Hvordan er det lige man får Märklin 24997 Afkoblingsskinne til at virke på CS3+

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
talbert
Stationsforstander
Indlæg: 64
Tilmeldt: 03 feb 2013, 12:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Hvordan er det lige man får Märklin 24997 Afkoblingsskinne til at virke på CS3+

Indlæg af talbert »

Hej alle,

Hvordan er det lige man får Märklin 24997 Afkoblingsskinne til at virke på en CS3+
Med venlig hilsen
Tim

Märklin C skinner, CS3+, Tysk Epoke III
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Hvordan er det lige man får Märklin 24997 Afkoblingsskinne til at virke på CS3+

Indlæg af Søren »

Du skal bruge en m83 dekoder (60832) til at styre afkoblingsskinnen.

Skinnen har to ledninger ud. En port på m83 har tre skrueterminaler. Afkoblingsskinnen monteres så den gule ledning går i den midterste skrueterminal og den blå i enten den røde eller grønne skrueterminal.

På din CS3 skal du konfigurere din m83 ports tilstand til at være 16. Det gør du under konfiguration. Hvis du benytter nyeste m83, kan du gøre det nemt og enkelt med mfx. Denne ændring betyder at afkoblingsskinnen ikke larmer voldsomt når den stiller sig.

Hvis din m83 er mfx, så vil CS3 selv finde dekoderen og gøre den klar. Du skal blot fortælle den hvilken port afkoblingsskinnen er på og sætte tilstanden. Det gør du under artikler.

Én port på en m83 kan tage to afkoblingskinner (rød og grøn), så en m83 kan tage op til 8 afkoblingsskinner.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

jørnb
Trafikelev
Indlæg: 11
Tilmeldt: 25 mar 2021, 12:25
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Hvordan er det lige man får Märklin 24997 Afkoblingsskinne til at virke på CS3+

Indlæg af jørnb »

Hej - specielt til Søren
Jeg har nogle afkoblingsskinner, der larmer. De er forbundet til nyere m83, og det virker. M83’eren fremgår af artikellisten (mfx formoder jeg), men det er ikke lykkes mig at komme til cv programmeringsmuligheden på min CS3. Jeg har prøvet at ændre dippen til dcc og koble m83 til programmeringssproget. Er der kendskab til en opskrift? Også til at forlænge tiden skinnen er oppe?
Vh Jørn

Besvar