Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af ErikL »

Banemand skrev: 06 feb 2019, 22:13
Det lyder som noget der kunne se rigtigt godt ud! Men betyder det, at man skal lave tre isolerede skinnestrækninger, som man så samler i én blok?

Sidder og prøver at få noget tilbagemelding til at virke i RocRail, fordi jeg (endnu) er for nærig til at kaste 4K efter TC :oops:
Du kan hente TC gratis dog kan du kun køre i 15 min af gangen i drift. Der er jo også mulighed fir at købe Bronze og så opgradere når behovet for flere funktioner opstår. Enig det er bestemt ikke gratis, men en CS3 koster også penge.
Hørte en gang en klog mand sige "Udgiften til noget er lige som en lang ballon, uanset hvor man trykker flytter udgiften"

Et PC program vil efter indkøring af toget kende den afstand det tilbagelægger ved en kendt hastig. Derfor kan man beregne faktisk ret nøjagtigt hvor i blokken toget er.

Hvis du har 10 meter skinne, og toget bevæger sig ved en konstant hastighed på 100. Lad os sige at dette tilbagelægges på 10 sekunder.

Så er du ved stop mærket efter 9,5 sekunder efter tilbagemelding blev set i blokken. Signaler vil her stå 50cm før blokken slutter. Da pc styrer fart mm kan den selv bremse ned så det ser pænt ud og stadig have styr på afstanden. Jeg har det til at fungere med en meget lille afvigelse på spor N hvor det må være en smule nemmere i H0 da der her er mere at gøre med i plads.

Jeg bruger flere tilbagemeldinger til station og Skygge banegård, da jeg ønsker at dette skal være spot on, alle andre blokke er med 1 tilbagemelding og ovenstående metode.

Da en PC kender hvorfra og hvortil virker det i begge retninger.

Jeg er næsten sikker på at alle PC programmer virker efter disse prinsipper.

Har i øvrigt lejet lidt med Z21 appen og det er en udmærket hånd kontroller, og man taster varenummer ind og vupti er alle funktioner på lokomotivet (fra understøttede fabrikater)

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Banemand
Stationsforstander
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 jan 2019, 23:27
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Geoline + PIKO A

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af Banemand »

Det har ikke været uden frustrationer og banden og svovlen, men nu kører der to tog rundt på testbanens ni blokke, helt automatisk :)

Rocrail var ikke så svært som jeg havde frygtet. Jeg tænker det mere er min manglende forståelse for begreberne, end selve programmet, der har givet mig udfordringer. Det at finde ud af hvordan blokke, sensorer og ruter hænger sammen, var åbenbart ikke helt ligetil for min hjerne.

Jeg mangler stadig at få det justeret helt ind. Med kun en tilbagemelding per blok, skal der arbejdes lidt med timer og de enkelte togs nedbremsningser. Hvad der passede fint med nedbremsning af Ludmilla, fik MY'eren til at skøjte forbi det virtuelle signal, og "ghoste" den efterfølgende blok. Så jeg kan godt se pointen med at have flere tilbagemeldinger per blok. Men hold da op der bliver mange ledninger at holde styr på. Rocrail anbefaler også at man har mindst to sensorer per blok, men det kan dog også lade sig gøre med en sensor per blok, hvis det er absolut nødvendigt "for cost reasons, or to hold the wiring expenditure low" :D
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af Søren »

Jeg er fuldstændig enig i, at du bør gå med flere sensorer pr. blok. Det er rigtigt at du skal trække flere ledninger, men for f*en hvor gør du det nemmere for dig selv. Jeg arbejder med to sensorer pr. blok og det fungerer fint. Der er dog dage hvor jeg tænker at 3 sensorer kunne give mig endnu mere fleksibilitet, men det er ikke nødvendigt i alle blokke.

Humlen er: Jo flere sensorer, jo mere fleksibilitet.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Banemand
Stationsforstander
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 jan 2019, 23:27
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Geoline + PIKO A

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af Banemand »

Kommer til at tænke på, om man mon ikke i Rocrail kan have flere “layouts” til den samme bane?

I bund og grund ved Rocrail jo ikke andet, end at der er en række sensorer, nogle sporskifter og nogle tog. Så måske jeg skulle prøve at lave en sporplan med kun tre blokke, for med ni sensorer kunne jeg så have tre i hver blok, og eksperimentere lidt med de muligheder det så giver. Det må vist prøves...
ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af ErikL »

Du skal lige huske at have blokke nok til at reservere frem. Så du ikke får problemer, men du har jo 16 i din tilbagemelding :)

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Banemand
Stationsforstander
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 jan 2019, 23:27
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Geoline + PIKO A

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af Banemand »

ErikL skrev: 16 feb 2019, 16:53 Du skal lige huske at have blokke nok til at reservere frem. Så du ikke får problemer, men du har jo 16 i din tilbagemelding :)
Tjek :)

Tror jeg starter med ét tog, indtil jeg har en idé om hvordan det virker. Herefter kan jeg så kaste mig ud i flere lodninger :lol:
Banemand
Stationsforstander
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 jan 2019, 23:27
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Geoline + PIKO A

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af Banemand »

Nu har jeg eksperimenteret lidt med hhv. en, to og tre sensorer per blok. Og der hvor jeg synes det fungerer bedst, er med to sensorer.

Rocrail har en Block Brake Timer-funktion(BBT) der får toget til at foretage en meget fin glidende nedbremsning, mellem den første sensor(ENTER) og den anden sensor(IN). Det som jeg synes er rigtig smart ved den, er, at den "lærer" for hver gang toget kommer igennem blokken, så den til sidst rammer stoppunktet ganske præcist. Dvs. inden for 1-2 cm, hvilket jeg tænker er ok.

Med tre sensorer bliver der ligesom to meget markante nedbremsninger, inden toget er nede i minimumshastighed, så det kan stoppe ved den tredie sensor. Det synes jeg er sværere at få til at fungere så "smooth" som med BBT. Og hvis det skal fungere på samme måde uanset hvilken vej toget kommer ind i blokken, skal man så ikke opbygge det symmetrisk, så afstanden mellem sensor 1 og 2 er den samme som afstanden mellem sensor 2 og 3?

I forbindelse med test af tre sensorer har jeg iøvrigt lært, at det er ganske nemt at rette i CV-værdier via Rocrail. Jeg har også lært, at det er en god idé kun at have ét lokomotiv på banen ad gangen, når man programmerer dekoderen :lol:
ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af ErikL »

Ja test test test. Det er nok den bedste måde at få den erfaring man skal bruge for at få succes’s

Rigtigt flere tog og programmering på samme anlæg er no go :)

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Besvar