Märklin CS3 udkørsel fra skyggebanegård

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Peters H0 World
Trafikelev
Indlæg: 11
Tilmeldt: 03 mar 2019, 09:58
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Märklin CS3 udkørsel fra skyggebanegård

Indlæg af Peters H0 World »

Hej alle
Er der nogen der har gennemskuet, hvordan man starter et tog på skyggebanegården når blokken efter skyggebanegården er fri? Og det er er rullende, hvilket spor på skyggebanegården der er udkørsel fra - så f.eks. det tog der har holdt længst er det næste der kører ud, næste gang der bliver frit i blokken efter skyggebanegården. Så man ikke skal være afhængig af der kommer et tog ind på skyggebanegården før det næste kører. Det afkørte kunne jo være bortrangeret og derfor ikke vende tilbage.
Mvh.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin CS3 udkørsel fra skyggebanegård

Indlæg af Søren »

Skal den bare starte "på et tidspunkt" eller skal den køre når blokken bliver ledig?

Hvordan er skyggebanegården bygget op? Er det med strømløse stykker til blokkene eller andet?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Peters H0 World
Trafikelev
Indlæg: 11
Tilmeldt: 03 mar 2019, 09:58
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Märklin CS3 udkørsel fra skyggebanegård

Indlæg af Peters H0 World »

Hej Søren. Tanken var at det tog som har holdt længst tid skal køre som det næste - når blokken foran (dvs. første efter skyggebanegården) er ledig*. Opbygning: 4 spor - "lige ud af landevejen". Endvidere er det tanken at have en tilbagemelding på første "kørestykke", hvor bremseforsinkelsen slås fra** og hastigheden sættes ned, og længere nede anden tilbagemeldingspunkt hvor hastigheden sættes til nul. Der må eksperimenteres med længden på sidste tilbagemeldingsstykke. Kan man ikke lige så godt lave det sådan og så spare M84'eren?

*formålet er at man ikke er afhængig af at der kommer et tog ind på skyggebanegården for at holde "gang i den".
**formålet med at slå bremseforsinkelsen fra er at minimere den tid hvor toget kører langsomt og dermed risikoen for at det stopper uønsket - hvis skinnerne ikke holdes rene nok. Min oplevelse er at Märklin lokomotiver med 14 farttrin kører mere jævnt ned i fart hvis skruen få lidt op for bremseforsinkelsen. Det må afprøves i praksis om det er lettere at lade CS3 via "hændelser" stå for nedbremsningen.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin CS3 udkørsel fra skyggebanegård

Indlæg af Søren »

Jeg tænker lige over udkørslen.

Ang. nedbremsning, så er udfordringen afhængig af hvad der ellers skal ske i anlægget. Hvis du vil køre det hele med hændelser, altså uden m84, så skal det være en forudprogrammeret sekvens. Det er pt. den eneste måde CS3 kan vide hvilke tog der er hvor.

Alternativet er at bygge det the "good old way" og lade en m84 afbryde strømmen i sporet. Skyggebanegården skal så indrettes herefter med tilbagemelding og strømløse stykker. Det er den mest fleksible løsning, hvis det skal være tilfældigt hvilket tog der ankommet hvornår.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Peters H0 World
Trafikelev
Indlæg: 11
Tilmeldt: 03 mar 2019, 09:58
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Märklin CS3 udkørsel fra skyggebanegård

Indlæg af Peters H0 World »

Ja, jeg kan se hvad du mener (tror jeg nok :-)) "Forudprogrammeret sekvens" er det = en togvej?
Men godt at kende de grundlæggende principper. Vi må kaste os ud i det og se hvad vi kan finde på. Det er nok lettest bare bruge m84 - selvom det øger udgifter en del.
Thanks.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin CS3 udkørsel fra skyggebanegård

Indlæg af Søren »

Hejsa

Med forudprogrammeret sekvens mener jeg, at togene kører efter et forudbestemt mønster. Dvs. én hændelse styrer ét tog fra A til B. Videre derfra, kan så være en anden hændelse. Toget vil altid køre samme rute på samme tid. Det er fint for nogle, men for andre må der gerne være en større grad af tilfældighed og frihed. Det er her at digitale byggeklodser som m84 kommer ind i billedet, da den kan fjerne behovet for en forudprogrammeret sekvens.

Jeg har vist den før, men her har du en video med mit udstillingsanlæg, hvor CS3 kører det hele efter en programmeret sekvens. Her er ikke brugt andet end tilbagemelding. Det kan være fint nok, men jeg er afhængig af at fortælle CS3 hvilke tog jeg sætter hvor, så den ved hvordan det skal køre.

Med den seneste version af CS3 har jeg ændret skyggebanegården, så den nu drager nytte af random-funktionen (tilfældighed). Dvs. at det nu er tilfældigt hvilket tog der kører fra skyggebanegården. Random-funktionen kan arbejde med vægtning, så jeg har bedt den vægte IC-togene højere end andre. Som konsekvens kører de oftere.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin CS3 udkørsel fra skyggebanegård

Indlæg af Søren »

Uden at have et konkret "how to" eksempel klart, så har jeg tidligere arbejdet med programmering af halvtomme skyggebanegårde ved at have en kontrolkontakt pr. spor.

Dvs. når et tog forlader skyggebanegården, så tænder det en kontrolkontakt for det spor det kører fra. En kontrolkontakt repræsenterer at sporet har været forladt af et tog i denne omgang. Ind til alle kontrolkontakter er tændt, vil ingen efterfølgende tog i sporet få lov til at køre. Et andet tog kan frit besætte sporet, men det ændrer ikke på kontrolkontaktens tilstand, så toget vil ikke blive overvejet når der skal sendes tog afsted.

Ideen er så, at hver gang et tog skal forlade skyggebanegården, så vil CS3'eren lede efter kontrolkontakter som ikke er tændt. De slukkede kontrolkontakter vil automatisk repræsentere de tog der har holdt i længst tid.

Når sidste spor får lov til at køre, så slukker en hændelse samtidig alle kontrolkontakter, og så starter det hele forfra.

Du kan så krydre det med at benytte "IF THEN ELSE", AND og OR til at sikre at ledige spor bliver sprunget over - ellers bliver du afhængig af, at dine spor er fyldte, og jeg forstod det som et krav, at det skulle de ikke nødvendigvis være.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Peters H0 World
Trafikelev
Indlæg: 11
Tilmeldt: 03 mar 2019, 09:58
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Märklin CS3 udkørsel fra skyggebanegård

Indlæg af Peters H0 World »

Tak for info. Vi må se hvad vi kan få ud af det. Gerne tilfældigt uden m84... Men så skal vi vist lægge hovedet i blød....
Besvar