Begrænsninger i WinTrack

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Besvar
Lincoln
Godsforvalter
Indlæg: 127
Tilmeldt: 30 okt 2016, 15:44
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Begrænsninger i WinTrack

Indlæg af Lincoln »

Hej med jer

Jeg er ved at omlægge mine skyggebanegårde, og det betyder at den ene banegård kommer til at ligge ret langt nede ift. "overfladen". Helt præcist 720 mm. Jeg har haft megen glæde af WinTrack til foretage planlægningen på, men nu har jeg ramt en mur....

WinTrack tillader ikke at nogen skinne ligger mere end 500 millimeter under 0... :(

Er det muligt at manøvrere uden om denne forhindring? Ja, jeg kunne selvfølgelig hæve resten af anlægget med 220 mm i planlægningen, men ville nu helst have de rigtige mål på.

Jeg kan godt markere hele skyggebanen op, og angive højden til -720. Og få det korrekt vist i 3D. Men helixen, der skal sno sig ned til de -720 kan jeg slet ikke få lov at arbejde i - den forlanger at jeg angiver et tal mellem -500 og +5000.
Lincoln
Godsforvalter
Indlæg: 127
Tilmeldt: 30 okt 2016, 15:44
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Begrænsninger i WinTrack

Indlæg af Lincoln »

Jeg har fundet en løsning:

Hele skyggebanegården markeres op, og en højde på -720 indsættes. Så langt så godt. Når stigningen/faldet på helixen skal angives, så dobbeltklikker man på den skinne, der skal befinde sig øverst (i dette tilfælde -341 under niveau), og så vælger man 3D. Herefter markeres alle helixens skinne, og man angiver herefter den (negative) procent, faldet skal være for at den sidste skinne er -720 nede. På denne måde kan WinTrack snydes til at acceptere højder i en stigning/fald, hvor skinner kommer mere end 500 mm ned.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Begrænsninger i WinTrack

Indlæg af Søren »

Jeg mener WinTrack arbejder ud fra, at 0 er dit nederste niveau og så bygger du op derfra. Det er ofte sådan de færdige sporplaner er designet.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Peters H0 World
Trafikelev
Indlæg: 11
Tilmeldt: 03 mar 2019, 09:58
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Begrænsninger i WinTrack

Indlæg af Peters H0 World »

Jeg har ikke lige læst de andre indlæg. Men jeg bygger tæt på gulvet og har 0 = gulvet, så kan jeg altid måle fra gulvet og op. (også i Wintrack)
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Begrænsninger i WinTrack

Indlæg af moppe »

Har længe brugt at lade højden for “normalniveau” være 1000mm. Så kan man altid køre op og ned derfra.


Klaus
Besvar