Jeg har opstillet et 76494 signal (lad os kalde det C) på en banegård. Jeg anvender her adressen 199 på CS2/CS3, og der er ledige adresser bør før og efter 199.
Jeg har til hensigt at opstille et efterfølgende signal 76395 (D) og endnu et signal 76391 (E). Før banegården har jeg som indkørselssignal 76397 (B) og før det et tilsvarende signal 76397 (A).
Alle 5 signaler kan betragtes som en rundkreds i et set-up. Hvilket signal skal jeg starte med at opstille, og er der særlige foranstaltninger, jeg skal iagttage? Jeg tænker naturligvis på samvirket mellem forsignal og næste hovedsignal.
Opsætning af signaler
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 5230
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: Opsætning af signaler
Umiddelbart behøver du ikke to 76397. Jf. tyske regler for signaler, så er indkørslen til stationen defineret ved det første sporskifte toget møder. Her kan du stille dit indkørselssignal. Alle signaler før det bør være bloksignaler.
Et bloksignal er som din 76395 (bloksignal med forsignal) og 76391 (bloksignal). Forsignalet på masten sparer blot plads, da du så ikke behøver et egentligt forsignal på strækningen. Alternativ er forsignalet varenummer 76480.
Du kan undlade forsignalet hvis du ikke har plads, de har ingen indflydelse på toggangen.
De vigtige lamper i signal 76395 er de to øverste i den firkantede kasse: Rød og grøn.
Dit udkørselssignal skal placeres ved alle spor, hvor der kan holde et tog og toget kan have en direkte vej ud af stationen. Det er typisk et udkørselssignal ved alle perronspor, hvis togene kan køre begge veje ud af stationen, skal der være et signal ved begge ender af perronen.
Hvis dit indkørselssignal har et forsignal på sin mast, kan du med togveje i CS3 bestemme status på forsignalet, baseret på hvilke sporskifter der er sat. Det gør det nemt at have korrekte signalbilledder. Alternativt sætte forsignalet manuelt, hver gang du har sat en togvej. Det sidste gør man faktisk i virkeligheden.
Et bloksignal er som din 76395 (bloksignal med forsignal) og 76391 (bloksignal). Forsignalet på masten sparer blot plads, da du så ikke behøver et egentligt forsignal på strækningen. Alternativ er forsignalet varenummer 76480.
Du kan undlade forsignalet hvis du ikke har plads, de har ingen indflydelse på toggangen.
De vigtige lamper i signal 76395 er de to øverste i den firkantede kasse: Rød og grøn.
Dit udkørselssignal skal placeres ved alle spor, hvor der kan holde et tog og toget kan have en direkte vej ud af stationen. Det er typisk et udkørselssignal ved alle perronspor, hvis togene kan køre begge veje ud af stationen, skal der være et signal ved begge ender af perronen.
Hvis dit indkørselssignal har et forsignal på sin mast, kan du med togveje i CS3 bestemme status på forsignalet, baseret på hvilke sporskifter der er sat. Det gør det nemt at have korrekte signalbilledder. Alternativt sætte forsignalet manuelt, hver gang du har sat en togvej. Det sidste gør man faktisk i virkeligheden.
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
- Stationsforstander
- Indlæg: 50
- Tilmeldt: 28 nov 2018, 22:33
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Märklin C
Re: Opsætning af signaler
Hej Søren, Mange tak for din informative mail. Som du ser, er det eneste nye signal #C (76494). Jeg kan ikke ændre signalerne som sådan, med mindre jeg køber flere 76491, så jeg forsøger at udnytte de signaler, jeg allerede har. I opsætningen skal jeg starte med programmering og opsætning af #A eller i den anden ende med #E for at få forsignalerne til at fungere korrekt med efterfølgende signal? Mvh. Niels
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 5230
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: Opsætning af signaler
Det er fuldstændig ligegyldigt i hvilken rækkefølge du starter programmeringen, Märklin kan jo heller ikke vide i hvilken rækkefølge du har tænkt dig at købe produkterne. Så de kan programmeres uafhængigt af hinanden. Det er desuden mfx signaler, så du skal egentlig bare sætte dem til, lade din CS3 finde dem fra “Søg efter mfx artikler” menuen og begynde at bruge dem. Der er ikke noget programmering at foretage.
Når alle signaler er sat op, kan du gå ind på de signaler, der har et forsignal på maste, og angive adressen på efterfølgende signal. Herefter skifter de samtidig og er synkroniseret med hinanden.
Når alle signaler er sat op, kan du gå ind på de signaler, der har et forsignal på maste, og angive adressen på efterfølgende signal. Herefter skifter de samtidig og er synkroniseret med hinanden.
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/