CS3 vs Ecos

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
KBAndersen
Godsforvalter
Indlæg: 121
Tilmeldt: 19 sep 2011, 11:24
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Tåstrup

CS3 vs Ecos

Indlæg af KBAndersen »

Hejsa

Er i gang med at finde ud af om jeg skal købe den ene eller den anden.
Har fået masser af tips, information osv, men er stadig lidt i tvivl.

Har Märklin og Hobbytade lokomotiver. Andre kan måske komme til siden hen.

Det siges, der er visse udfordringer med Märklin og Ecos? Men hvis man skifter decoderen ud med en anden, så er man ud over det problem. Det virker for mig, lidt tosset at skifte dekoderen ud i et nyt lokomotiv for det kan køre optimalt med Ecos. Har jeg misforstået noget her?

CS3plus er jo nyere end Ecos. Har det noget at sige fremover?

Ecos er mere "nørdet" og det gør mig ikke noget. Bare det kan fungere med mine lokomotiver.

Er der andre ting jeg skal tænke over?

Hvad med Win-Digipet og CS3 ?
Mvh
Kenneth B. Andersen
ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: CS3 vs Ecos

Indlæg af ErikL »

Hvis jeg skulle vælge mellem de 2 vil det blive CS3.

Ecos2 er udmærket men har en del år på bagen. CS3 er næsten ny og har mange år foran sig.

Hvis det udelukkende er til brug med windigipet kan du klare dig med mindre. Det gør jeg med TrainController og er fuldt tilfreds.

Hvis du bruger DCC tror jeg ikke du får issues med dine controllere hvad du end måtte vælge.

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS3 vs Ecos

Indlæg af Søren »

KBAndersen skrev: 16 maj 2019, 09:51 Det siges, der er visse udfordringer med Märklin og Ecos? Men hvis man skifter decoderen ud med en anden, så er man ud over det problem. Det virker for mig, lidt tosset at skifte dekoderen ud i et nyt lokomotiv for det kan køre optimalt med Ecos. Har jeg misforstået noget her?
Først og fremmest, så er jeg gift med en CS3. Det skal du lige vide. Svaret herunder er min personlige mening.

Bum. Det svært at sige, hvad de som har rådgivet dig har tænkt. Når du skriver "Märklin og ECoS" mener du så "Märklin dekodere og ECoS" eller mener du "Märklin og ESU-dekodere".

Folk der oplever problemer med dekodere, oplever det oftest med nye centraler og gamle dekodere. Dette sker uanset central og uanset dekoder. Humlen i problemet er som ofte at dekoderen er gammel. Så ja, ved at skifte den ud så løser det oftest problemet.

Nej, det er ikke betinget til hverken ESU eller Märklin. Det har intet at sige for dit valg af central. Problemer med dekodere opstår alle steder, uanset system.

Hvad der derimod har noget at sige er supporten for mfx. Begge centraler har support for mfx (hos ESU M4), men kun Märklins CS3 har ægte support for mfx. ECoS supporten er lige så gammel som centralen (det er vel snart 10+ år?), og derved kan du opleve at der er ting som ikke fungerer optimalt.

Det skyldes at mfx-protokollen er en Märklin specifik standard som kun officielt supporteres af Märklins egne centraler. Så hvis man har mange mfx-lokomotiver og forventer at gå til en ECoS uden udfordringer, så bliver man potentielt skuffet. Mfx udvikles meget i de kommende år, men du har ingen garanti for at ECoS følger med.

Mange vil sige, at du bare kan bruge DCC, og det kan du som oftest også, alle nye Märklin lokomotiver har DCC, men du får ikke den lækre automatiske registrering af lokomotiver og funktioner. For rigtig mange er det fordelen ved mfx. For det at køre med lokomotivet er altså det samme.

Har du interesse i mfx+ (førerstand og ressourceforbrug) har du ikke et valg: Her er kun CS3.

Min egen personlige holdning er, at jeg ville lade ECoS'en ligge. Det er et gammelt system. Det er stabilt og alt det der, mens en CS3 så småt er ved at udvikle sig til computerstyring in-a-box.

Når det så er sagt, så spørger du også til WinDigipet.

Der bliver jeg nødt til at skrive, at du skal være opmærksom på hvad det er du vil bruge din central til. Du får intet ud af at punge ud til en CS3 (eller en ECoS for den sags skyld), hvis du alligevel bare sætter WinDigipet til den. Her kan du nøjes med en meget mindre central, da det eneste centralen vil gøre er at oversætte kommandoer fra WinDigipet til anlægget. Det er en dyr tolk.

