Spor H0 eller N?

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Skott
Lokomotivfører
Indlæg: 307
Tilmeldt: 18 jan 2013, 18:09
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: peco code 75

Re: Spor H0 eller N?

Indlæg af Skott »

Enig. Og den store forekomst af dansk rullende materiel, er bestemt også med til at gøre valget nemt.
Hvor meget plads har du til din rådighed? En mulighed var, at placere en helix et strategisk sted og så anlægge endnu et anlæg højere oppe. Jeg gør selv det samme og kommer til at placere en helix i naborummet.

Se evt denne bog: https://books.google.dk/books?id=Vja4EB ... ck&f=false

Den har jeg i fysisk form og har fundet god inspiration i.
Banemand
Stationsforstander
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 jan 2019, 23:27
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Geoline + PIKO A

Re: Spor H0 eller N?

Indlæg af Banemand »

Skott skrev: 02 apr 2019, 11:47 Hvor meget plads har du til din rådighed? En mulighed var, at placere en helix et strategisk sted og så anlægge endnu et anlæg højere oppe. Jeg gør selv det samme og kommer til at placere en helix i naborummet.
Jeg er ved at få indrettet et loftsrum, så jeg kender ikke de endelige mål endnu. Men det bliver omkring 3 x 4 meter med skråvægge.

Ja, jeg har også overvejet en helix, da det er planen at der skal være (mindst) fire niveauer i anlægget :) Og sjovt du skriver det med at placere den i et naborum, for jeg har faktisk haft netop et tilstødende rum (som nærmest er et kosteskab) i tankerne. Men med fx to spor i R3 og R4 bliver diameteren omkring 115 cm så vidt jeg kan regne ud, og så kommer det til at knibe med pladsen.
Skott
Lokomotivfører
Indlæg: 307
Tilmeldt: 18 jan 2013, 18:09
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: peco code 75

Re: Spor H0 eller N?

Indlæg af Skott »

Jeg kan anbefale Eriks (MY1287) helix calculator. Den er et super værktøj, skal man regne på hældninger m.v. her.
Besvar