Märklin 60972

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Lincoln
Godsforvalter
Indlæg: 127
Tilmeldt: 30 okt 2016, 15:44
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Märklin 60972

Indlæg af Lincoln »

Så oprandt tiden, hvor jeg blev færdig med min ombygning af min Primex 3017.... troede jeg! :(

Efter at have foretaget alle lodninger, og samlet det hele, så kunne jeg konstatere at:

- Jeg kunne via min CS2 tildele toget adresse nr. 75 (CS2 skrev i hvert fald at dataene var overført)
- Der er hvidt lys i den ene ende, og rødt lys i den anden

Men toget vil/kan ikke køre. Jeg har brugt meget tid på at på forhånd at undersøge hvad der skulle loddes på hvor, så jeg var ret sikker på at det ville fungere. Men nej :(

Blå og grøn er tilsluttet motoren. Rød er tilsluttet slæbeskoen. Brun er tilsluttet stel (vognbunden). Grå og orange er tilsluttet hhv. forlys og baglys.

Hvad kan der være galt?
Vedhæftede filer
Motor
Motor
Lys
Lys
Front
Front
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Märklin 60972

Indlæg af moppe »

Lincoln skrev: 31 mar 2019, 22:07 Blå og grøn er tilsluttet motoren.
Det er OK
Lincoln skrev: 31 mar 2019, 22:07 Rød er tilsluttet slæbeskoen. Brun er tilsluttet stel (vognbunden).
Det er også OK
Lincoln skrev: 31 mar 2019, 22:07 Grå og orange er tilsluttet hhv. forlys og baglys.
Du skal bruge grå og gul - ikke den orange.

Når du har skiftet den orange ud med den gule, kan du så tænde og slukke lyset?



Klaus
Lincoln
Godsforvalter
Indlæg: 127
Tilmeldt: 30 okt 2016, 15:44
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Märklin 60972

Indlæg af Lincoln »

moppe skrev: 01 apr 2019, 00:22
Lincoln skrev: 31 mar 2019, 22:07 Blå og grøn er tilsluttet motoren.
Det er OK
Lincoln skrev: 31 mar 2019, 22:07 Rød er tilsluttet slæbeskoen. Brun er tilsluttet stel (vognbunden).
Det er også OK
Lincoln skrev: 31 mar 2019, 22:07 Grå og orange er tilsluttet hhv. forlys og baglys.
Du skal bruge grå og gul - ikke den orange.

Når du har skiftet den orange ud med den gule, kan du så tænde og slukke lyset?



Klaus
Tak for info! Skal den orange ikke tilsluttes nogen steder? Jeg prøver at skifte den orange ud med den gule i aften, og melder tilbage :)
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Märklin 60972

Indlæg af moppe »

Den orange er (i første ombæring) i overskud.

Klaus
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Märklin 60972

Indlæg af moppe »

For øvrigt - dekoderen er en mfx dekoder, hvilket betyder at den selv burde komme op på din CS og at du ikke skal,bekymre dig noget som helst angående programmering af adresser.


Klaus
Lincoln
Godsforvalter
Indlæg: 127
Tilmeldt: 30 okt 2016, 15:44
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Märklin 60972

Indlæg af Lincoln »

Nu har jeg udskiftet den orange med den gule...

Så nu går ledningerne fra dekoderen således:

Blå: Venstre motortilslutning
Grøn: Højre motortilslutning
Rød: Slæbesko
Brun: Stel/vognbund
Grå: Gult lys foran (stel = vognbund)
Gul: Rødt lys bagpå (stel = vognbund)

- og skulle dermed være tilsluttet som de skal.

Men nu er der hverken lys for eller bag, CS2 kan ikke finde loket/dekoderen, og det kan heller ikke findes manuelt - det er helt og aldeles dødt! :(

Jeg må godt nok tilstå at det er den mest besværlige dekoder, jeg har haft med at gøre, i forhold til de andre dekodere jeg i tidens løb har monteret. Der følger ingen monteringsvejledning med - kun en oversigt over hvilke farver ledninger, der er på dekoderen - hvilket ved et øjekast på dekoderen er indlysende. Øv!
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Märklin 60972

Indlæg af moppe »

Måske du har en dårlig forbindelse?

Hvis du kommer i nærheden af Hammel løbet af den næste uges tid, vil jeg godt kigge på den for dig.


Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin 60972

Indlæg af Søren »

Hej Lincoln
Lincoln skrev: 13 apr 2019, 11:32Jeg må godt nok tilstå at det er den mest besværlige dekoder, jeg har haft med at gøre, i forhold til de andre dekodere jeg i tidens løb har monteret. Der følger ingen monteringsvejledning med - kun en oversigt over hvilke farver ledninger, der er på dekoderen - hvilket ved et øjekast på dekoderen er indlysende.
Vil du uddybe hvilken information du savner, når du skriver monteringsvejledning? Alt hvad Klaus har nævnt står i manualen side 23 - 25 (den engelske del). Inkl. Informationen om den orange ledning.

“If the lighting is grounded to the locomotive or powered rail car’s frame, this may cause flickering. If you don’t want this, then the lighting must be insulated. We recommend replacing the light bulb(s) with the 604180 plug-in socket(s) and the 610080 light bulb(s). The ground is then connected to the orange wire.”

Manualen antager at loket er uden LED, hvilket de fleste loks fra den tid er. Derfor kan det forvirre med snak om pærer og sokler, når nu dit tog rent faktisk har LEDs. Det vigtige i afsnittet er “grounded to locomotive frame causes flickering”, ønsker du ikke det forbind lyset til den fælles lysretur: orange.

Som Klaus antyder, så kan du undlade dette til at begynde med, det skader ikke noget, andet at lyset kan blinke i takt med det digitale signal.

Det er en umulig opgave at skrive monteringsvejledning for samtlige lokomotiver produceret. Derfor en generel vejledning, som dækker de fleste

Det er altid rart med input til forbedring, men “ingen vejledning”, det passer altså ikke. Uklar vejledning på nogle områder, det kan meget vel være - og så skal det selvfølgelig kigges på. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin 60972

Indlæg af Søren »

I øvrigt. Har du vendt dekoderen korrekt?

Den kan kun sidde på én måde, men det er set før, at folk kommer til at presse den forkert på plads. Den sorte del af stikket skal vende opad.

Jf. manualen side 25.
einbau_60972.PNG
Kan du ikke smide lidt yderligere billeder af motortilslutningen og generelt overbliksbillede, så vi kan se hvilke ledninger der går hvorhen?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Märklin 60972

Indlæg af moppe »

Søren rammer rigtigt der.

Kigger jeg på det øverste billede på side 2 i denne tråd, vender dekoderen forkert og det kunne også ligne at den sider let forskudt på pinrækken.

Klaus
Besvar