Igen:

A. Skal du bruge mfx-formatet, med dets fordele når det kommer til Märklin-lokomotiver, så har du intet reelt valg: CS3 (også selvom du vælger at køre med WinDigipet).
B. Vil du bare køre med WinDigipet og betyder mfx ikke noget for dig, og er du klar på at alle dine Märklin-lokomotiver med mfx, men ikke DCC, skal køres med MM-protokollen (max. 4 funktioner pr. adresse) og kan du leve med det: Så er en lille "dum" central også en udmærket løsning.

I sidste ende: Tag ud til forhandleren og prøv tingene.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

KBAndersen
Godsforvalter
Indlæg: 121
Tilmeldt: 19 sep 2011, 11:24
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Tåstrup

Re: CS3 vs Ecos

Indlæg af KBAndersen »

Tak begge for svar
Mvh
Kenneth B. Andersen
KBAndersen
Godsforvalter
Indlæg: 121
Tilmeldt: 19 sep 2011, 11:24
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Tåstrup

Re: CS3 vs Ecos

Indlæg af KBAndersen »

Søren skrev: 16 maj 2019, 17:12
KBAndersen skrev: 16 maj 2019, 09:51 Det siges, der er visse udfordringer med Märklin og Ecos? Men hvis man skifter decoderen ud med en anden, så er man ud over det problem. Det virker for mig, lidt tosset at skifte dekoderen ud i et nyt lokomotiv for det kan køre optimalt med Ecos. Har jeg misforstået noget her?
Først og fremmest, så er jeg gift med en CS3. Det skal du lige vide. Svaret herunder er min personlige mening.

Bum. Det svært at sige, hvad de som har rådgivet dig har tænkt. Når du skriver "Märklin og ECoS" mener du så "Märklin dekodere og ECoS" eller mener du "Märklin og ESU-dekodere".

Folk der oplever problemer med dekodere, oplever det oftest med nye centraler og gamle dekodere. Dette sker uanset central og uanset dekoder. Humlen i problemet er som ofte at dekoderen er gammel. Så ja, ved at skifte den ud så løser det oftest problemet.

Nej, det er ikke betinget til hverken ESU eller Märklin. Det har intet at sige for dit valg af central. Problemer med dekodere opstår alle steder, uanset system.

Hvad der derimod har noget at sige er supporten for mfx. Begge centraler har support for mfx (hos ESU M4), men kun Märklins CS3 har ægte support for mfx. ECoS supporten er lige så gammel som centralen (det er vel snart 10+ år?), og derved kan du opleve at der er ting som ikke fungerer optimalt.

Det skyldes at mfx-protokollen er en Märklin specifik standard som kun officielt supporteres af Märklins egne centraler. Så hvis man har mange mfx-lokomotiver og forventer at gå til en ECoS uden udfordringer, så bliver man potentielt skuffet. Mfx udvikles meget i de kommende år, men du har ingen garanti for at ECoS følger med.

Mange vil sige, at du bare kan bruge DCC, og det kan du som oftest også, alle nye Märklin lokomotiver har DCC, men du får ikke den lækre automatiske registrering af lokomotiver og funktioner. For rigtig mange er det fordelen ved mfx. For det at køre med lokomotivet er altså det samme.

Har du interesse i mfx+ (førerstand og ressourceforbrug) har du ikke et valg: Her er kun CS3.

Min egen personlige holdning er, at jeg ville lade ECoS'en ligge. Det er et gammelt system. Det er stabilt og alt det der, mens en CS3 så småt er ved at udvikle sig til computerstyring in-a-box.

Når det så er sagt, så spørger du også til WinDigipet.

Der bliver jeg nødt til at skrive, at du skal være opmærksom på hvad det er du vil bruge din central til. Du får intet ud af at punge ud til en CS3 (eller en ECoS for den sags skyld), hvis du alligevel bare sætter WinDigipet til den. Her kan du nøjes med en meget mindre central, da det eneste centralen vil gøre er at oversætte kommandoer fra WinDigipet til anlægget. Det er en dyr tolk.

