DC, skal jeg så køre (analogt) eller skal jeg stoppe (bremsestrækning ved digital).

Derfor: Du skal slå analog DC fra i din dekoder (og nogle gange Brake on DC til). Så virker din bremsesektion.

Var der en CV-liste med dit PIKO-lokomotiv, så kan vi evt. hjælpe med hvilke CV-værdier du skal ændre på. PIKO er i gang med at skifte dekodere i deres lokomotiver, så der kan være lidt forskelle på hvilke dekodere der sidder i hvilke lokomotiver.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

jhcn
Lokomotivfører
Indlæg: 287
Tilmeldt: 31 aug 2011, 09:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lystrup, nord for Århus

Re: PIKO (AC) Lokomotiver vs Viessmann Bremsemoduler 5232

Indlæg af jhcn »

Udover Sørens fine svar, så prøv at læse denne tråd igennem.
Det virker som om du har lidt samme udfordring som Klaus løste for mig
viewtopic.php?f=6&t=2390
Henrik

Kører digitalt med en CS2, 3-skinne, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk. Mangler plads - og penge - til en opstillet bane...
Rheingold
Stationsforstander
Indlæg: 81
Tilmeldt: 09 aug 2017, 13:56
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C-skinner
Geografisk sted: Region Syddanmark

Re: PIKO (AC) Lokomotiver vs Viessmann Bremsemoduler 5232

Indlæg af Rheingold »

Hej alle sammen....

Tak for jeres svar...

Det er jeg rigtig glad for at høre - for jeg var da en anelse bekymret for om jeg nu blev rigtig glad for min 111´er.
I mellemtiden har jeg været inde på PIKO´s hjemmeside - og jeg har fundet følgende.... Se vedhæftede pdf fil... Men jeg er på ingen måde blevet klogere på hvilken CV værdi der skal ændres... Måske nogen ved mere end jeg. :-)

En anden ting vedr. min PIKO 111´er....... Når lokomotivet står på sporet - og slæbeskoen er forrest i køreretningen - og min CS3 viser at toget skal køre fremad - så kører lokomotivet baglæns..... Og når slæbeskoen er forrest og min CS3 viser at toget skal køre baglæns - så kører toget fremad.... Det første jeg tænkte var at ledningerne til jævnstrømsmotoren fra dekoderen er byttet rundt. Og det kan sikkert ændres - er bare lidt træt at at jeg måske allerede her efter jeg har haft den i 36 timer - at jeg skal til skille den ad og lodde på den. Det burde ikke være nødvendig. Jeg har skrevet til en tysker som også har samme 111 og i aften vil han lige tjekke op på om hans gør det samme.... Men måske nogen af jer har oplevet noget lignende...

Men endnu engang Tak for jeres svar :-)

MVH
Per......... ( en lettet mand der ikke skal frygte tilbagefald )
Vedhæftede filer
56401-90-7020_Langanleitung f. FAQ.pdf
(234.7 KiB) Downloadet 168 gange
Märklin Digital, C-skinner, CS3, MS2, Epoke II-III-IV-V .... og samler på Märklin ølvogne
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: PIKO (AC) Lokomotiver vs Viessmann Bremsemoduler 5232

Indlæg af Søren »

Hvad forstår du ved fremad? Førerkabine 1 bør være fremad.
...og hvad er fremad på en CS3, højre eller venstre?

Må indrømme at jeg aldrig har tænkt over det.

Det er nemlig sådan lidt "Nej nej nej ikke den vej! Hvad vej så? Den anden vej!".

😁

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: PIKO (AC) Lokomotiver vs Viessmann Bremsemoduler 5232

Indlæg af moppe »

Rheingold skrev: 11 feb 2019, 13:54 I mellemtiden har jeg været inde på PIKO´s hjemmeside - og jeg har fundet følgende.... Se vedhæftede pdf fil... Men jeg er på ingen måde blevet klogere på hvilken CV værdi der skal ændres...
En eller anden hos PIKO skulle tampes med en våd søndagsberlinger når de udgiver sådan en vejledning.
Når man er vant til "ESU grundighed", er det her helt og aldeles forfærdeligt. Ikke nok med at der stort set ingen dybere forklaringer er, har de valgt at udgive "trykformatet" og ikke et almindeligt "læseformat". Det vil sige at tager du PDF filen råt, starter og slutter den på midten (for øvrigt som filmen Pulp Fiction)..

Jeg ville sætte CV 12 til 36, så har du DCC og mfx.
og CV 27 til 48, så har du brems på DC.
til sidst CV 29 til enten 2 eller 3, så har du slået RailCom og automatisk skift mellem digital og analog fra .
Ved 2 beholder du nuværende kørselsretning, ved 3, får du den til at køre "omvendt".


Klaus
Rheingold
Stationsforstander
Indlæg: 81
Tilmeldt: 09 aug 2017, 13:56
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C-skinner
Geografisk sted: Region Syddanmark

Re: PIKO (AC) Lokomotiver vs Viessmann Bremsemoduler 5232

Indlæg af Rheingold »

Hej…

Endnu engang mange tak for jeres svar- det var helt opløftende…. Så i aftes satte jeg mig til at kigge lidt på nævnte 111´er – og jeg ved ikke hvad jeg fik gjort. Men nu kan jeg ikke få kontakt til lokomotivet… Normalt finder min CS3 selv lokomotivet (MFX) – men det gør den ikke p.t. Hverken før eller efter den nye 1.4.0 opdatering…. Hvordan får man sådan en PIKO dekoder til at gå tilbage til ”Ab Werk” indstillinger..?

MVH
Per
Märklin Digital, C-skinner, CS3, MS2, Epoke II-III-IV-V .... og samler på Märklin ølvogne
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: PIKO (AC) Lokomotiver vs Viessmann Bremsemoduler 5232

Indlæg af moppe »

Per,

Prøv at oprette et tog manuelt med DCC adresse 3.

Kan du nu styre toget?



Klaus
Rheingold
Stationsforstander
Indlæg: 81
Tilmeldt: 09 aug 2017, 13:56
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C-skinner
Geografisk sted: Region Syddanmark

Re: PIKO (AC) Lokomotiver vs Viessmann Bremsemoduler 5232

Indlæg af Rheingold »

Hej Klaus...

Nej det kan jeg ikke - den er helt død.... :-(
Märklin Digital, C-skinner, CS3, MS2, Epoke II-III-IV-V .... og samler på Märklin ølvogne
Rheingold
Stationsforstander
Indlæg: 81
Tilmeldt: 09 aug 2017, 13:56
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C-skinner
Geografisk sted: Region Syddanmark

Re: PIKO (AC) Lokomotiver vs Viessmann Bremsemoduler 5232

Indlæg af Rheingold »

.... og så lige 10 sek efter jeg skrev ovennævnte - så begyndte min CS3 og læse dekoderen.... Nu har jeg helt styr på den - alt virker....

Klaus - har du mod på at hjælpe mig med at ændre de tre adresser du skrev om tidligere... ;-)

Per
Märklin Digital, C-skinner, CS3, MS2, Epoke II-III-IV-V .... og samler på Märklin ølvogne
Besvar