Igen:

A. Skal du bruge mfx-formatet, med dets fordele når det kommer til Märklin-lokomotiver, så har du intet reelt valg: CS3 (også selvom du vælger at køre med WinDigipet).
B. Vil du bare køre med WinDigipet og betyder mfx ikke noget for dig, og er du klar på at alle dine Märklin-lokomotiver med mfx, men ikke DCC, skal køres med MM-protokollen (max. 4 funktioner pr. adresse) og kan du leve med det: Så er en lille "dum" central også en udmærket løsning.

I sidste ende: Tag ud til forhandleren og prøv tingene.
Tænker jeg vil beholde mine Märklin lokomotiver med dertil tilhørende dekodere. Og her er det jeg mener at have hørt, der kan være problemer med Ecos.
Hobbytrade har jo en anden dekoder og så vidt jeg ved, giver det ikke problemer med Ecos.

Har selv tænkt over, at det jo er en ældre sag efterhånden den Ecos styrecentral og Märklin CS3plus er ret så ny.
Ved ligeledes godt de er gået lidt hver til sit. Desvære vil jeg mene.

Jeg er lidt nørdet og derfor vil jeg ikke begrænses af gear som ikke er up to date. Men heller ikke begrænses af muligheder for at kunne køre med de tog jeg vil.

Men jeg er blevet lidt klogere igen. Men det er samtidig også trist at Ecos ikke er mere fremme i skoene. De kunne jo godt komme med en split ny udgave, der kunne sparke CS3 til side.

Hvordan har CS3 det med andre dekoder typer? Er der begrænsninger på det?

Kan jeg “lege” med CS3 som med Ecos?

Det ender nok med CS3 :)
Mvh
Kenneth B. Andersen
KBAndersen
Godsforvalter
Indlæg: 121
Tilmeldt: 19 sep 2011, 11:24
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Tåstrup

Re: CS3 vs Ecos

Indlæg af KBAndersen »

Og lige det med win Digipet.

Har pt en MS2. Den kan vel ikke køre med win digipet?
Mvh
Kenneth B. Andersen
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS3 vs Ecos

Indlæg af Søren »

CS3 har ikke problemer med andre dekodere. Men som jeg også skrev, vil du før eller siden opleve noget, hvis du får fat på gamle dekodere. Det sker uanset valget af central. Ce la vie.
KBAndersen skrev: 17 maj 2019, 14:17 Og lige det med win Digipet.

Har pt en MS2. Den kan vel ikke køre med win digipet?
MS2s skinneboks har ikke et netværks interface, så den kan ikke kobles med en pc og Windigipet.

Men altså, hvis du er "nyeste af det nyeste"-typen, så skal du da i hvert fald ikke vælge 10+ år gammel hardware.

Det er jo lidt sådan her: Du har valget mellem iPhone 3 og iPhone 10. De koster ca. det samme. Hvad vælger du? 😉

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

KBAndersen
Godsforvalter
Indlæg: 121
Tilmeldt: 19 sep 2011, 11:24
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Tåstrup

Re: CS3 vs Ecos

Indlæg af KBAndersen »

Jamen du har givet mig svaret, Søren. :)

Jeg behøver ikke det nyeste af det nye. Stabilitet og virkemåde. Nogenlunde med tidsmæssigt.
Kan godt se Ecos er outdated. På sin vis.

Du skal have tusind tak for at komme med input. Det sætter jeg stor pris på .
Mvh
Kenneth B. Andersen
Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: CS3 vs Ecos

Indlæg af Godsbanen »

CS3 fungerer fint med Windigipet. Bruger ikke selv programmet, men søg på kælderkøbing på youtube, og du vil se en række videoer af Jens Krogsgaard som bruger CS3 og Windigipet. Han er nærmest en superbruger og ekspert.

Han har også en hjemmeside:
http://www.krogsgaardsmodelbane.dk/
KBAndersen
Godsforvalter
Indlæg: 121
Tilmeldt: 19 sep 2011, 11:24
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Tåstrup

Re: CS3 vs Ecos

Indlæg af KBAndersen »

Godsbanen skrev: 17 maj 2019, 21:21 CS3 fungerer fint med Windigipet. Bruger ikke selv programmet, men søg på kælderkøbing på youtube, og du vil se en række videoer af Jens Krogsgaard som bruger CS3 og Windigipet. Han er nærmest en superbruger og ekspert.

Han har også en hjemmeside:
http://www.krogsgaardsmodelbane.dk/
Jens flotte bane har jeg studeret.
Men tak for information. Var ikke sikker på hvad han brugte af styreenhed.
Mvh
Kenneth B. Andersen
Besvar